شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
چینش هدفمند ‌ سدی برای جلوگیری از شائبه‌ها

 جلال چراغپور  کارشناس فوتبال

1- برگزاری دربی تبریز در هفته بیست و هشتم؛ شاید از قبل هم می‌شد پیش‌بینی کرد که برگزاری این دیدار در این مقطع از فصل شائبه‌های متعددی را ایجاد کند. شاید بهتر بود همان ابتدای فصل به این موضوع فکر می‌کردیم. کسانی که برنامه‌ریزی لیگ را انجام می‌دهند،‌ باید بازی تیم‌های همشهری را حتی خارج از قرعه‌کشی طوری چینش کنند که هیچ شائبه‌ای پیش نیاید. شاید این از شانس تبریزی‌هاست که باید دربی‌شان اینطور به حاشیه کشیده می‌شد وگرنه ممکن بود که این اتفاق با برگزاری دربی اصفهان یا اهواز هم رخ دهد؛‌ اگرچه برگزاری دربی تهران در هفته پایانی نیز می‌توانست با حساسیت‌های بیشتری روبه‌رو شود،‌ اگر وضع پرسپولیس در بالا یا پایین جدول حساس‌تر بود. آن وقت اداره‌کردن دربی تهران و حرف و حدیث‌هایش نیز یک غول عظیم می‌شد.
2- این‌که بعد از رقم خوردن یک نتیجه در دربی تبریز شائبه‌هایی به‌وجود می‌آید و بازیکنان تیم کم‌طرفدارتر مظلوم واقع می‌شوند، درست نیست اما چنین مسأله‌ای می‌توانست از قبل مدیریت شود. بنا بر شرایط اقلیمی، اجتماعی و خصوصیات مردم باید در فوتبال کشورمان به این مسائل توجه کنیم و به دنبال این نباشیم که از ابتدا تا پایان راه لیگ را براساس قرعه چینش کنیم. دست بردن در قرعه‌کشی باید انجام بگیرد و این اتفاقات هم تجربه‌ای برای ‌سال آینده است.
3- اصلا نمی‌توان گفت همه مسائل از سوی مردم پیش می‌آید. شاید اگر همین گسترش فولاد در میانه‌های جدول بود و خطر سقوط را احساس نمی‌کرد،‌ بازی را خیلی راحت‌تر می‌گرفت و تراکتورسازی یک برد بی دردسر را کسب می‌کرد. از این نمونه‌ها زیاد داریم و تیم‌های همشهری می‌توانند در مقاطع حساس لیگ به هم کمک کنند. نمی‌خواهیم بگوییم اتفاق بدی می‌افتد اما مطمئنا هر نتیجه‌ای در این دست دیدارها به‌دست آید،‌ با تحلیل‌های اینچنینی روبه‌رو می‌شود. در همین دربی تبریز مساوی،‌ باخت یا برد برای تراکتورسازی با واکنش همراه می‌شد چون مقطعی که این دیدار برگزار می‌شود، حساسیت‌زا است.
4- این شائبه‌ها در کشورهای دیگر کم یافت نمی‌شود اما شاید با حساسیت کمتری از سوی مردم روبه‌روست. بایرن را دیدید که چطور بعد از قهرمانی‌اش بازی را به لورکوزن وا داد.


تعداد بازدید :  156