شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن
12‌میلیون نفر در یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

تداوم حملات هوایی عربستان‌سعودی به یمن و جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به‌ویژه سوخت برای انتقال موادغذایی و دارو به مناطق مختلف باعث شده تا این کشور در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار بگیرد. در همین راستا سازمان ملل متحد خواستار از سرگیری ارسال کمک به یمن شده است زیرا برنامه جهانی غذا به علت کمبود سوخت مجبور به توقف توزیع موادغذایی در برخی مناطق یمن شده است. با گذشت پنج هفته از آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن، همچنان برنامه ارسال کمک برای شهروندان یمنی به دلیل ادامه حملات و فشردگی آن به مرحله اجرا در نیامده است. این درحالی است که هفت و نیم‌میلیون نفر یعنی یک‌سوم ساکنان یمن درگیر تبعات هستند و سازمان بهداشت جهانی روز جمعه از افزایش درگیری‌ها و آمار تلفات در این کشور فقیر خبر داد. سازمان ملل متحد می‌گوید نزدیک به ۱۲‌میلیون نفر در یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۳۰۰‌هزار تن از خانه‌های خود آواره شده‌اند. خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره وضع حاکم بر یمن از 19 مارس تا 27 آوریل جاری آورده است: سازمان‌های بهداشتی و پزشکی از
 کشته شدن 1244 نفر و زخمی شدن 5044 نفر دیگر خبر داده‌اند.این خبرگزاری هشدار داد: در صورت ادامه حملات، بیشتر مسیرهای ارتباطی صنعا به مناطق تعز، عدن، الضالع و لحج (واقع در جنوب یمن ) مسدود و به دنبال آن امکان توزیع دارو نیز با محدودیت مواجه خواهد شد. بحرانی شدن وضع انسانی یمن، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل را نیز واداشته تا زنگ خطر را به صدا درآورد. وی روز پنجشنبه از همه گروه‌ها خواست تا برای ایمن ماندن سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان تضمین بدهند.  روز پنجشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، خواهان از سرگیری فوری واردات سوخت به یمن برای جلوگیری از بحرانی شدن وضع مصیبت‌بار انسانی در این کشور شد. بان‌کی‌مون افزود: نهادهای بهداشتی یمن درحال از بین رفتن و ارایه خدمات بهداشتی و مخابراتی در آستانه قطعی کامل قرار دارد و در صورت عدم تهیه و از سرگیری ارسال سوخت عملیات بشردوستانه در روزهای آتی قطع خواهد شد. پیشتر دبیرکل سازمان ملل متحد وضع یمن را  فاجعه‌بار دانسته و با انتقاد از تأثیر درگیری‌ها و حملات هوایی بر فعالیت‌های امدادرسانی در یمن گفته است: «سیستم‌های تصفیه آب، وضع بهداشت و خدمات مخابراتی در آستانه فروپاشی است». وی گفت: حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی ازجمله بیمارستان‌ها، انبارهای سازمان‌های بشردوستانه و تأسیسات سازمان ملل قابل قبول نیست و با قوانین بین‌المللی در تضاد است. برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه از توقف تدریجی توزیع غذا ناشی از کمبود سوخت خبر داد. برنامه جهانی غذا افزود: در دو هفته اخیر کمک‌های غذایی برای 700هزار نفر در مناطق مختلف یمن تهیه شد.
نشست بی‌نتیجه شورای امنیت درباره یمن
همزمان با تشدید بحران انسانی و ادامه حملات سعودی‌ها به مردم یمن، نشست فوق‌العاده و غیرعلنی شورای امنیت درباره یمن که به درخواست روسیه تشکیل شده بود، بدون رسیدن به نتیجه‌ای مشخص پایان یافت. این نشست را روسیه به‌عنوان یکی از پنج عضو دایم شورای امنیت و با دستورکار بررسی امکان کمک به غیرنظامیان یمنی و چاره‌اندیشی برای بحران انسانی این کشور درخواست کرده بود. روسیه در این درخواست به بحران کمبود سوخت در یمن اشاره کرده بود که توقف عملیات بشردوستانه در روزهای آینده را محتمل کرده است. نماینده روسیه بعد از این نشست در جمع خبرنگاران با انتقاد شدید از سه عضو دایم و غربی شورای امنیت گفت: به‌رغم ممنوعیت استفاده از نیروی نظامی در بحران یمن طبق قطعنامه شورای امنیت، برخی از اعضای این شورا، از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی ضد مردم یمن حمایت می‌کنند. ویتالی چورکین افزود: برخی اعضای شورای امنیت با درک نادرست از قطعنامه صادره، معتقدند ائتلاف کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان سعودی، تضمینی برای اجرایی شدن قطعنامه این شوراست ولی این درحالی‌است که این قطعنامه، اجازه استفاده از نیروی نظامی را نداده است. وی به پیش‌نویس بیانیه مطبوعاتی روسیه برای صدور در بعد از این نشست شورا و مخالفت اعضای شورا حتی با صدور این بیانیه گفت: این پیش‌نویس با ابراز نگرانی از شرایط انسانی در یمن و ادامه درگیری‌ها، خواستار آتش‌بس، حفظ امنیت و جان غیرنظامیان و مهیا شدن شرایط لازم برای ارایه کمک‌های بشردوستانه شده بود.  نماینده روسیه راه حل بحران یمن را فقط سیاسی و آن هم از طریق مذاکرات مستقیم میان طرفین درگیر با نظارت سازمان ملل دانست و گفت: متاسفانه برخی اعضای شورای امنیت برای حل بحران یمن دایم درحال تعیین پیش‌شرط هستند. چورکین با انتقاد مجدد از فهم نادرست برخی از اعضای شورای امنیت از تحولات یمن و قطعنامه 2216 این شورا، از حمایت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از اقدام نظامی ضد یمن نیز انتقاد کرد. نماینده روسیه در پاسخ به این سؤال که با توجه به نشست بی‌نتیجه ظهر جمعه، گام بعدی چه خواهد بود، گفت: اقدام بعدی شورا منوط به گزارش‌های فرستاده جدید سازمان ملل در امور یمن و جلسه‌ای خواهد بود که دبیرکل سازمان ملل تشکیل هرچه سریع‌تر آن را خواستار است.


تعداد بازدید :  254