شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر آموزش و پرورش در آیین سپاس معلم مطرح کرد:
انتقال نیروهای مازاد آموزش و پرورش به دستگاه‌های دیگر

شهروند| یک‌بار دیگر اردیبهشت، یک بار دیگر هفته معلم. هفته معلم امسال درحالی از راه رسیده که خواسته‌ها و البته اعتراضات آنها هنوز پابرجاست. همین دو هفته پیش بود که تجمع اعتراضی معلمان در سراسر کشور و در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش شهرهای مختلف، خبرساز شد و حالا و با شروع هفته معلم، از گوشه و کنار خبر می‌رسد که معلمان سراسر ایران درحال تدارک یک تجمع اعتراضی دیگر و با محوریت مطالبات قبلی‌شان هستند.  از طرف دیگر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش هم این روز‌ها خبرهای مختلفی درباره معلمان می‌دهد؛ نمونه‌اش، حرف‌های دیروز او در آیین «سپاس معلم» که در دبیرستان شاهد فجر منطقه ۱۵ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد. او دیروز از یک طرف از انتقال نیروهای مازاد آموزش و پرورش به سایر دستگاه‌ها خبر داد و از طرف دیگر از امیدواری برای برگزاری آزمون استخدامی برای استخدام  5‌هزار نفر در آموزش و پرورش. فانی در این مراسم گفت: «براساس مصوبه شورایعالی اداری، به‌طورکلی هر دستگاهی اگر نیروی مازاد داشته باشد چنانچه این نیرو موردنیاز سایر دستگاه‌ها بوده و خود شخص هم تمایل داشته باشد، می‌تواند به دستگاه دیگر منتقل شود.» فانی درباره استخدام  5‌هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش و زمان برگزاری آزمون مربوط هم گفت: «با پیگیری وزارتخانه، سرانجام مجوز استخدام پنج‌هزار نیروی انسانی از سوی سازمان مدیریت صادر شده که امیدواریم بتوانیم حداکثر تا اواسط خردادماه دستورالعمل مربوط را صادر و آزمون را در مردادماه برگزار کنیم.»
خواسته‌های معلمان اما هنوز به جاست. حالا این شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان است که برای برگزاری تجمع اعتراضی در شهرهای ایران در پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت به‌عنوان اولین قسمت از اعتراضات صنفی فراخوانی صادر کرده است. این شورا می‌گوید در صورت رسیدگی نشدن به خواسته‌های فرهنگیان اقدامات بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. قبل از این و ۲۷فروردین گذشته بود که در بعضی شهرهای ایران تجمع سکوت برگزار کردند و خواستار توجه دولت به درخواست‌هایشان شدند. بعد از این تجمع بعضی مدارس شهرهای محل تجمع به حالت نیمه تعطیل درآمدند. حالا و با گذشت دو هفته از این تجمع که بازتاب‌های زیادی داشت، معلمان با فراخوان شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خودشان را برای یک تجمع مسالمت‌آمیز دیگر آماده می‌کنند.
«نادر قدیمی»، عضو شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور و عضو کانون صنفی معلمان همدان درباره جزییات این تجمع به «شهروند» می‌گوید که قرار است این تجمع در همدان به صورت تجمع سکوت برگزار شود: «رویکرد ما در این تجمع‌ها صرفا صنفی است و به هیچ‌وجه گروه‌های سیاسی حق بهره‌برداری از این تجمع‌ها را ندارند؛ به‌ویژه برخی از نمایندگان مجلس نمی‌توانند دولت را با این دستاویز تحت فشار بگذارند. خواسته اصلی ما رفع تبعیض و بی‌عدالتی در حقوق مادی و معنوی معلم‌هاست. تبعیض در حقوق و مزایای معلمان در مقایسه با سایر کارمندان بر کسی پوشیده نیست. ما معتقدیم که کار معلمان کار زیربنایی است چرا که ما آینده‌سازهای این مملکت را تربیت می‌کنیم. نگاه مسئولان به آموزش و پرورش نگاه غلط و هزینه‌ای است چون آنها آموزش و پرورش را مصرفی می‌دانند.» این معلم ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر، فضای کار ما استاندارد نیست درحالی دانش‌آموز حق دارد که از فضای مناسب برخوردار باشد. تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس خارج از استاندارد است. علاوه بر ما دانش‌آموزان حق دارند از معلمان با انگیزه‌ای برخوردار باشند. معلمان هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارند. از معلم مایوس و ناامید هیچ کاری ساخته نیست. با وجود همه اعتراض‌های ما، آموزش و پرورش پیام معلمان را خوب نگرفته است.»  به گفته قدیمی، اگر می‌بینیم که در سطح جامعه این همه ناهنجاری هست به دلیل کم توجهی به آموزش و پرورش است: «قوه قضائیه اعلام کرده ژاپن با ۱۴۰‌میلیون جمعیت ۲۵۰‌هزار پرونده قضایی دارد ولی ایران  نصف ژاپن جمعیت دارد و بیش از  7میلیون پرونده در دستگاه قضایی آن وجود دارد. اینها همه نشان می‌دهد که نظام تعلیم و تربیت ما مشکل دارد. در دولت جدید تنها یک تفاوت با دولت قبل به وجود آمده و آن هم این است که مقداری فضای حراستی و امنیتی که بر حرکت‌های صنفی معلمان حاکم بود، کاسته شده و این جای قدردانی دارد ولی وضع معیشتی معلمان بهتر نشده است. خواسته معلمان این است که حقوقشان اندازه‌ای باشد که آنها را از شغل دوم و سوم بی‌نیاز کند تا با طیب‌خاطر سر کلاس بروند و آن وقت طرح‌های آموزش و پرورش را می‌پذیرند.» به گفته این فعال صنفی، آزادی معلمان زندانی یکی دیگر از خواسته‌های معلمان است.  «مهدی بهلولی»، معلم و عضو کانون صنفی معلمان هم دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند اعتراضاتتان به حق است و می‌گویند این تبعیض‌ها وجود دارد. ما انتظار داریم که در رویکرد مناسبی این موضوع را پیگیری کنند. ما انواع اعتصاب‌ها را داشته‌ایم و تمام مدت سعی کرده‌ایم که آموزش و پرورش و درس دانش‌آموزان آسیبی نبیند. از سوی دیگر چندی پیش کمیته‌ای برای رسیدگی به مطالبات فرهنگیان تشکیل شده که آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در آن عضو است ولی ما هنوز هیچ اقدامی از این کمیته ندیده‌ایم.»


تعداد بازدید :  218