شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
کلاهبرداری‌های خاموش 2 تبهکار


شهروند| پلیس در تعقیب کلاهبردارانی است که با ثبت شرکت و افتتاح حساب‌های جعلی به تبهکاری‌های سریالی دست زده‌اند.
چندی پیش ماموران کلانتری ۱۱۰ شهدا در جریان اقدامات مرد تبهکاری قرار گرفتند که با سوءاستفاده از مدارک پسر جوانی اقدام به افتتاح حساب در بانک شعبه خیابان ۱۷ شهریور کرده بود و با گرفتن یک دسته‌چک ده‌ها فقره چک بلامحل صادر کرده بود.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «جعل اسناد و مدارک» و به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۴ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
پسر مالباخته وقتی در برابر کارآگاهان قرار گرفت، گفت: «چندی پیش یک خودروی نیسان از من سرقت شد که تمامی اسناد و مدارک شناسایی‌ام از جمله شناسنامه و کارت ملی در آن بود. در همان زمان با مراجعه به مراجع قضایی، انتظامی مدارک المثنی دریافت کردم».
او که از افتتاح حساب جعلی شوکه شده بود، به کارآگاهان گفت: «چند روز پیش با مراجعه به بانک متوجه مسدود شدن حساب بانکی خود شدم. وقتی پیگیری کردم متوجه شدم بابت چک‌های برگشتی از من شکایت شده است. به شعبه خیابان ۱۷ شهریور رفتم که فهمیدم فرد ناشناسی با سوءاستفاده از مدارک شناسایی سرقتی اقدام به افتتاح حساب به نام من کرده و دسته چک دریافت کرده است.»
تحقیقات پلیسی
با آغاز رسیدگی به پرونده، بررسی صحت اظهارات شاکی پرونده در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و بررسی‌های کارشناسی از سوی تشخیص هویت پلیس آگاهی انجام شد. طبق نظریه کارشناسی، نمونه خط و امضای استفاده شده در افتتاح حساب بانکی شعبه خیابان
 ۱۷ شهریور با نمونه خط و امضای شاکی پرونده اختلاف زیادی داشت.
در ادامه، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که علاوه بر افتتاح حساب بانکی، ثبت شرکتی به نام شاکی پرونده و شخص دیگری صورت گرفته که شاکی از این موضوع اطلاع نداشته است.
شناسایی دومین شاکی پرونده
در بررسی مدارک ثبت شرکت «چرم‌سازان پاسارگاد» که با استفاده از مدارک شناسایی متعلق به شاکی پرونده انجام گرفته بود، مشخص شد که علاوه بر سوءاستفاده از مدارک شناسایی سرقتی متعلق به شاکی اصلی پرونده، از مدارک شناسایی فرد دیگری نیز جهت ثبت شرکت استفاده شده است.
این مرد نیز پس از حضور در مقر پلیس به کارآگاهان گفت: «چندی پیش اقدام به جابه‌جایی منزل در منطقه فردیس کرج کردم تا این‌که پس از مدتی در زمان افتتاح حساب بانکی متوجه مفقود شدن مدارک شناسایی خود شدم. پس از پیدا نشدن مدارک شناسایی، اقدام به دریافت مدارک المثنی کردم و جهت افتتاح حساب به شعبه بانک ظهیرالاسلام رفتم تا دسته چک دریافت کنم که به من اعلام شد بیش از ۳۰ فقره چک بلامحل از من برگشت خورده و به همین علت صلاحیت دریافت دسته چک را ندارم.»
شناسایی کنید
درحالی‌که تحقیقات پلیسی به بن‌بست خورده است، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار تصاویر مدارک شناسایی سرقتی استفاده شده در زمان افتتاح حساب‌های بانکی و همچنین ثبت شرکت چرم‌سازان پاسارگاد، از کسانی که موفق به شناسایی هویت تصاویر متهمان تحت تعقیب پلیس آگاهی شدند، خواست تا هرگونه اطلاعات خود درباره هویت واقعی، محل سکونت، محل‌های تردد و دیگر اقدامات مجرمانه این اشخاص را از طریق شماره تماس‌های ۲۱۸۶۵۸۶۰ و ۲۱۸۶۵۸۵۳ در اختیار کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران
قرار دهند.


تعداد بازدید :  271