شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
دادستان کل بالتیمور خبر داد:
اعلام اتهام علیه 6 افسر پلیس به جرم قتل «فردی گری»

شهروند | دادستان کل بالتیمور در روز جمعه 6 افسر پلیس این شهر را به جرم ارتکاب جرایمی که منجر به قتل «فردی گری»، جوان سیاه‌پوست 25 ساله آمریکایی شد، متهم شناخت. رأی قاطع و بی‌سابقه دادستان بالتیمور درخصوص این پرونده به دنبال اعتراضات گسترده مردم بالتیمور نسبت به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان آمریکایی
 صورت گرفت.
به دنبال اعلام خبر طرح اتهام علیه 6 افسر پلیس، تظاهراتی که از سوی فعالان در اعتراض به مرگ یک سیاه‌پوست به دست نیرو‌های پلیس تدارک دیده‌ شده‌بود به «راهپیمایی پیروزی» بدل شد. هرچند که این 6 نیروی پلیس پس از معرفی خود به زندان بالتیمور در بعد از ظهر روز جمعه، با پرداخت وثیقه‌های 250 تا 350‌هزار دلاری به‌طور موقت آزاد شدند.
اقدام دادستان 35 ساله بالتیمور که خود از جامعه سیاهان آمریکا است، موجی از شادی را به خیابان‌های بالتیمور آورد چراکه تا 4 روز پیش از آن و به دنبال موجی از اعتراضات که از مراسم تشییع جنازه فردی گری آغاز شد، به صحنه نبرد معترضان خشمگین و نیرو‌های امنیتی بدل شده ‌بود.
«مریلین موزبی»، دادستان کل بالتیمور پس از اعلام این خبر به تشریح چگونگی بازداشت غیرقانونی و رفتار بی‌رحمانه افسران پلیس پرداخت که موجب جراحت شدید فردی گری از ناحیه ستون‌فقرات شده‌است. فردی‌گری پس از دستگیری در داخل خودروی ون پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یک هفته پس از بازداشت بر اثر عارضه نخاعی جان باخت. مرگ این جوان 25ساله بار دیگر موج گسترده‌ای از اعتراضات به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان را در بالتیمور و سایر شهر‌های بزرگ آمریکا به جریان انداخت.
 باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به گزارش دادستانی بالتیمور تاکید کرد: اجرای عدالت در مورد فردی گری بسیار مهم است و باید حقیقت آنچه رخ داده، آشکار شود».
وی ابراز امیدواری کرد که اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا بدون توسل به خشونت‌ ادامه یابد. باراک اوباما در برابر خبرنگاران گفت که «عدالت باید حکمفرما شود». رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که مردم بالتیمور در درجه نخست خواهان«حقیقت» هستند.


تعداد بازدید :  123