شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش تحلیلی «شهروند» از مسیر طی شده و شانس قهرمانی مدعیان لیگ برتر فوتبال
یک جام وسه قلندر
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند»: تراکتورسازی، بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد

شهروند| هفته پایانی لیگ چهاردهم برای 3 تیم در بالای جدول حاوی اتفاقات ویژه‌ای خواهد بود که درنهایت یکی از آنها جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. سپاهان به‌عنوان تیمی باتجربه قبلا بارها این شرایط را تجربه کرده اما نفت و تراکتورسازی که اختیارشان برای قهرمانی در دستان خودشان است،‌ می‌توانند اولین بار جام را به ویترین افتخارات خود بیفزایند. در مسیر قهرمانی هر 3 تیم مدعی، اقدامات موثر و غیرموثر زیادی را انجام دادند. در ادامه دشواری‌ها و مسائلی که سبب شد تا در هفته پایانی آنها شانس کسب جام داشته باشند و این را‌که کدامیک شانس بیشتری برای قهرمانی دارند، بررسی کرده‌ایم.
تراکتورسازی؛ شانس نخست قهرمانی
تراکتورسازی تبریز که از‌سال 88 توانست بازگشت خود به سطح اول فوتبال ایران را جشن بگیرد،‌ در سال‌های اخیر همواره جزو تیم‌های بالای جدول بوده اما به نظر‌ می‌رسد امسال بیش از گذشته به آرزوی دیرینه خود یعنی قهرمانی در لیگ‌برتر نزدیک است. سرخپوشان تبریزی فصل را با رسول خطیبی استارت زدند و حتی قهرمانی نیم‌فصل خود را با این مربی جوان جشن گرفتند اما تغییرات مدیریتی در این باشگاه خیلی زود به تیم هم نفود کرد و سرمربی بومی تراکتورسازی بعد از افت محسوس، این تیم را ترک کرد تا مرد پرتغالی محبوب و نام آشنای «تی‌تی»‌ها به تبریز بازگردد. تونی از زمان حضورش نتایج فوق‌العاده‌ای را کسب کرد و حالا از این تیم به‌عنوان شانس نخست قهرمانی نام برده شود. تراکتورسازی تنها تیم از میان مثلث قهرمانی است که امکان دارد با تساوی هم به قهرمانی برسد،‌ اگرچه آنها در حضور هوادارانشان مقابل دیگر تیم مدعی یعنی نفت‌تهران فقط به برد فکر می‌کنند.
منصور ابراهیم‌زاده،‌ کارشناس فوتبال درباره شانس قهرمانی تراکتورسازی در لیگ چهاردهم به «شهروند» می‌گوید: ‌«روی کاغذ شانس نفت و تراکتورسازی برای قهرمانی یکسان است اما با در نظر گرفتن شرایط شاید رأی نخستمان برای بالا بردن جام تیم تبریزی باشد چون کمتر تیمی تا به حال توانسته از تبریز دست پر بازگردد. البته حریف هم بسیار قدر و دارای کمترین گل خورده در لیگ چهاردهم است. نفتی‌ها به غیر از دیدار با ذوب‌آهن در سایر بازیها خیلی سخت گل خوردند. تراکتورسازی هم غایبانی دارد اما تماشاگران این تیم جای خیلی کمبودها را می‌توانند پر کنند. خط‌هافبک سرعتی تراکتورسازی فوق‌العاده است و با حضور جوانی مثل نریمان‌جهان این ارتباط با خط حمله نیز برقرار می‌شود. با این شرایط من شانس نخست را تراکتورسازی می‌دانم.» وی همچنین می‌افزاید:«تیمی که در ابتدای فصل خطیبی بسته بود، شامل بازیکنانی است که به دردش می‌خوردند و بعد از او نیز مربی‌ای روی کار آمد که کاملا نسبت به شرایط تیم شناخت داشت. نکته کلیدی برای سرخپوشان تبریزی اضافه شدن آندو در نیم فصل بود که روی اکثر گل‌های تیمش تأثیرگذار بوده است. امسال این اتحاد در تبریز وجود دارد که جام برای اولین‌بار به باشگاه تراکتورسازی منتقل شود.»
نفت؛‌ در اندیشه انجام کاری بزرگ
نفت تهران که‌ سال گذشته هم تا هفته پایانی لیگ شانس اول قهرمانی به شمار می‌آمد اما با شکست مقابل سپاهان به رده سوم سقوط کرد،‌ این‌بار با انگیزه‌ای دوچندان به دنبال جام قهرمانی است. علیرضا منصوریان با نتایجی که با تیم جوانش گرفته،‌ جای هیچ انتقادی را از خودش باقی نگذاشته اما فقط با به‌دست آوردن 3 امتیاز از مصاف سخت در تبریز می‌تواند دست به یک کار بزرگ بزند. شاید با ثبات‌ترین تیم در طول فصل از نظر نتیجه‌گیری نفت تهران باشد که باید دید برای فینال بزرگ تبریز چه استراتژی خواهد داشت.
بیژن ذوالفقارنسب،‌ کارشناس فوتبال کشورمان درباره شانس قهرمانی نفت‌تهران در لیگ چهاردهم به «شهروند» می‌گوید: ‌ «طبیعی است که چون بازی در تبریز برگزار می‌شود، تراکتورسازی با حمایت تماشاگرانش بازی هجومی‌تر را انجام می‌دهد اما این بازی شرایط کاملا فینالی پیدا کرده است و حتی مساوی هم به درد هیچ‌کدام از 2 تیم نمی‌خورد. منصوریان با این‌که تیمش بعد از این دیدار هم باید چند بازی مهم را انجام دهد اما راهی ندارد که از تمام پتانسیل خود در این دیدار استفاده کند. نفت تا به حال فقط 4 شکست در کارنامه‌اش داشته و حتی روی کاغذ شانس بیشتری دارد اما با توجه به شرایط ورزشگاه من شانس 2 تیم را 50–50 می‌دانم.» وی همچنین دلایل موفقیت نفت در فصل جاری را اینطور تشریح می‌کند: «مدیریت خوب باشگاه نفت، بازیکنان جوان و بسیار پرانگیزه و کادرفنی متحد و بدون حاشیه دلایل موفقیت نفت در مسابقات امسال بودند.»
سپاهان؛ راه خودش را می‌رود
تیمی که‌سال گذشته عادت خود یعنی قرار گرفتن در میان مدعیان قهرمانی را ترک کرده بود، امسال بار دیگر با وجود تغییر سرمربی برای قهرمانی می‌جنگد تا رکورد خود را به‌عنوان پرافتخارترین تیم لیگ بهبود ببخشد. سپاهان با خرید ستاره‌های جدید از همان ابتدای راه مشخص بود که می‌تواند به دوران اوج خود بازگردد اما پیش بینی‌ها با سرمربیگری کرانچار درست از آب درنیامد تا مربی قهرمان فصل گذشته لیگ موتور این تیم را برای قهرمانی روشن کند. فرکی هم در مقاطعی هواداران اصفهانی را ناامید کرد اما بردهای متوالی در هفته‌های پایانی این تیم را به جایی رساند که حالا باید چشم انتظار تساوی در فینال لیگ باشد تا با شکست سایپا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.» لئون استپانیان، کاپیتان سابق سپاهان درباره شانس قهرمانی این تیم به «شهروند»‌ می‌گوید:«همه چیز در وهله اول دست تراکتورسازی و نفت است اما سپاهان باید کار خودش را تا آخرین لحظه به نحو احسن انجام دهد. سپاهان بازی آسان‌تری دارد،‌ اگرچه نباید سایپا را دست‌کم گرفت. به نظر من خود بازیکنان مقصر فراز و نشیب‌های این فصل تیمشان هستند وگرنه سپاهان با این پتانسیل می‌توانست بالاتر از نفت و تراکتورسازی باشد. البته حریفان قدری که سپاهان در راه قهرمانی داشت نیز شاید کمی معادلات اصفهانی‌ها را برهم زد اما درنهایت باید طوری کار می‌کرد که اختیار قهرمانی در دستان خودش باشد.» وی همچنین می‌افزاید: «اگر بخواهم شانسی برای قهرمانی سپاهان قایل شوم،‌ فقط یک‌درصد است اما این تیم باید برای همان یک‌درصد هم بجنگد. این تیم توسط فرکی احیا شد و او نشان داد که مربی بزرگی است وگرنه شاید هر مربی دیگری بود بدون شناخت از سپاهان نمی‌توانست این نتایج را کسب کند.»

 


تعداد بازدید :  169