شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
با 10 ساعت عملیات امدادگران هلال‌احمر در دشت لار صورت گرفت
نجات 4 گردشگر از پشت رودخانه خروشان

شهروند|4 گردشگر آذربایجانی وقتی برای گردش  به دشت لار رفته بودند، پشت رودخانه‌ای خروشان گرفتار شدند. چند ساعت دلهره و اضطراب کافی بود تا این گردشگران در عملیات منسجم و نفسگیر امدادگران هلال‌احمر آمل از مرگ نجات پیدا کنند.  
این حادثه هنگامی رخ داد که این 4 گردشگر خود را به دشت‌های لار رسانده بودند اما در مسیرخوانی اشتباه راه برگشت را گم کردند. عقربه‌ها ساعت 9 شامگاه جمعه را نشان می‌داد، درحالی‌که هوا تاریک شده بود  و آسمان دماوند و دشت‌های اطراف آن را تاریکی فرا گرفته بود که ناگهان امدادگران هلال‌احمر مستقر در پایگاه پلور گزارشی از ناپدید شدن گردشگران اهل آذربایجان شرقی دریافت کردند.
مرد جوانی که این گزارش را در اختیار امدادگران قرار داده بود دراین‌باره گفت: «من و دوستانم
 4گردشگر هستیم، امروز  برای چیدن سبزی کوهی و قارچ همراه با خودروی مردی عشایر راهی دشت لار شدیم.  وقتی وارد منتطقه شدیم تصور نمی‌کردیم دچار چنین حادثه و اتفاق وحشتناکی شویم.  ما مسیر طولانی را طی کردیم  مشکل خاصی نداشتیم اما همزمان با تاریک شدن هوا مسیر را گم کردیم و دیگر قادر به پیدا کردن خودرومان نبودیم.  دید ما بشدت محدود شده بود و پشت رودخانه‌ای خروشان گرفتار شدیم.» امدادگران هلال‌احمر با مخابره این خبر  برای ردیابی گردشگران گم‌شده بلافاصله راهی منطقه دشت لار در ارتفاعات لواسانات شدند.  امدادگران پایگاه پلور هلال‌احمر آمل برای ردیابی کوهنوردان ناپدید شده بسیج شده بودند و با استفاده از بلندگو و لیزر دست به جست‌وجوی گمشدگان زدند. مشکلی بزرگ پیش روی گروه‌های امداد و نجات قرار داشت. هوا تاریک و تاریک‌تر می‌شد؛ اتفاقی که باعث می‌شد امکان عملیات به صفر برسد.  با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته، اقدامات برای پیدا کردن گردشگران آذربایجانی آغاز شد  اما رودخانه خروشان بر سر راه، عملیات سختی را پیش روی نجاتگران هلال‌احمر قرار داده بود.  درحالی‌که 4 ساعت از ناپدید شدن این گردشگران  می‌گذشت و هر لحظه امید‌ها برای زنده یافتن آنها کم رنگ‌تر می‌شد ناگهان محل گرفتار شدن این تیم 4 نفره در اختیار تیم‌های امداد و نجات قرار گرفت. جمشید نیکزاد سرپرست هلال‌احمر آمل در رابطه با جزییات عملیات نجات امدادگران به «شهروند» گفت:  « ساعت ۲۱  روز جمعه 18 اردیبهشت‌ماه از طریق تماس تلفنی با ۱۱۲ خبر گم شدن 4 گردشگر از هموطنان آذربایجان‌شرقی در منطقه لار به پایگاه هلال‌احمر گزارش شد.  با دریافت این خبر بلافاصله تیم امداد کوهستان از پایگاه امدادی پلور به سمت منطقه اعزام شدند. تیم امداد بعد از گرفتن اطلاعات از محیط بانان سد لار و ارتباط پیامکی با گمشده‌ها به سمت آنها حرکت کردند، که پس از طی ۲۰ کیلومتر جاده خاکی در ساعت یک بامداد در کوه‌های منطقه لواسانات موفق به پیدا کردن آنها از طریق بلندگو و لیزر و سایر اقلام امدادی کوهستان شدند. گم‌شده‌ها  مدام از طریق تلفن همراه با تیم امدادی در ارتباط بودند، آنها  پشت رودخانه‌ای خروشان  گرفتار شده بودند و به دلیل خطرناک بودن رودخانه، تاریکی هوا و برف موجود در منطقه، عملیات نفسگیری پیش روی امدادگران قرار داشت. عملیات نجاتگران هلال‌احمر از طریق تیرول و نصب کارگاه امدادی کوهستان آغاز شد. امدادگران به وسیله تجهیزاتی که داشتند توانستند از روی رودخانه خروشان عبور کنند و 4 مرد گمشده ساعت 30: 07 دقیقه صبح روز 19 اردیبهشت‌ماه پس از 22 ساعت سرگردانی در دشت لار؛ نجات پیدا کردند. گمشدگان خدمت نویدی ۴۰ ساله، علی محمدی ۳۰ ساله، سرخوش نام آذر ۴۰ ساله، حسن کاظمی ۳۶ بودند. این افراد خودروشان را در محیط بانی سد لار گذاشته بودند و سوار خودروی  مردی  عشایر شده بودند تا سبزی‌های کوهی و قارچ در منطقه دشت لار بچینند که گرفتار شدند.»


تعداد بازدید :  160