شماره ۵۶۱ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
درآمد تازه مخابرات از تماس‌های 118؛ حداقل یک‌میلیون و حداکثر30‌میلیون تومان در روز
تماس با 118 و ساعت گویا پولی شد
پاسخ سخنگوی مخابرات به «شهروند»: درآمد تماس با 118 کفاف نگهداری را هم نمی‌دهد

شهروند| درحالی‌که همین ‌سال قبل دریافت هزینه بابت خدمات دستگاه‌های پرداخت الکترونیک میان مردم و رسانه‌ها با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده بود، دیروز در خبری کوتاه اعلام شد که از این پس تماس با 118 یا اطلاعات تلفن برای شهروندان مشمول هزینه خواهد بود. مشابهت این اتفاق از آن جهت بود که هر دو برای خدمات عمومی خواهان هزینه بودند اما در مورد قبلی مخالفت‌های عمومی موضوع را مسکوت کرد اما این‌بار، تصویب و اجرای دریافت هزینه از تماس‌های تلفنی عمومی اعلام شد. «شهروند» برای پیگیری چرایی این رخداد از سخنگوی شرکت مخابرات کشور پیگیری انجام داد و دریافت که علاوه بر118، تماس با شماره 119 یا ساعت گویا نیز هزینه‌بردار شده است. براساس اعلام‌های موجود، درعوض به تعداد شماره‌های 3 رقمی رایگان چهار شماره دیگر اضافه شده است که این 4 شماره شامل شماره‌های تماس با وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، هلال‌احمر و بهزیستی خواهد بود.
دفتر تلفن رایگان نداریم
داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات کشور دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: درآمد ناشی از تماس با 118 برای مخابرات رقم قابل توجهی نخواهد بود و این ارقام هزینه نگهداری مرکزی مانند 118 را هم جبران نمی‌کند، زیرا علاوه بر هزینه‌های نگهداری در این مرکز، نیروی انسانی قابل توجهی در این بخش مشغول به کار هستند.  او درباره جزییات دقیق هزینه تماس با 118 به «شهروند» توضیح می‌دهد: هر مشترک در ازای تماس با 118 باید هزینه یک دقیقه مکالمه را بپردازد که درحال حاضر این رقم 3 تومان است و افراد در صورت تماس با کدهای سه رقمی غیررایگان از تلفن ثابت مشمول هزینه مکالمه با تلفن ثابت و در صورت تماس با تلفن همراه مشمول هزینه تماس از تلفن همراه خواهند شد و رقم ثبت شده معادل هزینه مکالمات درون استانی است.  او همچنین در پاسخ به «شهروند» تأکید می‌کند: شهروندان به هیچ عنوان نمی‌توانند به دفتر تلفن رایگان دسترسی داشته باشند زیرا مطابق دستورالعمل سازمان‌های قانونگذار شرکت مخابرات اجازه ندارد دفتر تلفن خود را منتشر کند و تمام محتویات آن را در دسترس عموم قرار دهد.
تماس با 4 شماره رایگان بود نه 24 شماره
درحالی‌که رسانه‌ها لیست 24 ردیفی از شماره تماس‌های سه رقمی مشمول هزینه را منتشر کرده و از مشمول هزینه شدن تماس با این شماره‌های سه رقمی خبر داده‌اند، زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات به «شهروند» می‌گوید: این 24 شماره پیش از این هم مشمول دریافت هزینه بوده‌اند و برخی رسانه‌ها در توضیح خبر مرتکب اشتباه شده‌اند.  سخنگوی شرکت مخابرات همچنین توضیح می‌دهد: از 24 شماره 3 رقمی منتشر شده در رسانه‌ها تماس با تمامی آنها به جز 118 هزینه‌بردار بوده این درحالی است که براساس مقررات جدید تعداد شماره‌های رایگان سه رقمی از 4 شماره به 7 شماره افزایش داشته است. بنا به گفته زارعیان تا پیش از این و براساس پروانه مخابرات تماس با 4 شماره 110 یا نیروی انتظامی، 115 یا مرکز فوریت‌های پزشکی، 125 یا آتش‌نشانی و 119 یا ساعت گویا رایگان بوده است اما طبق مقررات جدید از این پس شماره 119 نیز از لیست تماس‌های رایگان خارج شده و به جای آن تماس با شماره‌های 112 یا هلال‌احمر، 113 یا وزارت اطلاعات، 114 یا سپاه پاسداران و 123 یا سازمان بهزیستی نیز رایگان خواهد بود.
درآمد تازه مخابرات چقدر است؟
درآمدزا نبودن این تماس‌ها برای شركت مخابرات درحالی از سوی سخنگوی این شرکت اعلام شده است که بنا به اعلام محمدرضا بیدخام، معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران، میزان تماس شهروندان تهرانی با 118 ماهانه حدود 9.5‌میلیون تماس است که درصورت دریافت هزینه از این میزان تماس، درآمد قابل توجهی تنها از محل تماس تلفنی با 118 نصیب شرکت مخابرات می‌شود. چرا که یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که درآمد مخابرات در بدبینانه‌ترین حالت حداقل یک‌میلیون تومان در هر روز خواهد بود. با این محاسبه که حداقل 300‌هزار تماس روزانه با این مرکز را درنظر بگیریم و همه را از تلفن‌های ثابت که کمترین نرخ مکالمه‌ای را دارند (با نرخ 3 تومانی) در نظر بگیریم. اما در مقابل اگر حداکثر درآمد را بخواهیم برای هر روز محاسبه کنیم با رقم 30‌میلیون تومان مواجه هستیم. در هر روز حداکثر 500‌هزار تماس روزانه برقرار با موبایل (به تعرفه 60 تومانی میانگین اعتباری‌ها و دایمی‌ها) خواهد بود. حال اگر نکته دیگر این بحث را در نظر بگیریم که خدمات‌رسانی اطلاعات تلفن یا 118 هم چندان مطلوب نبوده و برخی از تماس‌های وصول شده با اپراتورهای 118 به دلایلی مانند ثبت نشدن شماره تماس یا ارایه شماره نادرست، ناموفق است به بعد دیگر این مشکل‌ها خواهیم رسید. شهروندان ناچار به تماس چندباره با این مرکز می‌شوند و این یعنی هزینه چند باره تماس. با این حساب باید از شرکت مخابرات پرسید آیا با هزینه‌بردار کردن تماس با شماره‌های سه رقمی برای ارایه خدمات مطلوب به شهروندان تضمینی خواهد داد یا این تصمیم جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تنها به اضافه کردن بار هزینه‌ای به مشتریان و خدمات نه چندان مناسب می‌انجامد؟


تعداد بازدید :  592