شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک مقام وزارت‌خارجه تایید کرد:
کاخ‌سفید به دنبال تجزیه عراق به 3بخش

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه قصد آمریکا برای تجزیه عراق به 3منطقه را تایید کرد. ناصر کنعانی با بیان این‌که طرح کنگره آمریکا در ارتباط با عراق نشانه جدیدی از رویکرد چندبعدی، مزدورانه و توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه است، افزود: کنگره آمریکا جزیی از ساختار سیاسی در این کشور است و بخشی از سیاست‌های آمریکا در منطقه را به پیش می‌برد. ناصر کنعانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دولت آمریکا در ارتباط با کمک به دولت و ملت عراق جهت مقابله با داعش سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفت و با این طرح ماهیت این سیاست بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.
وی گفت: بعد از حمله داعش به عراق، آمریکا از منظر مناسبات خاصی که با عراق دارد و موافقتنامه‌های راهبردی و دفاعی که بین دو کشور وجود دارد، موظف بود در کوتاه‌ترین مدت ممکن به دولت و ملت عراق کمک کند؛ درحالی‌که با تعلل و آوردن بهانه‌های مختلف این کار را انجام نداد. بعد از تعلل یکماهه به صورت صریح اعلام کرد تا زمانی که دولت عراق (نوری مالکی) تغییر نکند و دولتی متناسب با الگوهای موردنظر این کشور در عراق شکل نگیرد از ورود مستقیم جهت کمک به عراق برای مبارزه با داعش خودداری
 خواهد کرد. در مرحله بعد نیز اعلام کرد در صورتی که بغداد مورد حمله قرار بگیرد، این کار را انجام خواهد داد. این کارشناس مسائل عراق افزود: آمریکایی‌ها آن‌قدر روی این موضوع پافشاری کردند که دولت مالکی عوض شد. سپس با حضور چندین کشور، ائتلافی را جهت مبارزه با داعش به‌وجود آوردند ولی این ائتلاف در عملکرد خود دچار دوگانگی بود چنانکه ائتلاف به وجود آمده به گفته تحلیلگران و کارشناسان نقش برجسته و تعیین‌کننده‌ای در مبارزه با داعش نداشته است. کنعانی تصریح کرد: حتی بعضا اخبار و اطلاعاتی منتشر شد که هواپیماهایی ناشناس که همسو با نیروهای آمریکایی بوده‌اند، کمک‌هایی را برای داعش ارسال کرده‌اند.
در پیش‌نویس کنگره آمریکا که جمهوریخواهان در پشت آن هستند، شرط گذاشته شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به صورت شفاف بگویند که دولت عراق عضوگیری دیگر اقشار جامعه عراق زیر چتر نیروهای امنیتی را پذیرفته است تا مجلس نمایندگان آمریکا با پرداخت 715‌میلیون دلار برای حمایت مالی از نیروهای عراق در ‌سال آتی مخالف نکند. در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا تاکید مشخصی از وزیران خارجه و دفاع آمریکا درخصوص پیوستن دیگر اقشار به نیروهای امنیتی عراق دریافت نکند 60‌درصد اصول پیشنهادی یا 429‌میلیون دلار به صورت مستقیم برای «نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی که ماموریت امنیت ملی را اجرا می‌کنند به‌عنوان گارد ملی سنی عراق» اختصاص می‌یابد.
رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ادامه داد: درحال حاضر نیز ایالات متحده آمریکا کمک‌رسانی به دولت عراق را مشروط به موضوع دیگری کرده مبنی بر این‌که دولت عراق بخشی از کمک‌های اختصاص یافته به این کشور را با نسبت‌های خاص بین کردها و اهل سنت تقسیم کند و اگر دولت عراق این اقدام را انجام ندهد خودش مستقلا عمل خواهد کرد.کنعانی با بیان این‌که آگاهان سیاسی تاکید دارند که این طرح در راستای رویکرد تجزیه‌طلبانه‌ای است که از سوی بخش‌هایی در آمریکا نسبت به عراق دنبال می‌شود، افزود: درواقع آنها تلاش دارند که عراق را به 3کشور کردی، سنی و شیعه تقسیم کنند.
در پی رسانه‌ای شدن این موضوع مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق دیروز عنوان داشت: مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دارد قانونی را در مورد عراق صادر کند که براساس آن هر طايفه‌ای را مستقل از طایفه دیگر قرار می‌دهد و این امر آغاز تصمیمی علنی خواهد بود.
وی با بیان این‌که آمریکا سوء‌نیت خود را علیه عراق نشان داده است، خواهان پاسخ قاطعانه دولت و پارلمان عراق علیه تصویب این پیش‌نویس شد. در ادامه مخالفت‌ها با پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا، دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: درحالی‌که دولت عراق از تلاش‌های تمام دولت‌هایی که کنار عراق در جنگ با تروریست‌های داعش قرار دارند، استقبال می‌کند، ولی ما به همه تاکید می‌کنیم که تعامل با دولت عراق، باید همچنان در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باشد. در این بیانیه آمده است: با معیارهای دوگانه با دولت عراق از سوی طرف‌های خارجی مخالف هستیم و تاکید می‌کنیم که هرگونه تسلیح (گروه‌های عراقی) فقط باید از طریق دولت عراق براساس طرح‌های نظامی که وضع کرده، صورت گیرد. دفتر نخست‌وزیری عراق تاکید کرده است پیش‌نویس طرح کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا مردود است و این طرح منجر به شکاف‌های بیشتر در منطقه خواهد شد. دولت عراق بر ضرورت عدم‌تصویب این طرح تاکید کرده است.
از سوی دیگر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با رد پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا درخصوص عراق تاکید کرد: اقدام کنگره آمریکا برای مسلح کردن نیروهایی در عراق خارج از چارچوب دولتی بدون اجازه دولت عراق، پیام اطمینان‌بخشی به مردم این کشور نیست و با حاکمیت ملی عراق تعارض دارد. یک کارشناس مسائل عراق با اشاره به واکنش‌های گسترده‌ای که این طرح در عراق به دنبال داشته، ادامه داد: مرجعیت شیعه در عراق، دولت عراق و همچنین گروه‌های مختلف سیاسی و جهادی به صورت گسترده نسبت به این طرح عکس‌العمل نشان داده‌اند؛ چراکه آنها نسبت به عواقب این طرح‌های خطرناک آگاهی دارند و آن را با نگرانی دنبال می‌کنند. کنعانی با اشاره به طرح‌های گسترده آمریکایی‌ها در منطقه برای افزایش حضور و نفوذشان در این منطقه مهم و استراتژیک و عدم موفقیت آنها در پیشبرد بسیاری از این طرح‌ها اظهار کرد: نقش آمریکا در منطقه مخرب بوده، چراکه طرح‌های خطرناکی را برای مدیریت منطقه دنبال کرده و این طرح‌ها منجر به افزایش بی‌ثباتی و به وجود آمدن گروه‌های تندروی تروریستی در منطقه شده است. به همین دلیل نخبگان سیاسی عراق نسبت به ماهیت این‌گونه طرح‌ها آگاهی لازم را دارند.
در جریان این تحولات، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق شنبه در رأس هیأتی بلندمرتبه راهی واشنگتن پایتخت‌ آمریکا شد. پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که مسعود بارزانی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد کردستان پس از نابودی داعش، عملیات‌ آزادسازی موصل و بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ با داعش به رایزنی خواهد پرداخت. مشاور رئیس منطقه کردستان عراق به خبرنگار تلویزیون المیادین در آمریکا خبر داده که بحث درباره تشکیل دولت مستقل کردی محور رایزنی‌های مسعود بارزانی در دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن خواهد بود.
کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یکی از اهداف پنهان این طرح کاهش نفوذ ایران در منطقه و به‌خصوص عراق است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش دارند با رویکرد چندگانه اهداف متعددی را در منطقه دنبال کنند و به نوعی با این‌گونه مداخلات، مدیریت سیاسی و امنیتی منطقه را در دست گرفته و نفوذ خود را گسترش دهند. رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها به نقش بازدارنده و موثر ایران در منطقه نیز توجه دارند. آنها در عراق همواره در پی این بودند که مانع شوند دولتی در این کشور شکل بگیرد که گرایش‌های همسو با مقاومت داشته باشد.


تعداد بازدید :  155