شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
تکنسین اتاق عمل با داروی بیهوشی «آلفتانیل» به کام مرگ رفت
زوایای پنهان مرگ پرستار زن در بیمارستان امام سجاد(ع)

شهروند| پرونده مرگ تکنسین اتاق عمل در بیمارستان امام سجاد(ع)  وارد مرحله تازه‌ای شد. همسر جوان این پرستار زن،  کادر پرستاری بیمارستان را در مرگ همسرش مقصر می‌داند.  
7 اردیبهشت‌ماه بود که جسد یکی از کارکنان بیمارستان امام سجاد(ع) در سرویس بهداشتی بیمارستان  به شکلی مرموزی پیدا شد. درحالی‌که یک عدد سرنگ در کنار جسد زن پرستار افتاده بود، تیم تحقیق و کارشناسان پزشکی قانونی تحقیقات خود را برای روشن شدن علت اصلی مرگ این پرستار زن آغاز کردند. خودکشی یا سنکوپ  2 فرضیه‌ای بود که در روز اول پیش روی  قاضی حسین‌پور، بازپرس شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران قرار گرفت.
با اعلام نتیجه اولیه پزشکی قانونی فرضیه خودکشی این زن رد شد و ماجرایی عجیب پیش روی بازپرس پرونده قرار گرفت. «آلفتانیل» نام داروی بیهوشی است که باعث شد این پرستار زن به کام مرگ فرو برود. اما چگونه؟ دسترسی این تکنسین اتاق عمل به داروهای بیمارستان کافی بود تا او کم‌کم به مصرف شخصی این مواد رو بیاورد. این تنها فرضیه قابل پیگیری است که تا اعلام نهایی علت اصلی مرگ او در دادسرای جنایی تحت بررسی قرار
خواهد گرفت.
گفت‌وگوی «شهروند» با همسر تکنسین اتاق عمل
با مشخص شدن دارویی که باعث مرگ این پرستار زن در بیمارستان شده است،  همسر آرشیتکت او  قصور کادر پرستاری و ریاست بیمارستان را در مرگ زن جوان تاثیرگذار می‌داند.
در کنار جسد همسرتان سرنگ تزریق یک داروی مخدر کشف شد، آیا همسر شما اعتیاد داشت؟
خیر،  همسر من زنی فعال و پویا بود. او سابقه 14‌سال کار در بهترین بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تهران را دارد. 6 ماه پیش به واسطه همکاران سابقش به بیمارستان امام سجاد(ع) منتقل شد. همان زمان بود که متوجه تغییر رفتارش شدم. وقتی به خانه می‌آمد، ضعف داشت و خوابش می‌آمد. وقتی علت را از او پرسیدم، می‌گفت به دلیل بیماری آرتروز گردن داروی آرامبخش تزریق می‌کنم. از او خواستم تا در این مواقع به خانه بیاید و استراحت کند،  اما قبول نکرد تا این‌که او  هفته‌ای 2 بار مواد آرامبخش تزریق می‌کرد.
علت مرگ همسرتان به مصرف این دارو ارتباط داشت؟
هنوز علت اصلی مرگ همسرم مشخص نشده است،  پزشکی‌قانونی مشکل قلبی همسرم را تایید کرده و امکان دارد مصرف این دارو او را به کام مرگ کشانده باشد. اما من تصور می‌کنم او تزریق این دارو را خودسرانه پیش نگرفته و قطعا کسی از همکارانش در جریان ماجرا قرار داشته است حتی شاید این دارو را کسی برایش تزریق کرده باشد.
چرا از کادر پرستاری و بیمارستان شکایت دارید؟
محیط کار و اتاق عمل مکان حساسی است،  یک تکنسین اتاق عمل که وظیفه بیهوشی بیماران را در اتاق عمل دارد همیشه باید سرحال و آماده خدمت باشد. هر لحظه ممکن است بیمار بدحالی وارد بیمارستان شود و یک پرستار وظیفه رسیدگی به او را دارد. اما چگونه وقتی من متوجه ضعف و حالت غیرطبیعی همسرم می‌شدم، همکاران او در بیمارستان وضعیتش را کنترل نمی‌کردند. یک ماه قبل از مرگ  همسرم،  من به بیمارستان رفتم و ماجرای رفتار غیرعادی او را به سوپروایزر بخش اطلاع دادم،  از او خواستم پیگیری کند تا بفهمم چرا همسرم بعد از کار دچار این حالت و رفتار می‌شود در صورتی که وقتی در خانه یا مسافرت با یکدیگر بودیم، او مشکلی نداشت. هرچه بود در بیمارستان اتفاق می‌افتاد. اما بخش پرستاری به این موضوع رسیدگی نکرد تا این‌که این حادثه تلخ زندگی من و پسر 8 ساله‌ام را از هم پاشید. قصور کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان را به دلیل توجه نکردن به وضع همکارشان یکی از دلایل مرگ همسرم می‌دانم. اگر مواد بیهوشی به این راحتی در دسترس همسرم نبود و نظارت دقیقی روی این بخش وجود داشت او هرگز نمی‌توانست این دارو را برای مصرف شخصی استفاده کند.
نظارت بر بخش دارویی بیمارستان‌ها
در حالی که تحقیقات پلیسی برای روشن شدن علت اصلی مرگ این کارمند بیمارستان امام سجاد(ع) ادامه دارد و شکایت همسر این پرستار زن،  مبنی بر قصور کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان
 پیش‌روی بازپرس پرونده قرار گرفت،  محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در رابطه با وظیفه پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان‌ها به «شهروند» گفت:  «پرستارها بخشی از جامعه هستند،  یعنی تغییر فرهنگ و روند اجتماعی و رشد اعتیاد وقتی در جامعه افزایش پیدا کند امکان رشد این پدیده در هر قشری امکانپذیر است. پرستاران هم قسمتی از همین اجتماع هستند و می‌توانند زندگی‌های شخصی خود را در کنار حرفه‌شان داشته باشند، بنابراین در دسترس بودن موادمخدر دارویی در بیمارستان‌ها نمی‌تواند انگیزه اعتیاد را در پرستاران و کسانی که  به بخش دارویی دسترسی دارند، تقویت کند. این موضوع بیشتر شخصی بوده،  چراکه این روزها ظاهرا انواع موادمخدر به راحتی قابل تهیه است و افرادی که گرایش به موادمخدر دارند می‌توانند هر شغلی داشته باشند. به عقیده من در این پرونده قصوری از طرف سوپروایزر بخش و کادر درمان بیمارستان وجود نداشته است. کادر پرستاری در بیمارستان‌ها،  اگر با رفتارهای غیرعادی همکارانشان ناشی از مصرف موادمخدر برخورد کنند تنها وظیفه گزارش کردن این موضوع را به ریاست بیمارستان دارند. در اینگونه مواقع هم برخوردها متفاوت است و اخراج کردن کارمندان جواب نخواهد داد. ماهیت کار ما درمان بیماران است و در چنین شرایطی هم باید با این افراد به‌عنوان یک بیمار برخورد کنیم تا درمان شوند و اعتیادشان را کنار بگذارند. اما در رابطه با دسترسی پرستاران به داروهای مختلف در بیمارستان باید گفت،  داروهایی که از مشتقات مخدر هستند در بیمارستان‌ها و توسط بخش‌های پرستاری تحت کنترل قرار دارند و حتی پوکه‌های مرفین باید شیفت به شیفت از طریق مسئول بخش تحویل داده شود. با این حال امکان دارد که یک پرستار در زمان تزریق دارو بخشی از آن را برای مصرف شخصی خودش نگه دارد و مابقی آن را به بیمار تزریق کند.»


تعداد بازدید :  381