شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
وودی‌آلن: ساختن این فیلم‌ها خودش یک جایزه است

شهروند| شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن روز 13 می ‌(23 اردیبهشت) با حضور برادران «کوئن» در رأس هیأت داوران و با نمایش فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساخته «امانوئل برکوت» کارگردان فرانسوی در مراسم افتتاحیه به مدت 10 روز آغاز به کار کرد. جشنواره‌ای که امسال فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده، تنها نماینده سینمای ایران در بخش نوعی نگاه است و ضمن رقابت در جمع فیلم‌های منتخب این بخش رسمی، برای کسب دوربین طلایی کن ۶۸ هم با دیگر فیلم‌اولی‌های حاضر در این رویداد معتبر رقابت خواهد کرد.
تشویق دو دقیقه‌ای وودی آلن
 در جشنواره فیلم کن
«مرد غیرمنطقی» (Irrational Man) که در بخش خارج از مسابقه این دوره جشنواره کن حضور دارد، جمعه غروب در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم، تماشاگران حاضر در سالن وودی آلن، کارگردان آمریکایی را برای دو دقیقه ایستاده تشویق کردند. به گزارش هنرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلن پس از نمایش موفق «مرد غیرمنطقی» به رسانه‌ها گفت: هرچند به نظر می‌رسد شخصیت ایب رفتاری دیوانه‌وار دارد، اما همه تصمیم‌های او نامعمول نیست. او در ادامه بیان کرد: «فکر می‌کنم وقتی درک می‌کنید اگر دست به انتخاب بزنید، چیزی مهم می‌تواند اتفاق بیفتد، این یک نقطه عطف در زندگی‌تان خواهد بود. با توجه به انتخاب‌های ما در زندگی این خیلی هم غیرمنطقی نیست.» آلن تا پیش از این به دفعات با فیلم‌های خود در جشنواره کن حضور داشته است، اما تاکنون حاضر نشده است فیلم‌هایش در بخش مسابقه برای دریافت جایزه نخل طلا رقابت کنند. او می‌گوید: «ساختن این فیلم‌ها خودش یک جایزه است.» آلن درباره مرگ و هستی و این‌که فیلمسازی چه تناسبی با این دو موضوع دارد، همان‌طور که انتظار می‌رفت پاسخی نیست‌انگارانه داد، اما اذعان کرد فیلم ساختن برای او ضروری بود تا صورت ظاهری زندگی را برایش معنی کند: «نکته اصلی این است که زندگی دستور جلسه خودش را دارد و در همان حال که وراجی می‌کنید از روی شما رد می‌شود.» آلن در ادامه توضیح داد: «زندگی بی‌معنی است. شما در جهانی تصادفی زندگی می‌کنید. حیات شما بی‌معنی است و هرچه در زندگی خلق می‌کنید درنهایت ناپدید می‌شود. زمین نابود می‌شود، خورشید می‌سوزد و جهان می‌رود و همه چیز تمام می‌شود.» او گفت: چنین پایان ترسناکی می‌طلبد که هنرمندانی مانند خود او حواس‌ها را پرت کنند: «می‌توانید حواس مردم را پرت کنید و فیلم ساختن یک راه فوق‌العاده برای حواس‌پرتی است.» پارکر پوسی، جیمی بلکلی و بن رزنفیلد دیگر بازیگران «مرد غیرمنطقی» هستند.
غرفه ایران در بازار کن خالی است
در سه روز اول برپایی جشنواره فیلم کن، غرفه ایران در بازار این رویداد هنری به‌زعم یکی از حاضران به محلی برای استراحت و گپ دیگر غرفه‌داران تبدیل شده است. به گزارش ایسنا، یکی از حاضران در کن با ارسال عکسی که غرفه خالی ایران را نشان می‌دهد در گروه «دنیای تصویر» وایبر در ذیل آن نوشته است: «این‌جا غرفه سینمای ایران است، روز دوم جشنواره. محل استراحت و گپ و گفت بقیه غرفه‌داران. هنوز اثری از ایرانی‌ها نیست.» در غرفه سینمای ایران طبق آنچه در سایت بازار کن آمده قرار است که سازمان سینمایی، فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سه موسسه انیمیشن حضور پیدا کنند. طبق پیگیری‌های ایسنا از سینماگران حاضر در کن، تاکنون در تاریخ بازار کن سابقه نداشته است که چنین اتفاقی بیفتد و درنهایت هیچ‌کدام از نمایندگان مربوطه سازمان‌هایی که قرار بوده است در غرفه سینمای ایران حضور داشته باشند هم حضور نداشته باشند. گفته می‌شود که هزینه این غرفه 30‌هزار یورو بوده است.


تعداد بازدید :  203