| عبدالکریم شعبانزاده | مدیرعامل هلالاحمر بوشهر |
دولتها از بدو شکلگیری تاکنون همواره سعی کردهاند از طریق بکارگیری ابزارهای متعدد به تعهدات خود که ناشی از پذیرش مسئولیت در قبال مردم است، عمل کنند. مسئولیتهای متعددی بر گردن دولتها که از طریق مشارکت مردم انتخاب شدهاند، گذارده شده است و مردم ممالک مختلف انتظار دارند که این مسئولیتها از سوی دولتمردان بهخوبی اجرا شود تا بتوانند در قبال اجرای آن زندگی شرافتمندانهای را سپری کنند. گاهی دولتها و حاکمان بر اثر سوءاستفاده از جایگاه خود رنجش خاطر شهروندان را فراهم کردهاند که با واکنشهایی نیز روبهرو شده، واکنشهایی که در برخی اوقات به سرنگونی دولتها منجر شده و گاهی نیز سرکوب شدهاند. در چنین حالاتی بوده است که بشر خارج از حیطه و مسئولیت دولتها به فکر بهوجود آوردن سازمانهایی افتاده که بتواند بخشی از وظایف و مسئولیتها را از طریق مشارکت مدنی خود در دل این سازمانها و از روی حس نوعدوستی در قبال اجتماع خود به انجام رساند و همین امر موجب شده سازمانهای مردمنهاد در جهان شکل گرفته و خدمات موثری را به نیازمندان ارایه کند. ازجمله این سازمانهای مردمنهاد جمعیتهای هلالاحمر و صلیبسرخ است که بهخوبی توانسته از بدو شکلگیری تاکنون به مخاطبان خود در جهان ارایه خدمت مطلوب کند.
جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران نمونه بارزی از این سازمانهای مردمنهاد است که همواره سعی کرده خدمات خود را براساس اصول هفتگانه نهضت و اهداف چهارگانه خود در قبال شهروندان بهخوبی اجرا کند و رضایتمندی نسبی مردم را بهخصوص در حوادث و سوانح بهدست آورد که در نوع خود بینظیر است. استان بوشهر یکی از استانهای مهم و استراتژیک و حادثهخیز کشور است که حداقل طی 3سالگذشته حوادث متعددی را به خود دیده که بخشی از آن حوادث طبیعی و بخشی نیز انسانساز بودهاند، حوادثی مانند: سیل آذر ماهسال 91 شهرستان دشتستان، زلزله فروردین ماهسال 1392 شهرستان دشتی بخش شنبه و طسوج، زلزله آذر ماه سال 1392 شهرستان دشتستان و همچنین زلزله دیماه سال 93 شهرستان دشتستان میتوان اشاره کرد که در این حوادث ناگوار تعدادی بیخانمان و برخی نیز عزیزان خود را از دست دادهاند. جمعیت هلالاحمر استان باتوجهبه اصول و اهداف اشاره شده سعی کرده است ضمن برقراری ارتباط دوسویه رضایتخاطر شهروندان آسیبدیده را فراهم آورد بهطوریکه کمترین گلایه و شکایاتی را درخصوص نحوه ارایه خدمات و نحوه برخورد داوطلبان علیه جمعیت هلالاحمر مطرح کنند. باتوجهبه تجربیات این حقیر جمعیت هلالاحمر نهاد مقدسی است که با زحمات خادمین خود توانسته رسالت خود را در قبال مخاطبان خود اجرا کرده و این عمل باعث بالا رفتن میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارایه خدمات جمعیت شده، بهطوریکه میزان اعتماد سایر افراد جامعه و مسئولان در تحویل کمکهای بلاعوض به جمعیت را بهطور قابل ملاحظهای بالا برده است. در حوادث یاد شده اعتراضات متعددی از سوی آسیبدیدگان این نواحی از نحوه ارایه خدمات از سوی دستگاههای مرتبط طرح که جمعیت هلالاحمر را میتوان جزو دستگاههایی نام برد که هیچگونه شکواییهای علیه آن مطرح نشده است. لذا برهمین اساس میبایست ضمن برنامهریزی و گسترش فرهنگ نوعدوستی تلاش کرد تا خدشهای به اعتماد بهوجود آمده وارد نشده و مردم همواره جمعیت را امین خود به حساب آورند چرا که این اعتماد به راحتی به وجود نیامده و ارزش زیادی برای جمعیت هلالاحمر محسوب میشود.