شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اداره تربیت بدنی سازمان جوانان پس از 5‌سال احیا شد
یک اتفاقِ خوب، یک المپیاد فرهنگی- ورزشی

معاونت دانشجویی سازمان جوانان هلال‌احمر یکی دیگر از معاونت‌های این سازمان است که چتر بشردوستی و نوعدوستی خود را با انجام فعالیت‌های فرهنگی بسیاری برای جوانان باز کرده و جوانان هم با فعالیت‌های افتخارآمیز خود، این معاونت را بر سر زبان‌ها انداخته است. به همین خاطر می‌خواهیم این شماره از گزارش‌های پیاپی «شهروند» را به معاونت دانشجویی جوانان اختصاص دهیم. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت در‌سال گذشته برگزاری یک المپیاد فرهنگی ورزشی بود. شاید قبل از این‌که از المپیاد فرهنگی ورزشی که بسیار حرفه‌ای و با بالاترین کیفیت ممکن برگزار شد، بگوییم؛ بهتر است به مجری این المپیاد یعنی اداره تربیت بدنی اشاره کنیم که در‌سال 1337 با برگزاری مسابقاتی از سوی ورزشکاران خیّر تشکیل شد. ورزشکارانی که از طریق فروش بلیت‌های این مسابقات، کارهای بشردوستانه مثل کمک به محرومان و افراد بی‌سرپرست را انجام دادند. با این کار کمیته ورزشی در هلال‌احمر قدم گذاشت و بعد از چند سالی اداره تربیت بدنی در این کمیته تعبیه شد که مسئولیت برگزاری فعالیت‌های ورزشی برای جوانان را برعهده گرفت.
اما به یکباره این اداره بعد از برگزاری 28 دوره مسابقات کشوری و سه دوره المپیاد ورزشی که آخرین دوره‌اش هم در‌سال 88 بود، در مدیریت قبلی سازمان تعطیل شد و 5 سالی این اداره که فعالیت‌های تشکیلاتی‌اش تا 50‌سال قدمت داشت، هیچ‌گونه فعالیتی نکرد و حتی برخی از سالن‌های ورزشی در استان‌ها یا واگذار شد یا مورد استفاده‌های دیگری قرار گرفت.
 حالا اما این اداره تربیت بدنی در‌سال گذشته احیا شد و جوانان با شرکت در طرح‌های مختلف جنگل‌نوردی، کوهنوردی و کویر‌نوردی از فعالیت‌های این اداره استقبال بسیاری کردند. پس از آن نوبت به برگزاری یک المپیاد بزرگ فرهنگی ورزشی برای جوانان رسید که سازمان جوانان هلال‌احمر برای برگزاری آن سنگ‌تمام گذاشت. رویکرد اصلی این المپیاد که به صورت مجزا برای آقایان و خانم‌ها برگزار شد، یک رویکرد امدادی بود. برای همین رشته‌های شنا و نجات غریق و آمادگی جسمانی برای هر دو گروه در نظر گرفته شد و علاوه بر آن رشته فوتسال ویژه پسران و رشته والیبال برای دختران به‌عنوان رشته‌هایی پرطرفدار و جذاب در بین نسل جوان انتخاب شد. جوانان هر استان هم با شور و اشتیاق بسیاری برای حضور در رشته‌های مورد علاقه‌شان ثبت‌نام کردند و استقبال خوبی را بعد از پنج سالی بی‌خبری از مسابقات ورزشی سازمان داشتند. این المیپاد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار شد؛ به این صورت که ابتدا جوانان بعد از پایان رقابت در مرحله استانی برای ورود به مرحله کشوری المپیاد فرهنگی ورزشی آماده می‌شوند. بعد از رقابت‌های درون استانی و انتخاب برترین‌ها از 32 استان؛ المپیاد فرهنگی ورزشی در مرحله کشوری برگزار شد.
پسران مازندرانی و دختران اصفهانی قهرمان بی‌رقیب المپیاد
این المپیاد در‌سال گذشته با این هدف که فعالیت‌های ورزشی سازمان ادامه یابد و انگیزه و نشاط بیشتری را در جوانان برای عضویت ایجاد کند، با حضور هزارو 800 جوان در استان سمنان که به‌عنوان مناسبت‌ترین میزبان این المپياد انتخاب شده بود، برگزار شد. استانی که معاون امور جوانان آن داور بین‌المللی فوتبال و لیگ برتر ایران بود. از آن‌جا که معاون امور جوانان و مجموعه مدیران این استان با امور ورزشی آشنایی داشتند موجب شد تا این استان از نظر کیفی به‌عنوان استانی مناسب برای اجرای المپیاد انتخاب شود. از حال و هوای پر شور و شوق داخل مسابقات که بگذریم، در نقاط مختلف ایران اعضای جوانان هلال‌احمر این شور و شوق را به صورت مضاعفی از طرق مختلف انتشار دادند. از شبکه «ماه نو» گرفته تا ابزار‌های ارتباطی محلی، همگی شده بود برای تبادل‌نظر اعضا درباره مسابقات و پیش‌بینی بازی‌های مختلف. اعضای هر استان به دنبال قهرمانی گروه استان خود بودند و اگر تیم استان در مسابقات نمی‌توانست نتیجه‌ای کسب کند با روحیه بشردوستی که در هلال‌احمر است، سراغ تیم دیگری می‌رفت و یکصدا به تشویق یکدیگر می‌پرداختند. پس از چند روز رقابت سخت میان جوانان، درنهایت مازندرانی‌ها در بخش برادران توانستند با کسب 6 مدال طلا و 1 نقره خود را به سکوی قهرمانی برسانند. استان قزوین هم با 1 مدال طلا و 2 نقره و 2 برنز بر سکوی دوم ایستاد. مقام سوم این المپیاد هم به‌صورت مشترک از آن آذربایجان‌شرقی و کهگیلویه و بویراحمد شد که یک مدال طلا، یک برنز را کسب کردند. در بخش خواهران این المپیاد، دختران اصفهانی با 4 مدال طلا و 1 نقره و 2 برنز قهرمان این دوره شدند. استان گلستان هم با 3 طلا و 1 برنز مقام دوم و استان قزوین با دریافت 2 طلا و 5 نقره و 1برنز مقام سوم را کسب کردند. تمامی این اتفاقات خوب باعث شد تا جوانان هلال‌احمر خاطرات خوبی را با شرکت در این المپیاد از‌ سال 93 به همراه داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  207