شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارشی از کاشت 188نهال‌ صلح به‌دست دانش‌آموزان هلال‌احمری
درختِ دوستی بنشان که کام دل به‌بار آرد

188نهال زیتون در آغاز هفته هلال‌احمر و با هدف نمایش عظمت و اهمیت صلح و دوستی در جمعیت هلال‌احمر کشور ‏ایران و کشورهای عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در اردوگاه شاخه زیتون منجیل کاشته شد. این نهال‌ها ‏هر کدام نمادی از ۱۸۸کشور عضو فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است و در کنار هر کدام از آنها پرچم هر کشور ‏نصب شده است. این نهال‌ها با کمک ۲۲نفر از اعضای کانون‌های دانش‌آموزی شهر منجیل کاشته شد. معاون دانش‌آموزی ‏سازمان جوانان هلال‌احمر، معاون امور جوانان استان گیلان و جمعی از مسئولان هلال‌احمر و شهر منجیل در این مراسم همراه ‏بچه‌ها بودند و درختان صلح را کاشتند‎.
همه چیز در اردوگاه شاخه زیتون منجیل، اردوگاهی که حتی نام آن نمادی است از صلح، آماده شده بود برای کاشت نهال‌های این ‏درخت صلح‌آمیز که به وسعت تاریخ از آن برای دمیدن روح صلح و دوستی در بین جوامع دوست و دشمن بهره برده‌اند. اکنون ‏نوبت به اعضای کانون دانش‌آموزی جمعیت هلال‌احمر رسیده بود که دانش‌آموزان این کانون پیام صلح را در خاک این اردوگاه ‏بکارند تا ریشه کند و روزی زمین را ریشه به ریشه به هم گره بزند و از هر ظلم و خشونتی پاک کند. اگر چنین هم نشد پیام صلح ‏این درختان که هر کدام نماد کشوری از اعضای جمعیت‌های عضو فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هستند به هر کشور ‏قدرت طلب و زورمندی می‌رسد و شاید او را مجاب کند تفنگش را زمین بگذارد و از این اهریمنی ابزار بنیان‌کن دست بردارد و ‏شاخه زیتونی برای حتی دشمن بکارد‎.
کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر از ‌سال گذشته احیا شد و در اولین حرکت طرح محله عاری از دخانیات در اردیبهشت امسال ‏اجرا شد. اما دومین فعالیت این دانش‌آموزان با کاشت نهال صلح در اردوگاه شاخه زیتون منجیل برگزار شد. برای این منظور ۲۲‏نفر از دانش‌آموزان عضو هلال‌احمر، کاور ‌به‌ تن، صبح زود وارد اردوگاه شده و بیل به دست و آبپاش به بغل، مشغول ‏کاشت نهال‌ها شده بودند. نهال‌هایی که کنار هر کدام از آنها پرچم یکی از کشورهای عضو فدراسیون صلیب‌سرخ هم کاشته شد‎.
پای هر کدام از چاله‌ها سه تا از بچه‌ها ایستاده و نشسته، پشت هم ردیف‌به‌ردیف چاله‌های خالی را با نهال‌های کوچک زیتون و ‏پلاک‌های پرچمی که برای آنها تعبیه شده بود، پر می‌کردند. یکی نهال را نگه‌می‌داشت و یکی با بیل خاک می‌ریخت و نفر ‏سومی هم می‌رفت سراغ پلاک و آن را می‌گذاشت در چاله دیگری که کنده شده بود‎. بچه‌ها با دیدن پرچم‌های کشورهای مختلف حسابی ذوق‌زده بودند، انگار که می‌خواهند بنیان کشورهای جهان را با خاک وطن‌شان درآمیزند و با ریشه در خاک کردن درخت آن کشور نشان دهند خاک ایران خاک ریشه دواندن صلیب‌سرخ و هلال‌احمر جهانی ‏است و اعضای هلال‌احمر آن می‌توانند با دستان پرتوان خود از دل این خاک گل افشانند و نماد صلح را ستون کنند تا پیامی باشد ‏برای جوامع جنگ‌طلب‎. چندتایی از بچه‌ها میان انتخاب ترکیه یا فرانسه و کشورهایی که بیشتر نام آنها به گوششان خورده بود، مردد بودند و گروهی هم ‏به‌دنبال کاشت پرچم‌های کشورهای همسایه و هم کیش مثل یمن و تاجیکستان بودند. درخت‌ها یکی‌یکی چاله‌های خالی را پرمی‌کردند و کم‌کم فضای خشک و بی‌جان محوطه تبدیل به باغی شد، سبز از زیتون و ‏رنگ‌رنگ از پرچم‌هایی که هر کدام پیام‌آور صلح هستند. فرقی هم نداشت که دولت‌های آن کشور جنگ‌طلب باشند یا به خاطر ‏عملکرد ضعیف و بی‌منطق زمامداران آنها آرامش جهان را برهم زده باشند، این باغ که حالا بیش از هرچیز به باغ صلح و دوستی ‏شباهت پیدا کرده، جایگاه صلح‌طلبان عضو صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است که قطعا جز شعار دوستی در حرف و عمل‌شان نبوده ‏است. ‎ معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر هم که در این مراسم حضور داشت به بچه‌ها قبل از شروع کاشت نهال‌ها به این ‏نکته تأکید کرد که امروز در این‌جا نهال‌های زیتون کاشته می‌شوند تا پیام صلح و دوستی را به جهانیان برسانیم. او همین‌طور به ‏بچه‌ها توضیح داد اصول و اهداف جمعیت هلال‌احمر به ما این فرصت را می‌دهد تا به دور از غرض‌ورزی و جانب‌گیری پیام ‏برابری و صلح را به جهان و جهانیان بدهیم. ‎ سعید بابایی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست گفت: «حفظ محیط‌زیست کمتر از اشاعه شعار صلح و دوستی نیست، با ‏کاشت درخت و تلاش برای پاکیزه نگاه داشتن محیط‌زیست می‌توانیم انسان‌دوستی و مهربانی را بین انسان‌ها گسترش دهیم‎.»
در این برنامه تنها خود بچه‌ها پا به کار نبودند و معاون دانش‌آموزی و معاون امور جوانان استان گیلان هم مشغول شده بودند و ‏درخت می‌کاشتند. برای شروع هم بابایی و خیری با همکاری یکدیگر اولین نهال زیتون را کاشتند و پرچم ایران را کنار آن قرار ‏دادند. ‎باغ صلح و دوستی جمعیت هلال‌احمر که سروپا شد بچه‌ها که حالا کم و بیش چهره‌هایشان عرق‌ناک بود، با دیدن حاصل کار ‏خود حسابی خستگی از تن‌شان دررفت. خوشحال و پر از شوق از کار انسان‌دوستانه‌ای که انجام داده بودند، بیل به دست کنار هم ‏جمع شدند تا عکس یادگاری بگیرند‎. حالا باید منتظر ماند تا این نهال‌های همیشه سبز و همیشه صلح‌آمیز به درختان تنومندی تبدیل شوند و باغ صلح و دوستی هلال‌‏احمر حسابی جان بگیرد. باغی که می‌تواند سال‌های ‌سال در دل این خاک ریشه بگستراند و نامیرا بودن صلح را بر آدمی نمایان ‏کند‎.


تعداد بازدید :  247