شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
نشست دومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج برگزار شد
رضویان: بیش از 3‌هزار نیروی متخصص تربیت کردیم

شهروند| دومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج خردادماه امسال قرار است در پردیس سینمایی کورش برگزار شود؛ جشنواره‌ای که به گفته امیرشهاب رضویان، موسس مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج و دبیر این جشنواره به همت هنرجویان جوان این موسسه برگزار می‌شود. نشست خبری این جشنواره که همانند برگزارکنندگانش هنوز جوان است، صبح دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه با حضور امیرشهاب رضویان، مازیار فکری ارشاد، منتقد و مجری جلسه؛ شهرزاد دادگر، مدیر آموزشی مدرسه هیلاج و جمعی از اهالی رسانه در مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج برگزار شد.
امسال بیست‌ودومین ‌سال تاسیس مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج است؛ آموزشگاهی که در بدو تاسیس دفتر تولید فیلم کوچکی بیش نبوده است. اینها را امیرشهاب رضویان در ابتدای نشست بعد از خیرمقدم به اهالی رسانه می‌گوید. دادگر در تکمیل صحبت‌های او اشاره می‌کند که «امیدواریم که بتوانیم جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج  را هر ‌سال برگزار کنیم. البته امسال هم مانند اولین دوره جشنواره تنها آثار هنرجویان خودمان در این جشنواره با هم به رقابت می‌پردازند؛ اما امیدوار هستیم در سال‌های آینده بتوانیم جشنواره‌مان را به شکل گسترده تری برگزار کنیم.»فکری ارشاد با بیان این‌که جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج قرار است در روزهای 7 و 8 خردادماه امسال در یکی از سالن‌های پردیس سینمایی کورش برگزار شود، از رضویان خواست تا اطلاعات بیشتری درباره جشنواره بدهد. رضویان گفت: «جشنواره ما در بخش تئاتر در روز هفتم خردادماه با حضور 12 نمایش برگزار می‌شود که هرکدام از این نمایش‌ها در کمتر از یک ساعت  روی صحنه می‌روند. در بخش فیلم هم که روز هشتم خردادماه برگزار می‌شود 30 اثر از فیلمسازان هیلاج به نمایش درخواهد آمد و در پایان روز هشتم خردادماه اختتامیه دومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج با معرفی برندگان جشنواره برگزار خواهد شد.» او تاسیس موسسه هیلاج را که به گفته خودش تاکنون بیش از 3هزار فارغ‌التحصیل داشته ،که تعداد زیادی از آنان هم‌اکنون در فضای حرفه‌ای مشغول به کار هستند، افتخاری می‌داند و با ذکر نام چند نفر از این هنرجویان همچون صبا گرگین‌پور،، پوریا ایرایی،  احد محمدکرمی، پریسا ساسانی، مرتضی هدایی و... بیان کرد: «بسیاری از این هنرجویان را دیگر به خاطر نمی‌آورم. همین چند وقت پیش بود که به صورت اتفاقی با علی گورانی که این روزها درحال تدوین سریال فریدون جیرانی است، برخورد کردم و فهمیدم او که سال‌ها پیش هنرجوی مدرسه ما بوده، حالا به صورت حرفه‌ای درحال کار است.» جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج هیأت انتخاب و داوری جدا از همی ندارد؛ بنابراین مرتضی اسماعیل کاشی و محمودرضا رحیمی که نمایش‌های بخش تئاتر را بازبینی کرده‌اند به همراه سیامک احصایی، لادن مستوفی و امیرشهاب رضویان در بخش تئاتر و رخشان بنی‌اعتماد، مجید برزگر، حسن حسن دوست، سعید عقیقی، یاشار نورایی و رضویان فیلم‌های بخش سینمایی را داوری خواهند کرد.
یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری از رضویان درباره مدرسه ملی سینما و تأثیر آن بر موسسات خصوصی همچون هیلاج سوال کرد که رضویان در پاسخ گفت: «من اطلاعات دقیقی درباره این مدرسه ندارم و تنها چیزهایی در مورد آن شنیده‌ام. اما فکر می‌کنم اگر دولت چنین هزینه‌هایی را که برای تاسیس این مدرسه می‌کند، صرف توسعه آموزش در بخش خصوصی کند به مراتب نتیجه بهتر یا پایدارتری می‌گیرد. بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش دولتی معمولا به نسبت بخش خصوصی بازده کمتری دارند.» البته به نظر او تاسیس مدرسه ملی سینما اتفاق جدیدی نیست؛ «پیش از این هم چنین اقداماتی در ایران صورت گرفته، نمونه‌اش دانشکده هنرهای دراماتیک است که وزارت فرهنگ و هنر (وزارت ارشاد فعلی) پیش از انقلاب حامی آن بود و بعد از انقلاب حمایت از آن قطع شد یا مرکز آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) که در دوره فعالیتش بسیار تاثیرگذار بود و نیروهای متخصص خوبی از آن‌جا بیرون آمدند؛ اما مشکل اینجاست که تمام این فعالیت‌ها به سلیقه مدیران در مقطعی اتفاق می‌افتد که در بسیاری از موارد با حضور مدیر دیگری تعطیل می‌شوند.» البته امیرشهاب رضویان با تاسیس این مدرسه مخالفتی ندارد، خودش این را می‌گوید و ادامه می‌دهد که «ما هنوز نمی‌دانیم در این مدرسه دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد، بنابراین باید خوشبینانه منتظر آن باشیم.»

 


تعداد بازدید :  224