شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
روایت رضا کیانیان از پرویز دوایی در مراسم تجلیل از او
تهران قدیم در پراگ

شهروند|   پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با دبيري «شادمهر راستين» با تجلیل از «پرويز دوايي» برگزار شد. اين شب، با ياد فردوسي و همچنين شاعر تهران «محمدعلي سپانلو» همراه شد و شعر «زمستان برای عشق» خوانده شد.
تجلیل از پرویز دوایی منتقد، مترجم و داستان‌نویس به پاس یک عمر فعالیت در عرصه نقدنویسی و ترجمه آثار برجسته سینمای جهان از دیگر برنامه‌های پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران بود. در این بخش از برنامه رضا کیانیان بازیگر سینما برای دریافت تقدیرنامه این منتقد روی صحنه آمد و گفت: «خیلی خوشحالم که به نیابت از پرویز دوایی تقدیرنامه جشن فیلمنامه‌نویسان از این منتقد را دریافت می‌کنم. در ابتدا قرار بر این بود تا هوشنگ گلمکانی این تقدیرنامه را دریافت کند اما گلمکانی به دلیل این‌که در سفر است نتوانست در این مراسم حاضر شود و بعد دوایی این وظیفه را به من محول کرد. دوستی من با پرویز دوایی خیلی دیداری نبوده است. حوزه فعالیت دوایی ترجمه بوده و درباره تهران قدیم مطالب خواندنی دارد اما نمی‌دانم چرا با این همه اطلاعاتی که درباره تهران دارد در پراگ زندگی می‌کند. یک سفر یک روزه به پراگ داشتم که دو ساعت را نزد پرویز دوایی بودم و خوشحالم که امروز تقدیرنامه این منتقد ارزشمند را من دریافت می‌کنم. جا دارد از کانون فیلمنامه‌نویسان تشکر کنم که بی‌اعتنا به آدم‌ها از کنار آنها نمی‌گذرد و رشد و تعالی افراد را ارج می‌نهد.»
نكته مهم اما سخنان «حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی  بود كه در اين مراسم خطاب به کسانی که علیه بخش فرهنگی و سینمایی دولت مطالب انتقادی می‌نویسند، گفت: «با خیال راحت علیه ما مقاله بنویسید؛ زیرا من مخالف این نیستم که شما درباره ما نقد بنویسید. این مقالات توجه‌ها را جلب خواهد کرد و از سوی دیگر کمک خواهد کرد که از روزمرگی‌ بیرون آییم. خوشحالم که کشتی طوفان‌زده خانه سینما با انتخاب رضا میرکریمی به‌عنوان مدیرعامل به آرامش می‌رسد.»
ايوبي مي‌گويد واقعیت مطلب این است که مسائل موجود در حوزه فیلمنامه‌نویسی به هیچ عنوان پیچیده نیست و صنف فیلمنامه‌نویسان سینما جزو اصناف نجیب و منطقی سینمای ایران هستند. در ادامه مراسم قطعه‌ای موسیقی که به محمدعلی سپانلو تقدیم شد، توسط گروه موسیقی «کلوزآپ» روی صحنه رفت و پس از آن محمد شهبا، فیلمنامه‌نویس و مدرس دانشگاه و سیروس الوند مورد تقدیر قرار گرفتند.
پنجمین «شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران» پس از اهدای جایزه «تعامل و گفت‌وگو در عرصه فیلمنامه نویسی» به رضا میرکریمی پایان یافت و میهمانان حاضر در این مراسم به حیاط موزه سینما رفتند و عکس یادگاری گرفتند.

 


تعداد بازدید :  172