شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتقاد جیمی کارتر از سیاست‌های نخست‌وزیر اسرائیل
رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سفر خود به نوار غزه با انتقاد از سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صحبت با وی درمورد راه‌حل 2 دولت اتلاف وقت است.
به گزارش تسنیم، «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز شنبه و 8 ماه پس از جنگ خونین در نوار غزه وضع این منطقه را غیرقابل تحمل خواند. کارتر و هیأت همراه وی قرار بود از منطقه‌ای بازدید کنند اما هفته گذشته به دلایل امنیتی آن را لغو کردند. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که همچنان برای تشکیل یک دولت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه تلاش خواهد کرد. کارتر گفت: آنچه دیده و شنیده‌ایم تنها ما را در راه تلاش برای دستیابی به صلح مصمم‌تر خواهد کرد. وضع در غزه غیرقابل تحمل است. هشت ماه پس از یک جنگ ویرانگر نه یک خانه تخریب شده بازسازی شده و نه مردم زندگی محترمانه‌ای دارند که سزاوارش هستند. کارتر که روز شنبه با محمود عباس دیدار کرد از دیدار با رهبران رژیم صهیونیستی که او را به اتخاذ سیاستی خصمانه علیه اسرائیل متهم می‌کنند صرف‌نظر کرد. رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا درباره این تصمیم گفت «این‌بار به این نتیجه رسیدیم که درخواست کردن از وی اتلاف وقت است. تا زمانی که او (نتانیاهو) در قدرت حضور دارد هیچ راه‌حل 2 دولت و هیچ دولت فلسطینی درکار نخواهد بود».

لغو سفر رهبر کره‌شمالی به مسکو
رهبر کره‌شمالی سفر خود به مسکو را که قرار بود نهم ماه می و به منظور شرکت در جشن سالگرد پایان جنگ جهانی دوم صورت گیرد، به دلیل عدم ارایه امتیازات ویژه از سوی طرف روسی به هیأت کره‌ای لغو کرد. به گزارش ایسنا، یکی از سخنگویان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه به نقل از برخی کانال‌های دیپلماتیک اعلام کرده که رهبر کره‌شمالی به دلیل برخی مسائل داخلی سفر خود را به مسکو لغو کرده است. درحالی‌که این مقام روسی از ارایه جزییات بیشتر خودداری کرد، روزنامه کره‌شمالی «چسون ایلبو» گزارش داد، «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور در پی رد درخواست کره‌شمالی مبنی بر ارایه امتیازات ویژه به هیأت کره‌ای طی سفر به مسکو، سفر خود به روسیه را لغو کرده است. روزنامه تلگراف نیز در تحلیل خود از این خبر عنوان کرد: رهبر جوان کره‌شمالی تمایل ندارد تا با دیدار با سران روس پیش از دیدار با سران چینی، مقامات پکن را آزرده‌خاطر کند.

رقابت نزدیک احزاب بریتانیایی
 در آستانه انتخابات سراسری
رهبران احزاب مختلف بریتانیا در فاصله 3 روز مانده به انتخابات سراسری این کشور در تلاشند تا بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند.
به گزارش یورونیوز، 2بازیگر مهم این انتخابات بي‌شک «اد میلیبند» از حزب کارگر و همتایش، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر محافظه کار بریتانیا است. موسسات نظرسنجی رقابت 2 حزب را پایاپای می‌دانند. برخی از موسسات نظرسنجی میلیبند را پیشتاز می‌دانند و برخی دیگر مدعی‌اند کامرون مقام نخست وزیری‌اش را حفظ خواهد کرد. با توجه به این‌که هیچ‌کدام از احزاب محافظه‌کار و کارگر نمی‌توانند اکثریت مطلوب را کسب کنند، تشکیل یک دولت ائتلافی قطعی به نظر می‌رسد و به همین خاطر این 2حزب نیم نگاهی به احزاب دیگر بریتانیا نیز دارند. حزب ملی‌گرای اسکاتلندی «نیکولا استورژون» و حزب لیبرال دموکرات به رهبری «نیک کلگ» در کنار حزب ملی‌گرا و ضد اروپایی «یوکیپ» به رهبری «نایجل فاراج» از گزینه‌های مطرح برای تشکیل ائتلاف هستند.

درخواست وزیر خارجه روسیه
 برای توقف بمباران شهر دونتسک
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه خواستار تلاش سازمان امنیت و همکاری اروپا جهت فشار بر اوکراین برای توقف گلوله‌باران توپخانه‌ای شهر دونتسک شد.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد: «سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با «ایویتس داچیچ»، وزیر خارجه صربستان و رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا به موارد متعدد گلوله‌باران توپخانه‌ای و خمپاره‌ای شهر دونتسک توسط نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر اشاره کرده و خواستار توقف آن شده است». براساس این گزارش لاوروف از داچیچ خواست از اختیارات خود به‌عنوان رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا استفاده کرده و اوکراین را برای توقف گلوله‌باران شهر دونتسک تحت فشار قرار دهد. وزیر خارجه روسیه گفت که گلوله‌باران شهر دونتسک توسط نیروهای اوکراینی نقض آشکار توافقنامه مینسک است و کی‌یف باید این‌گونه اقدامات را، متوقف کند. این درحالی است که با افزایش نا‌آرامی‌ها در شرق اوکراین در روز گذشته 2 نفر کشته و 6 تن دیگر مجروح شدند. درگیری میان ارتش اوکراین و مخالفان در یک‌سال گذشته تاکنون جان بیش از 6‌هزار و یکصد نفر را گرفته است.


تعداد بازدید :  286