شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب به پله آخر رسید

شهروند| بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران روز بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه به پایان رسید. در این دوره، سیصد‌هزار عنوان کتاب از ناشران داخلی و بیش از 165‌هزار کتاب از ناشران خارجی به معرض نمایش گذاشته شد. همچنین امسال در مراسم افتتاحیه از 9 ناشر برتر‌ سال 93 تقدیر شد.
اگرچه نمایشگاه کتاب امسال با وجود مشکلاتی که مانند سال‌های گذشته گریبانگیر حوزه نشر و کتاب بوده است، برگزار شد اما فروش کتاب در این دوره از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی مطلوب ارزیابی شده است؛ به‌طوری که امیر مسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب در روزهای پایانی نمایشگاه کتاب از فروش 48‌میلیارد تومان در شش روز اول نمایشگاه خبر داده بود و بعد از آن این آمار را تا روز بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه، از حدود شصت‌میلیارد تومان نیز بیشتر عنوان کرده بود.
البته شهرام‌نیا دراین‌باره اضافه کرده بود که آمار فوق تنها عددهایی است که سیستم‌های بانک صادرات (بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران) ثبت کرده است و علی‌القاعده باید به آن دو آمار دیگر را اضافه کرد؛ یکی مربوط به گردش مالی خارج از کارتخوان‌های مربوط به بانک صادرات چرا که بعضی از دستگاه‌های کارتخوان به صورت وایرلس فعالیت می‌کنند. آمار دیگر مربوط به خریدهای نقدی است که همیشه بخش قابل توجهی از آمار فروش کتاب را در بر می‌گیرد.
با این تفاسیر، با ثبت دوازده ‌میلیارد تومان فروش کتاب در روز بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه، دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه، این روز را پرفروش‌ترین روز نمایشگاه قلمداد کردند و به ترتیب، ناشران دانشگاهی، عمومی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و آموزشی توانستند در این دوره از نمایشگاه به فروش مطلوبی از کتاب‌های ارایه‌شده‌شان دست یابند.
از طرفی در روزهای پایانی نمایشگاه کتاب امسال، سیدعباس صالحی رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب در سالن ناشران کودک و نوجوان حضور یافت و از خدمات اعضای هیأت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان تقدیر کرد. در این دیدار، عبدالعظیم فریدون مدیر انتشارات «محراب قلم» و رئیس هیأت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز ما تمرکز والدین و مربیان آموزش و پرورش بر کتاب‌های درسی است، درحالی‌که ضرورت گنجاندن زنگ مطالعه کتاب‌های غیردرسی به شکل جدی در مدارس احساس می‌شود.
با وجود آن‌که بیست‌وهشتمین دوره از نمایشگاه کتاب به پایان رسید هنوز برخی از اهالی فرهنگ و نشر بر این باورند که مصلی امام‌خمینی«ره» مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. آنها نسبت به این‌که شاید نمایشگاه کتاب در دوره‌های آتی در مکانی استانداردتر برگزار شود، اظهار امیدواری کرده‌اند. با این حال، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این روزها در صحبت با یکی از خبرگزاری‌ها درباره این مسأله اشاره کرد: جایگزینی برای مصلی جهت برگزاری نمایشگاه کتاب وجود ندارد و لذا ما امیدواریم شبستان‌های درحال ساخت مصلی هرچه زودتر تکمیل شود تا ما بتوانیم فضای بیشتری را در اختیار ناشران بگذاریم.
وزیر ارشاد به این مسأله نیز اشاره کرده است که عمده مشکل ما این است که غرفه‌های ما در فضای مناسبی نیستند و این‌جا هم برای نمایشگاه کتاب مناسب نیست. درعین‌حال جایگزینی هم برای این کار دیده نشده است. اگر شبستان‌هایی که درحال ساخت است، تکمیل شود و به صورت آبرومندی دربیاید که ما بتوانیم غرفه‌ها را گسترش دهیم و فضاهای بیشتری را در اختیار ناشران قرار دهیم، کمک بسیار بزرگی به حوزه نشر است.


تعداد بازدید :  211