شماره ۵۵۵ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد داد
استفاده از سالن‌های دولتی برای اجرای تئاتر

رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس از میان دلایل محدود بودن سالن‌هایی که در اختیار اهالی نمایش است به انحصارطلبی برخی ارگان‌ها اشاره کرد و گفت: ضعف در اراده و انحصارطلبی را می‌توان از علل اجرایی نشدن طرح استفاده هنرمندان تئاتری از سالن‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دانست.
نصرالله پ‍ژمان‌‌فر در گفت‌وگو با خانه ملت، به مقایسه تئاتر با دیگر هنرها پرداخت و گفت: تئاتر در مقایسه با مابقی هنرها کمترین هزینه را برای علاقه‌مندان و مخاطبانش دارد زیرا با هزینه‌ا‌‌ی کمتر می‌تواند حرف خود را بزند و مخاطب را در فضای اثر قرار دهد؛ مثلا نسبت به سینما که صنعت پرخرجی است و در شکل جذابش هزینه‌های میلیاردی دارد؛ هرچند معلوم نیست با صرف چنین هزینه‌ای هم نظر مخاطب جلب شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سینما جایگاه خود را دارد و باید حمایت‌های لازم در ارتباط با آن صورت گیرد، ادامه داد: گاهی با رقمی که شاید اصلا باورکردنی نیست یک سن آماده می‌شود و افرادی با جان و دل نمایشی را اجرا می‌کنند و حرف‌های مهمی را انتقال می‌دهند.
او با تأکید بر این‌که نمایش یک هنر کاملا تأثیرگذار است، اما تئاتر ایران عقب‌افتادگی جدی نسبت به ابزارهای دیگر پیدا کرده است، افزود: این عقب‌افتادگی روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به تعداد سالن‌های نمایش کشور نگاهی انداخت. یک سالن نمایش چندان هزینه‌هایي نمی‌برد اما همین فرصت برای اهالی تئاتر فراهم نمی‌شود.
سالن‌های همایش خاک می‌خورند
پژمان‌فر با خطاب قرار دادن مسئولان ادامه داد: مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا درحال حاضر اکثر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در همه شهرستان‌ها سالن‌های همایش بسیاری دارند که در طول‌ سال تنها برای برگزاری چند همایش مورد استفاده قرار می‌گیرند و مابقی ‌سال خاک می‌خورند.
سازمان سینمایی، افزایش قیمت بلیت را
 در کاهش مخاطبان سینما موثر نمی‌داند
سخنگوی فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه مجلس یکی از عوامل استقبال مخاطب از سینما را مسائل مادی دانست و گفت: امیدواریم سازمان سینمایی دلایل قانع‌کننده‌ای برای افزایش نرخ بلیت سینما داشته باشد و بتواند افکارعمومی را قانع کند، تا مخاطبان این هنر - صنعت را از دست ندهند.
ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خانه ملت به جلسه‌ای که با معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با قیمت بلیت سینماها داشته، اشاره کرد و گفت: طی مذاکره‌ای که به‌عنوان سخنگوی فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه با سازمان سینمایی وزارت ارشاد داشتم، آقای ایوبی وضع سینما را مطلوب ارزیابی کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی به نقل از معاون سینمایی وزارت ارشاد، ادامه داد: ایوبی معتقد است گیشه چندان تاثیری بر کاهش یا افزایش حضور مشتریان سینما ندارد، چراکه شهروندان، سینما را به صورت سنتی و به همراه خانواده، دوستان و همراهان خود دنبال می‌کنند.
او تأکید کرد: زمانی این تفاوت دیدگاه‌ها قابل تامل و قبول خواهد شد که طبق آنچه مسئولان سینمایی می‌گویند، سینما با کاهش مشتری روبه‌رو نشود؛ اگر به گفته رئیس سازمان سینمایی، با افزایش قیمت بلیت، سینما همچنان مشتری خود را داشته باشد، نباید نگران شد.
ندیمی با تأکید براینکه از ابتدای ‌سال 94 تاکنون خلاف ادعای مسئولان سینمایی به اثبات رسیده، افزود: شاید مسائلی مانند ایام فاطمیه و نحوه تعطیلات در این کاهش مخاطب سینما دخیل باشند اما در صورتی که فیلم‌ها به لحاظ کیفی پاسخگویی نیاز مخاطبان باشند، سینما مشتری‌های خاص خود را خواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  159