شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

قصد عربستان برای بازرسی هواپیمای ایران در خاک خودش
مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی، مدعی شد حاضر نشدن هواپیمای ایرانی به بازرسی شدن در فرودگاه عربستان، سوال‌برانگیز است! به گزارش «انتخاب»، سرتیپ احمد عسیری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره آخرین تحولات میدانی جنگ یمن گفت:  متاسفانه عملیات
 شبه نظامیان الحوثی در یمن همچنان ادامه دارد. آنها اهداف نظامی خاصی را پیگیری نمی‌کنند و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند و آب و برق مناطق مخالف خود را قطع می‌کنند. ما عدن، تعز، مارب و صنعا را بمباران کردیم. ما برای تحقق اهداف عملیات بازگرداندن امید در یمن تلاش می‌کنیم.
این مقام سعودی درباره جلوگیری جنگنده‌های سعودی از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک‌ها به یمن گفت:  این هواپیما برای ورود به یمن مجوز گرفته بود، اما این مجوز را نقض کرد. زیرا باید ابتدا در فرودگاه بیشه عربستان برای بازرسی فرود می‌آمد و سپس به طرف فرودگاه صنعا حرکت می‌کرد. این هواپیما بازرسی شدن در فرودگاه بیشه را نپذیرفت که این مسأله سوال‌برانگیز است. وی افزود:  اگر محموله این هواپیما، کمک‌هایی برای امدادرسانی بود، چرا حاضر نشد بازرسی در فرودگاه بیشه را بپذیرد. محاصره یمن براساس قطعنامه
 2216 شورای امنیت و به درخواست دولت قانونی یمن اجرا می‌شود و ما به آن پایبند هستیم. ما به هیچ هواپیمای ایرانی یا دیگر هواپیماها اجازه نخواهیم داد این محاصره را نقض کنند. این اقدام ایران بیهوده و غیرمسئولانه بود و می‌خواستند با رفتن مستقیم به فرودگاه صنعا، قدرت ائتلاف سعودی را آزمایش کنند. ما برای اجرای اقدامات خود جدی هستیم.
همچنین اسامه نقلی، رئیس بخش رسانه‌ای وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، عادل الجبیر، از زمانی که به‌عنوان وزیر امور خارجه عربستان انتخاب شده است، با هیچ رسانه‌ای درباره روابط ریاض با تهران صحبت نکرده است و آنچه به او نسبت داده می‌شود، اساسا صحت ندارد.

جان کری:
 واکنش اسرائیل به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بیمارگونه است
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز شنبه موضع‌گیری‌های رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران را بیمارگونه و ناشی از اختلال روانی آن رژیم دانست و این واکنش‌ها را «هیستریک» خواند. به گزارش ایرنا، کری در مصاحبه با شبکه 10 رژیم صهیونیستی گفت:  این توافق برای 10 یا 15‌سال نخواهد بود بلکه توافق دایمی و ابدی است.
 کری افزود:  واکنش اسراییل به توافق هسته‌ای با ایران، نوعی رفتاری «هیستریک» است. هیستری، حالتی در فرد است که اضطراب را به نشانه‌های بیماری تبدیل کند و آن نشانه‌ها بعدا کم و بیش به شخصیت فرد هیستریک منتقل شود. برای مثال سربازی که در جنگ خیلی مضطرب باشد ممکن است بینایی خود را ناگهان از دست بدهد. ولی آزمایش‌ها نقصی در چشمان او نشان ندهند، با این حال سرباز هیستریک اصرار دارد که نابیناست و تا زمانی که او را از خط مقدم جبهه دور نکنند، بینایی او بازنمی‌گردد. وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌طور مرتب عملیات بازرسی را از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهند داد. «جان کری» چهارشنبه گذشته برای نخستین‌بار در محل اقامت سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل حاضر شد و با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد. این نخستین‌بار بود که یک مقام آمریکایی در این محل حاضر می‌شد. ظریف پس از این دیدار گفت که نگرانی خود را نسبت به بحث‌های مطرح شده در داخل آمریکا به ایشان منتقل کردیم.

پاسخ فرمانده نیروی دریایی
 به ادعای آمریکا
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت:  امنیت در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با حضور همیشگی نیروی دریایی ارتش و سپاه کاملاً برقرار است؛ بنابراین نیاز نیست آمریکایی‌ها کشتی‌های خود را در این منطقه اسکورت کنند. به گزارش ایسنا، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در جمع خبرنگاران، گفت: امنیت در خلیج‌فارس صددرصد برقرار است و خلیج عدن و باب المندب امنیت کافی ندارد، بنابراین آمریکایی‌ها باید در این منطقه کشتی‌های خود را اسکورت کنند. امیر سیاری درباره توقیف یک کشتی متعلق به جزایر مارشال، گفت:  این توقیف کاملاً قانونی بوده است. مقامات نظامی آمریکا بعد از توقیف کشتی متعلق به جزایر مارشال توسط کشورمان اظهار کرده بودند که کشتی‌های آمریکایی را در خلیج‌فارس اسکورت
خواهند کرد. امیر سیاری همچنین درباره نجات کشتی هنگ‌کنگی از حمله دزدان دریایی نیز گفت: این کشتی در شب مورد تجاوز قرار می‌گیرد و با بی‌سیم چندین بار تقاضای کمک می‌کند، اما کشتی‌های نظامی در منطقه هیچ پاسخی به کشتی هنگ‌کنگی نمی‌دهند تا ناوشکن البرز که در فاصله دورتری قرار داشته با سرعت خود را به منطقه رسانده و پس از درگیری با دزدان دریایی این کشتی را نجات می‌دهد.


تعداد بازدید :  268