سخنگو و عضو حقوقدانان رئیسجمهوری روز گذشته طی اظهار نظری درباره طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت که سیاست تقنینی در تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر عجولانه و ناشی از شرایط بود. نجاتالله ابراهیمیان در گفتوگویی با ایرنا، تصویب طرح امر به معروف و نهی از منکر را عجولانه خواند و گفت: شاید در یک سیاست تقنینی اولین و مهمترین گام این باشد که ساماندهی امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم نسبت به دولت و نهادهای دولتی را مقدم بدانیم. اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درحالی بیان میشود که چندی پیش این قانون در شورای نگهبان بررسی و ایرادات آن برطرف و به مجلس تحویل داده شد. حتی مجلس نیز آن را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. در همین راستا سید محمود میرلوحی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور در دوره اصلاحات طی گفتوگویی با «شهروند» گفت: «دولت میتواند برای این طرح اصلاحیهای به مجلس ارایه کند».
آقای میرلوحی با توجه به اظهارنظر آقای ابراهیمیان، آیا تاکنون سابقه داشته است که شورای نگهبان پس از ابلاغ طرحی به مجلس، پشیمان شود؟
خیر. تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. چراکه شورای نگهبان اگر ایرادی به طرحی داشته باشد، آن را به مجلس ابلاغ میکند تا ایراد یا ابهام رفع شود. به همین دلیل گاهی حتی میبینیم که شورای نگهبان مدت زیادی برای یک طرح وقت میگذارد و بارها آن را به مجلس ارجاع میدهد.
اگر در مواردی شورای نگهبان پس از ابلاغ طرحی، ایرادات آن را بگوید یا اعلام عدم رضایت کند، چه راهکاری برایش تعریف شده است؟
واقعیت این است که پس از این مرحله یعنی خارج شدن از شورای نگهبان و بازگشت به مجلس، آن طرح دیگر از اختیارات شورای نگهبان خارج میشود. تنها راهش این است که دولت لایحه اصلاحی بدهد. یعنی با توجه به راهکارهایی که وجود دارد، شورای نگهبان بخواهد تا دولت لایحه اصلاحی بدهد که البته آن هم بالاخره دولت باید موافق باشد. راهکار دیگرش هم نمایندگان مجلس هستند که خودشان دوباره دست به اصلاح بزنند واگرنه دیگر در حوزه شورای نگهبان نیست.
با توجه به اظهارنظر اخیر آقای ابراهیمیان، آیا شورای نگهبان طرحی با ایراد را تصویب کرده است؟
من هم از این اظهار نظر متعجب شدم ولی فکر میکنم که این اظهارنظر بیشتر اظهار نظری شخصی بوده است. درباره اعلام نظر شورای نگهبان هم باید بگویم که در چارچوب قانون اساسی شورای نگهبان 10 روز فرصت بررسی دارد و اگر فرصت نکند در این زمان بررسیهایش را انجام دهد، میتواند از مجلس درخواست تمدید کند. باز هم اگر ظرف این زمان نتوانست بررسیهایش را انجام دهد، رئیس مجلس میتواند قانون را ابلاغ کند. درواقع در قانون اینطور پیشبینی شده است که قوانین مجلس نباید معطل شورای نگهبان بماند، تا اینجا که حتی اگر شورای نگهبان درباره طرحی سکوت کند، این سکوت به معنای موافقت شورای نگهبان محسوب میشود.