شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس انجمن حمایت از حیوانات از پیگیری پرونده سگ‌کشی در کوهسار تهران می‌گوید
حمایت از حیوانات دچار نقص قانون است

شهروند| زمان زیادی از انتشار فیلم سگ‌کشی با تزریق اسید در شیراز نمی‌گذرد. ماجرایی که هیاهوی بسیاری به‌پاکرد و دوستداران حیوانات را در مقابل شهرداری شیراز و سازمان حفاظت محیط‌زیست گرد هم آورد تا به این اقدام غیرانسانی اعتراض کنند. تنها چند روز از این اعتراض‌ها می‌گذرد و هنوز پرونده این اقدام بسته نشده که ماجرای سگ‌کشی جدیدی جاپای ماجرای قبلی گذاشت.
این بار سگ‌کشی زیر آسمان پایتخت اتفاق افتاد و مامور پاسگاه کوهسار عامل آن بود.
«بابی» نام سگی هفت‌ساله است که روز پنجشنبه در منطقه کوهسار شهران، با شلیک گلوله مامور پاسگاه کوهسار، کشته شد و پرونده سگ‌کشی دیگری را باز کرد.
باز شدن پرونده جدید سگ‌کشی درحالی است که هنوز پرونده کشتن سگ‌ها با تزریق اسید به نتیجه نرسیده و عاملان آن مجازات نشده‌اند اما قرار است پرونده جدید هم پیگیری شود تا شاید این‌گونه اقدامات کمی کاهش یابد و قوانین حقوقی برای حمایت از سگ‌ها و سایر حیواناتی که در فهرست حمایتی سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار ندارند، تصویب شود. در این باره، جاوید آل‌داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات در گفت‌وگو با «شهروند» از پیگیری پرونده جدید سگ‌کشی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در پرونده سگ‌کشی با اسید که در شیراز اتفاق افتاده بود، به دلیل این‌که سگ‌ها صاحبی نداشتند این انجمن به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شد و شکایت کرد. در این پرونده با توجه به این‌که سگ کشته شده صاحب دارد، ما نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم اما صاحبان سگ کشته شده، پیگیر پرونده هستند. در این رابطه وکیل انجمن را در اختیار صاحب بابی قرار می‌دهیم که این پرونده را پیگیری کند.»
او درباره این‌که چقدر امید وجود دارد که چنین پرونده‌هایی به نتیجه برسد تا حداقل تکرار این‌گونه اقدامات را کاهش دهد، می‌گوید: «درباره حمایت از حیوانات قانون حمایتی نداریم. در این پرونده هم باید با استفاده از قوانین مالکیتی وارد عمل شد و پرونده را به جریان انداخت. بر همین اساس صاحب سگ کشته‌شده، مدارک را جمع‌آوری و شکایت کرده است.»
آل‌داوود با تأکید بر این‌که نقص قانون داریم و قوانین از حیوانات حمایت نمی‌کنند، یادآوری می‌کند که «به‌دلیل همین نواقص قانونی نمی‌توانیم حقوق حیوانات را پیگیری کنیم و فکر می‌کنم پیگیری‌ها در حد خسارت به اموال فردی منتهی شود و این در شرایطی است که قاضی پرونده رأی مثبتی در این زمینه داشته باشد. از سوی دیگر می‌توان شکایت دیگری را مطرح کرد مبنی بر این‌که صاحب این سگ که هنگام شلیک کنار او بوده است، با شلیک دچار شوک روحی شده است.»
رئیس انجمن حمایت از حیوانات ادامه می‌دهد: «در مورد سگ‌های شیراز هم با این نقص قانونی روبه‌رو هستیم. این پیگیری‌ها اگر منجر به این شود که قاضی پرونده اعلام کند که نقص قانونی داریم و نمی‌توان دراین‌باره حکمی بر طبق قانون حمایت از حیوانات داد، اقدام خوبی است، چراکه در این صورت می‌توانیم این نقص قانونی را پیگیری کرده و خواستار تصویب قانونی دراین‌باره شویم.»


تعداد بازدید :  232