شماره ۵۶۲ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
تجربه هنرمندان از حضور داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر
طرح نو| شمار زیادی از هنرمندان صاحبنام ایرانی، عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند و شاید بیراه نباشد اگر بگوییم، جمعیت هلال‌احمر با وجود این هنرمندان، جمعیت‌تر است! «طرح‌نو» در صفحات ویژه امروز سراغ برخی از نامدارترین این هنرمندان محبوب ایرانی رفته تا از آنان یک سوال را بپرسد؛ «چرا داوطلب عضویت در هلال‌احمر شده‌اید؟» پاسخ‌های ایشان، به‌خوبی روشن می‌کند که هنرمندان برجسته ایرانی هم خوب می‌دانند که گویا تکمیل هنر، با درغلتیدن در عرصه فرهنگ‌داوطلبی و کمک و خدمت به همنوع میسرتر است. هنرمندانی که میراث‌خواران، ادبا، شعرا و هنرپروران نامدار این ملک و مملکتند با عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر، به سایر هموطنان نشان داده‌اند که زیستن برای دیگران در کنار زیستن برای خود، مانند خلق اثر هنری است ... نظرات این صاحبنامان ایرانی را بخوانید:

كمك‌كردن براي دلم
|  عزت‌الله انتظامي  |   بازيگر   |

از نظر من هلال‌احمر مهم‌ترين نهاد موجود در ايران است كه داوطلبي را در جامعه ترويج مي‌دهد. هلال‌احمري‌ها در بيشتر موارد اولين افرادي هستند كه به حادثه‌ديدگان و دردمندان  كمك مي‌كنند. اين مسأله از آن‌رو مهم است که خود در کنار کاهش رنج هموطنان آسیب‌دیده، بزرگترین فرهنگ‌سازي نیز به‌حساب می‌آید. از سوي ديگر، هلال‌احمر جايي است كه مي‌شود آدمي در آن بدون به نمايش گذاشتن خود، به ديگران كمك كند. اين‌جاست كه مي‌توانيد براي دل خودتان به سایرین كمك كنيد و از هيچ‌كسي هم انتظار هیچ پاداشی نداشته باشيد. بودن در کسوت داوطلب هلال احمر دقیقا شما را با همین حس مواجه می‌کند. خیلی از داوطلبان بدون آنکه حتی دیده شوند در سخت ترین حوادث اولین کسانی هستند که در محل حادثه حاضر می شوند.

رسيدن به يك آرزو
|  داوود رشيدي  |   بازيگر   |

يكي از بزرگترين آرزوي‌هاي من در طول تمام اين سال‌ها كه از زندگي‌ام مي‌گذرد، موفقيت و سربلندي جوانان سرزمينمان بوده و هست. امروز اين جوان‌ها با معضلات عديده‌اي دست به گريبان هستند و سازمان هلال‌احمر از آن دست نهاد‌هايي است كه در مسير رفع همين مسائل گام‌هاي مهم و اثرگذاري برداشته و برمي‌دارد. هلال‌احمر كاري مي‌كند تا من هر روز به آرزويم يعني سلامتي جوانان اين سرزمين نزديك‌تر شوم. من عضو اين سازمان هستم تا به سهم خودم كاري انجام دهم. اساسا هیچ فردی از جامعه بشری نمی‌تواند در برابر رنج، نداری يا گرسنگي انسان‌ها بي‌تفاوت باشد. از نظر من، همان‌طور كه بي‌فرهنگي و ناآگاهي به سيه‌روزي انسان‌ها مي‌انجامد، ناراحتي و درد و رنج هم چنين مي‌كنند. بنابراين همه ما بايد با حضور در چنين سازمان‌هايي و اقدام جهت رسيدن به كمك‌هاي سازمان‌يافته براي يكديگر  كاري  بكنيم.

توجه   به‌جای ترحم
|  داریوش فرهنگ  |   بازيگر   |

این یک وظیفه تا بی‌نهایت است که شما به‌عنوان یکی از اعضای جامعه، عضو نهادی چون جمعیت هلال‌احمر شوید و در حدی که می‌توانید به دیگران یاری برسانید. یکی از نکات بارز فعالیت‌های هلال‌احمر، توجهی است که این سازمان آن را جایگزین ترحم کرده است. با این توضیح که کودکان و آسیب‌دیدگان نیازمند توجه هستند و نه ترحم. از سوی دیگر اگر شما یک دید اجتماع‌محور و وسیع داشته باشید، متوجه می‌شوید که کمک به همنوع، درواقع کمک به خودتان است. اگر کار من و سایر هنرمندان را اقدامی فرهنگ‌سازانه به حساب بیاوریم، درمی‌یابیم  این حداقل کاری است که هنرمندان در بعد فرهنگی و ایجاد حس عاطفی مثبت با آسیب‌دیدگان و محرومان می‌توانند انجام دهند. از سوی دیگر، حضور هنرمندان در چنین فعالیت‌هایی باعث می‌شود اعتماد و آشنایی مردم با این سازمان بیشتر شود و این یعنی مردمی‌تر کردن کمک‌ها.

فرهنگ‌شدن نوعدوستی
|  داریوش ارجمند  |   بازيگر   |

جمعیت هلال‌احمر و سازمان جهانی صلیب‌سرخ از آن دست نهادهایی هستند که بدون توجه به قومیت، جنسیت، رنگ، نژاد و... فقط و فقط به انسان می‌اندیشند. در اسلام و سایر ادیان الهی بر اهمیت انسان و نوعدوستی تأکید شده اما بشر امروز این موضوعات را فراموش کرده است. با این وجود اما هلال‌احمر دارد می‌کوشد که این فرهنگ و اندیشه والا را دوباره در اذهان حک کند. من هم به‌عنوان یکی از اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر می‌کوشم تا سهم خود را در این بین داشته باشم و دیگران را نیز به حضور در چنین عرصه‌ای تشویق کنم. امروز مردم ایران و جهان نیازمند وجود چنین نهادهایی هستند. چه خوب که هرکدام از ما با معرفی چنین سازمانی و زحماتی که اعضای آن متحمل می‌شوند، به روشن‌تر شدن وجوه مشکل و پیچیده کار امدادگران و داوطلبان بپردازیم تا کمک‌رسانی  و نوعدوستی بیش از پیش به فرهنگ تبدیل شود.

خیریه‌ای استاندارد
|  حسام‌الدین سراج  |   خواننده   |

از نظر من، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران خیریه‌ای است که از استاندارد بالایی برخوردار است. بنابراین، این اطمینان برای من و سایر هنرمندان به وجود آمده که جمعیت هلال‌احمر تمامی کمک‌های جذب‌شده از سوی مردم و خیرین را به‌دست نیازمندان می‌رساند. از همین رهگذر است که معتقدم، این سازمان زمینه‌های مساعدی برای خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران را فراهم کرده است. متاسفانه چند وقتی است به‌صورت مستقیم در حوزه کمک‌رسانی و فعالیت خیرخواهانه به‌عنوان یکی از اعضای جمعیت هلال‌احمر کاری انجام نداده‌ام، با این وجود اما فرهنگ هلال‌احمری باعث شد در‌ سال 1391 و پس از حادثه غمگین زلزله آذربایجان‌شرقی یک کنسرت خیرخواهانه برگزار کردم و دستاوردهای مالی آن را به مردم این منطقه هدیه دادم.

تبلیغ را دست‌کم نگیرید
|  امین تارخ  |   بازیگر   |

سازمان هلال‌احمر در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی حضوری لازم  و کمک‌رسان داشته است. من به‌عنوان یک عضو کوچک، عضو این جمعیت شده‌ام تا به وظیفه خود عمل کنم. طبیعی است اگر خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید، آماده‌ام تا به‌صورت مالی و معنوی حضور خودم را اعلام کنم. برای من باعث افتخار است عضو نهادی باشم که هدف اصلی‌اش توسعه فرهنگ انسان‌دوستی و صلح  است. خدا به تمام کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، خیر و قوت بدهد. از نظر من، حضور هنرمندان در چنین فضاهایی دارای اهمیت زیادی است. طبیعتا مردم با توجه به علاقه‌ای که به هنرمندان و ورزشکاران دارند، رفتارهای آنها را مدنظر قرار می‌دهند و از آنها تأثیر می‌گیرند. مردم برای این افراد شأن و احترام قایل‌اند و به آنها علاقه و عشق زیادی دارند. 


تعداد بازدید :  330