شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
معاون تقنینی معاون پارلمانی رئیس جمهوري:
دولت ذینفع طرح استانی شدن انتخابات نیست



شهروند| در هنگام بررسی طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی مجلس به‌رغم مخالفت دولت با این طرح حجت‌الاسلام انصاری گفت که دولت با اصل این طرح مخالف نیست حالا این طرح به کمیسیون مربوطه بازگشته اما بحث بر سر استانی شدن انتخابات بالا گرفته. در آستانه انتخابات مجلس دهم طرح استانی شدن انتخابات به موضوع نخست قسمت سیاسی رسانه‌ها تبدیل شده است. محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از پروسه اعلام نظر دولت درباره این طرح سخن گفته و تأکید می‌کند چنانچه ایرادات طرح را برطرف کنند دولت مجدداً اعلام موضع می‌کند و چه بسا این بار موضعی متفاوت اتخاذ شود.
دولت براساس چه استدلالی با استانی شدن انتخابات مخالفت کرد و درواقع چه کسی در دولت مخالف این طرح بود؟
اینکه دولت در مورد موضعی اعلام نظر کند پروسه‌ای دارد، اینطور نیست که بگوییم دولت از بدو امر با موضوعی موافق یا با موضوع دیگری مخالف است. پس از این‌که موضوعی در هیأت دولت مطرح می‌شود درباره آن بحث می‌شود و درست مثل مجلس مخالفان و موافقان به سختی با یکدیگر مباحثه می‌کنند تا درنهایت درباره آن رأی‌گیری می‌شود و نتیجه آن رأی‌گیری است که موضع دولت در قبال یک موضوع را مشخص می‌کند. طرح استانی شدن انتخابات نیز از این قاعده مستثنی نبود. این طرح بوسیله نمایندگان موافق خیلی زود در صحن علنی مطرح شد و البته به همان سرعت نیز در جلسه روز چهارشنبه دولت مطرح و درباره آن بحث شد، نتیجه رأی‌گیری این بود که دولت با این طرح به دلایلی که آقای انصاری هم مطرح کرد مخالفت کند. به این ترتیب دولت با این طرح مخالف است و چنانچه یکی از اعضای دولت درباره این طرح اظهارنظر دیگری کند درواقع نظر خودش را مطرح کرده است.
بسیاری از مخالفان این طرح مشکلات سیاسی نیز با آن دارند ازجمله این‌که معتقدند این طرح در صورت تصویب تغییرات زیادی را در ترکیب مجلس بوجود می‌آورد و بسیاری از نمایندگان فعلی دیگر قادر نخواهند بود در مجلس حضور پیدا کنند. آیا دولت هم به این ملاحظات توجه کرده است؟
به هیچ وجه اینطور نیست. درواقع دولت ذینفع این طرح نیست و در عین حال از آن لطمه هم نخواهد دید و دلایل مخالفت هم همان‌هایی است که آقای انصاری از جانب دولت در مجلس مطرح کرد.
دولت برای اصلاح این طرح تلاش هم می‌کند؟ به این معنا که سعی کند ایرادات ابتدایی آن به نوعی برطرف شود؟
دولت می‌خواهد با توجه به ایراداتی که فعلاً وجود دارد طرح عملیاتی و بی‌نقصی از کمیسیون بیرون بیاید و در همین راستا هفته گذشته به کمیسیون دعوت شدیم و نظرات خود را هم مطرح کردیم.
اما به نظر می‌رسد نماینده دولت نتوانست به خوبی از نظر دولت در این زمینه دفاع کند و انتقاداتی هم در اینباره مطرح شد حتی برخی گفتند نماینده دولت تعمداً مخالفت محافظه کارانه‌ای با طرح داشته است. اینطور نیست؟
فرصت صحبت آقای انصاری کم بود و ایشان نتوانست همه مواردی را که مدنظر دولت بوده مطرح کند. حتی من نزد هیأت رئیسه رفتم و تقاضا کردم که وقت صحبت‌های آقای انصاری به 10 دقیقه افزایش پیدا کند اما هیأت رئیسه بیش از 5 دقیقه اجازه صحبت نداد. طبیعی است که ایشان نمی‌تواند در این مدت اندک همه مباحث مدنظر دولت را بیان کند. البته این امکان وجود دارد که کمیسیون همه ایرادات را برطرف کند که در این صورت دولت مجدداً نظرش را اعلام می‌کند اما آن طرحی که پیش از این مطرح شده دولت قطعاً با  آن مخالف است.
نمایندگان مخالفت طرح می‌گویند اساساً زیر ساخت‌های این طرح ازجمله احزاب قوی در ایران وجود ندارد. به‌عنوان یک نماینده سابق چه نظری درباره این طرح دارید؟
ببینید ما می‌خواهیم قطار انتخابات استانی را به راه بیندازیم، اول از همه می‌پرسیم خب ریل این قطار کجاست؟ پیش‌نیاز این طرح حزب است. باید یک اراده قوی پشت این طرح باشد که به نظر من هست و در پس این طرح قانون احزاب را مطرح کنند که اتفاقاً اینکار را هم کرده‌اند. البته قانون احزاب باید به سرعت تصویب شود و بعد هم به سرعت حزب تشکیل بدهیم که به نظر من بعید به نظر می‌رسد.
آنچه شما می‌گویید نزدیک به امر محال است اما مگر نه این است که به‌هرحال یک زمانی هم باید این احزاب را تشکیل می‌دادیم؟
ببینید من گفتم اگر چنین اراده‌ای در کشور وجود داشته باشد می‌توان این کار را انجام داد هرچند اگر همه این کارها هم انجام شود تازه یکی از ایرادات دولت برطرف شده است.
قانون احزاب و گروه‌های سیاسی که در کمیسیون شوراها مجدداً بررسی شد قرار است به صحن علنی بازگردد همان‌طور که می‌دانید تصویب این قانون می‌تواند راهگشای طرح استانی شدن انتخابات هم باشد. ایراداتی که دولت به قانون احزاب گرفته بود از نظر شما برطرف شده است؟
در واقع نه، در این قانونی که من دیدم هیچ یک از ایراداتی که پیشتر دولت لحاظ کرده بود تصحیح نشده است.


تعداد بازدید :  195