شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
عضو انجمن مهندسی دریایی در گفت‌وگو با «شهروند» انتقاد کرد:
گلایه از نگاه ضعیف بانکی به توان داخل



شهروند| کمبود منابع مالی در شرایطی مهم‌ترین چالش پیش‌روی توسعه صنایع دریایی است که ایران با برخورداری از ذخایر عظیم نفتی در بستر دو دریای شمال و جنوب کشور، دارای پتانسیل قابل توجه درآمدزایی در این بخش است. این موضوع موجب شده است که ایران برای دستیابی به ذخایر عظیم نفت و گاز خود نه‌تنها از توان فنی کارشناسان خارجی بهره‌برداری کند که برای تأمین سرمایه موردنیاز پروژه‌های دریایی خود دست به دامن سرمایه‌گذاران خارجی شود. سعید مظاهری عضو هیأت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران که دیروز در یک نشست خبری حضور یافته بود با اشاره به برگزاری ششمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل اعلام کرد با وجود اثبات توانمندی متخصصان ایرانی، وزارت نفت هنوز به اندازه کافی به توان داخلی اعتماد نکرده است و از سوی دیگر، نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی موجب شده است کمبود منابع مالی همواره به‌عنوان یک چالش برای این صنعت مطرح باشد. او به «شهروند» توضیح داد: با وجود ارزش افزوده قابل‌توجه، بانک‌های ایرانی کمترین سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی را داشته‌اند.  ششمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل درحالی برگزار می‌شود که عضو هیأت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران از نبود اعتماد به توان فنی متخصصان داخلی گلایه‌مند است. این همایش که به صورت دوسالانه و در روزهای 14 و 15 اردیبهشت‌ماه و در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود به صورت عمده در قالب صنایع نفت و گاز تعریف شده است و به معرفی توان و دانش فنی متخصصان ایرانی در حوزه صنایع دریایی پرداخته است.
فقدان فرهنگ سرمایه‌گذاری  درصنایع دریایی
مظاهری عضو هیأت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به «شهروند» درباره روش‌های تأمین سرمایه پروژه‌های صنعتی دریا اعلام کرد: درحال حاضر مهم‌ترین چالش ما در این بخش کمبود منابع مالی و اعتباری است. این در شرایطی است که صنایع دریایی به‌ویژه در بخش نفت و گاز ارزش افزوده قابل توجه و بسیار بالایی دارد اما سرمایه‌گذاران ایرانی تمایل و مشارکت خاصی برای به جریان انداختن دارایی در این بخش نشان نداده‌اند و بانک‌ها سهم بسیار ناچیزی در صنایع دریایی داشته‌اند. این موضوع موجب شده است که توسعه صنایع فراساحل همواره با چالش منابع اعتباری و مالی مواجه باشد و برای تأمین سرمایه موردنیاز خود دست به دامن سرمایه‌گذاران خارجی شود.
سعید مظاهری علت عمده این مسأله را نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی دانست و گفت: ناآشنایی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی با پتانسیل‌های قابل توجه و درآمدزای صنایع دریایی، مهم‌ترین علت این موضوع است و از طرف دیگر برای صنایع دریایی برخلاف سایر صنایع، ابزارهای مالی و تأمین سرمایه متنوعی تعریف نشده است.
ظرفیت نفت خزر 800‌هزار بشکه می‌شود
به گفته مظاهری، برای شناسایی میادین نفتی جدید نیاز به طراحی و ساخت 10 جکاب تا 10‌سال آینده است. علاوه بر این برای انتقال میعانات نفتی و گازی به 10‌هزار کیلومتر خط لوله دریایی وجود دارد که تأمین این امکانات ظرفیت استخراج نفت از دریای خزر را به 800‌هزار بشکه در روز می‌رساند.
او در پاسخ به صرفه اقتصادی استخراج نفت از آب‌های عمیق توضیح داد: برای این مسأله باید به دو جنبه توجه کرد: اول این‌که ذخایر نفتی جهان با میزان مصرف فعلی حداکثر تا 50‌سال آینده پاسخگو است و این واقعیت استخراج نفت از آب‌های عمیق و فوق‌عمیق را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. چنانکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان درحال حاضر به استخراج نفت از چاه‌های عمیق و حتی فوق عمیق روی آورده‌اند. از سوی دیگر، طرح شناسایی میادین نفتی آب‌های عمیق یک طرح درازمدت 10ساله است و اقتصادی بودن طرح را باید با توجه به قیمت‌ها در بازار نفت یک دهه آینده قضاوت کرد.

 


تعداد بازدید :  272