شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
پیام سرلشکر فیروزآبادی به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای:
مذاکره‌کنندگان غافلگیر نشوند

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پیامی تحت عنوان «راهبرد استقامت و هوشیاری در مکتب انقلاب اسلامی در برابر گزاره برگ استکباری صهیونیستی دغلکارانه آمریکا» صادر کرد.
به گزارش فارس، سرلشکر فیروزآبادی در این پیام نوشته است: «حال که فرزندان انقلابی و مومن انقلاب اسلامی پا در این عرصه و مصاف یک نبرد نابرابر دیپلماتیک گذاشته تا حق تاریخی یک تمدن پایدار و زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(ع) را بازستانند بدانند و آگاه باشند که گردن‌آویز افتخار و خدمتگزاری این ملت زمانی به خانواده دلاور سیاست خارجی تعلق خواهد گرفت که احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی را در پناه رهنمودهای رهبری عظیم‌الشأن در مراحل آتی مذاکرات دنبال کنند. در ادامه سرلشکر فیروزآبادی اصول و مبانی اساسی در ورود به تنظیم سند پایانی را برشمرد. سرلشکر فیروزآبادی در این پیام هشدار داد که «واگذاری حقوق امنیتی کشور به دولتی که نتواند و یا نگذارند به تعهدات خود عمل نماید و با رفتار خارج از اراده او در توافقات تأثیر بگذارد خطایی نابخشودنی است». وی همچنین نوشت: «الزام نخست و مهم آن است که در صورت امکان بازگشت تحریم‌ها به هر صورت و بهانه‌ای باید به صراحت با عدم الزام حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهدات داده شده مواجهه و حق بازگشت به شرایط قبل و اعمال حاکمیت کشور در ادامه مسیر را بلامانع سازد». رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درخصوص تعهدات غرب نیز نوشت: «غرب باید متعهد شود که به منظور اجرای توافق و نظارت بر آن از لابی‌گری و استفاده از گروه‌های فشار سیاسی و یا هرگونه طرف ثالث در خارج از حکومت به‌عنوان ابزار فشار، جمع‌آوری اطلاعات، اتکای خبری و یا رسانه‌ای پرهیز نموده و این نکته در قطعنامه ابطال مصوبات قبلی در شورای امنیت به صراحت گنجانیده شود. تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت مبتنی بر تحریم‌ کشور و گنجانیدن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بایستی به صورت شفاف و قاطع، لغو و ابطال شود و در قطعنامه دیگری با حضور تمامی اعضا بر آن تصریح شده و مشروط به رفتار دیگر، زمان مشخص و یا وقوع تعهدی دیگر نباشد و کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پای‌بندی و اجرای آن متعهد بوده و دارای ضمانت‌های عدم نقض باشد.»
وی همچنین درخصوص بازرسی‌های آژانس و گزارش‌های این نهاد بین‌المللی نوشت: «گزارش‌های مبتنی بر راستی‌آزمایی می‌بایستی در قالب یک پیوست و صرفاً در موضوعات غنی‌سازی و براساس حقوق توافق و با رعایت اصول حاکم بر حقوق‌ بین‌الملل در نظارت بر بازرسی تنظیم و به پیوست توافق به‌عنوان سند رسمی ضمیمه گشته و مشخص گردد مسائل و ابهامات فی‌مابین آژانس و ایران کاملاً حل شده است. آژانس مجاز نباشد به غیر از موضوعات غنی‌سازی و امکان مشخص و مربوط و یا بدون مدرک و دلایل متقن و مستند به صرف مشکوکیت و براساس دلایل واهی، سیاسی، جناحی و تحریک شده خود را مجاز به ورود به مناطق و مراکز حساس نموده و یا از اختیارات استثنایی در نظارت و بازرسی برخوردار شود. قاعده و گونه‌ بازرسی‌های مزبور بایستی مستند به مواد و مفاد مصرح در حقوق و قوانین بین‌المللی و پادمان مورد توافق با آژانس باشد. هیچ‌یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی کشور همچون برنامه‌های دفاعی -اطلاعاتی -امنیتی، منطقه‌ای و سیاست‌های سایبری و سیاسی کشور تحت عناوینی همچون فعالیت‌های مجاز و یا مشابه آن نبوده و هیچ مدل و الگویی را برای تبعیت و یا پیشنهاد نمی‌توانند ارایه و مطرح سازند.»
برخی دیگر از بند‌های دیگری که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به آن اشاره کرده به شرح ذیل است
جمهوری اسلامی ایران در انتقال دانش هسته‌ای خود به دیگر کشورها آزاد و فاقد هرگونه محدودیت می‌باشد لذا در انتخاب مشتری و محصولاتی همچون آب سنگین، اورانیوم تخلیصی، دانش و فرآوری، دانش ساخت و راه‌اندازی رآکتور و اکتشاف معادن و یا دیگر فناوری‌های وابسته و نیز راه‌اندازی کنسرسیوم‌های مشترک و تخصصی صرفاً براساس معاهده NPT عمل نموده و ملزم به پاسخگویی در قالب توافق 1+5 نمی‌باشد.
هیچ‌یک از طرفین نمی‌بایستی عدم توافق در مورد برخی از بندهای مورد بحث را به‌عنوان ابزار فشار و تحمیل نیات خود بر محیط اجتماعی و رسانه‌ای طرف مقابل استفاده و با حفظ محرمانگی مذاکرات از تحریک اجتماعی محیط مقابل و صفر و یک‌ سازی مذاکرات و متهم سازی دیگری پرهیز شود. با این رویکرد خود را از دام خطاهای محاسباتی دشمن دور نگه داشته و سازوکارهای ضد اقتدار طراحی شده از سوی او را در شبکه سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور خنثی می‌نماییم. پنج کشور مذاکره‌کننده متعهد گردند تا با جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ساخت و تکمیل سلاح‌های هسته‌ای در سطح منطقه همکاری نموده و مقدمات برچیدن کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای و بازرسی بین‌المللی از مراکز آنان را براساس پادمان‌های نظارت بین‌المللی فراهم سازند. کلیه کشورهای متعهد به تأمین سوخت موردنیاز جمهوری اسلامی ملزم گردند که ما به ازای راه‌اندازی رآکتورهای تولید انرژی تا سقف 20‌هزار مگاوات در سطح ملی و یا صنعتی که تضمین تداوم پیشرفت علمی کشور می‌باشد، آن را در قالب نظارت و بازرسی پادمان‌های مورد توافق آماده‌ بارگذاری و بهره‌وری نمایند. گروه کشورهای 5 طرف مذاکره در صورت نقض تعهد در اجرای توافقات به مثابه طرف واحد محسوب شوند و طرف ایرانی باید از منظر حقوقی بتواند به‌طور یکجانبه همه تعهدات خود را به دلخواه نادیده گرفته و براساس تشخصی منافع ملی خود عمل کند.  کلیه مواد و تجهیزاتی که در توافق 1+5 در زمره محدودیت و کاهش میزان و یا عملکرد قرار می‌گیرند می‌بایستی براساس نرخ و مبلغ توافقی بین دو طرف در معرض فروش و یا واگذاری واقع شود و عدم واگذاری مبلغ مابه‌ازای آن به مثابه آزادی جمهوری اسلامی ایران در فروش آن تحت نظارت آژانس می‌باشد.
 به یقین در مذاکرات پیش‌روی، هیچ شائبه‌ جناحی و یا خاص سیاسی مطرح نبوده و ادبیات مذاکرات براساس تأمین منافع ملی و حصول فرصت مناسب دیگری در احقاق حقوق ملت ایران  تنظیم و دنبال می‌شود لذا دولت خدمتگزار می‌بایستی از ورود پیام‌ها و رسانه‌هایی که به دنبال دو قطبی‌سازی فضای فعلی و آتی مذاکرات برای ترسیم فضای آینده منطبق با نیات جناحی و غیرولایی و تحلیل‌های نادرست می‌باشند، خودداری نماید.
گروه 1+5 در یکی از بندهای توافق خود عدم حمایت کشورها را از اشاعه سلاح هسته‌ای در منطقه اعلام نموده و امکان حمایت از اقدام قضایی و بین‌المللی علیه دارندگان سلاح هسته‌‌ای را فراهم و مشروع قلمداد نموده و حمایت  از هرگونه اقدام مشابه در راستای خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی اعلام دارند.


تعداد بازدید :  157