شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتقاد عراق از لایحه کنگره آمریکا برای حمایت مستقیم از کرد‌ها و عشایر سنی
معاون رئیس‌جمهوری عراق با انتقاد از لایحه ارایه شده از سوی کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا درباره حمایت مالی از پیشمرگ‌ها و مناطق سنی‌نشین عراق گفت: «کنگره آمریکا این طرح را برای توجیه شکست سیاسی‌اش در حمایت از تمامیت ارضی و ثبات امنیتی عراق ارایه داده ‌است». به گزارش ایسنا، «ایاد علاوی» در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط اظهار کرد: «ما این لایحه را به شدت محکوم می‌کنیم چراکه به حفظ تمامیت ارضی عراق ضربه می‌زند و دخالتی آشکار در امور داخلی عراق محسوب می‌شود».
«نایف شمری»، یکی از اعضای کمیته حفظ امنیت و دفاع عراق نیز در اینباره گفت: «با وجود این‌که ما خواستار تجهیز نیروهای عشایر و مردمی برای نبرد با داعش هستیم، از طرف آمریکایی خواسته‌ایم ارسال سلاح به واسطه دولت مرکزی عراق صورت گیرد نه این‌که آمریکا مستقیما وارد عمل شود». در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی اعلام کرد: «حمایت آمریکا از دولت و وحدت عراق مطابق با چارچوب فدرالیسم است و پیش‌نویس قانون مطرح شده در مجلس سنای آمریکا درباره تقسیم عراق به منزله نظر دولت آمریکا  نیست».

دستگیری 2 قاضی ترک در پی صدور حکم آزادی مخالفان اردوغان
مقامات ترکیه 2 قاضی را که اخیرا حکم آزادی بیش از 70 مظنون به همکاری با فتح‌الله گولن، روحانی مخالف آنکارا را صادر کردند، دستگیر کرده‌اند. به گزارش پرس‌تی‌وی، گفته می‌شود این مظنونان برای براندازی دولت ترکیه تلاش می‌کردند. «متین اوزچلیک»، قاضی دادگاه کیفری استانبول 30 آوریل در پی صدور حکم دومین دادگاه کیفری عالی استانبول دستگیر شد. «مصطفی باسر»، دیگر قاضی دادگاه کیفری استانبول نیز روز جمعه پس از حضور در دادگاه دستگیر شد. باسر دقایقی پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر دستگیری وی در تويیتر نوشت: «دستگاه قضایی امروز از دنیا رفت. من به همین مناسبت به ملت ترکیه تسلیت می‌گویم». رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با استقبال از بازداشت این دو قاضی احکام آزادی این 74 زندانی را غیرقانونی خواند. گفته می‌شود این مظنونان از طرفداران گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه هستند که در آمریکا زندگی می‌کند. اردوغان، گولن را به دست‌داشتن در اتهامات فساد و افشاگری‌های شبکه‌های اجتماعی علیه دولت ترکیه متهم کرده است. دو قاضی یاد شده به عضویت «در یک سازمان مسلح تروریستی» و اخلال در فعالیت دولت متهم شده‌اند.

رهایی ۲۳۴ گروگان دیگر از بند تروریست‌های بوکوحرام
ارتش نیجریه از آزادی ۲۳۴ دختر و زن جوان دیگر از چنگ گروه تروریستی بوکوحرام خبر داد. به گزارش مهر، ارتش نیجریه در ادامه عملیات‌های خود در جنگل‌های شمال شرقی این کشور یعنی مهم‌ترین پایگاه بوکوحرام ۲۳۴ دختر و زن جوان دیگر را نیز از چنگ بوکوحرام آزاد کرد. این موفقیت درحالی است که در هفته گذشته نیز بیش از ۳۰۰ دختر و زن جوان از چنگ بوکوحرام آزاد شده بودند. بدین‌ترتیب شمار دخترانی که ارتش نیجریه آزادی‌شان را در یک هفته گذشته اعلام کرده به ۶۷۷ تن رسید. بنابر گزارش‌ها، در جریان این عملیات شماری از زنان و دختران، به‌ویژه کسانی که گروه بوکوحرام از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده بود، کشته شده‌اند.

نخستین مانور مشترک روسیه و چین در دریای مدیترانه
وزارت دفاع چین از تصمیم این کشور برای برگزاری رزمایش مشترک با روسیه در دریای مدیترانه خبر داد. به گزارش راشاتودی، این نخستین بار است که نیروی دریایی چین و روسیه به‌طور مشترک به برگزاری رزمایش دریایی اقدام می‌کنند. این رزمایش دریایی مشترک در اواسط ماه می ‌برگزار می‌شود و هدف از آن افزایش توانایی‌های نظامی و گسترش زمینه‌های همکاری‌های دفاعی دو کشور اعلام شده است. براساس اعلام وزارت دفاع چین، این رزمایش علیه هیچ کشور یا طرف سومی نیست. این درحالی است که ژاپن و آمریکا نیز در هفته گذشته دستورالعمل‌های جدید همکاری‌های دفاعی خود را منتشر کردند و مقامات واشنگتن نیز بر تعهد قاطعانه خود در حمایت از توکیو در تمامی زمینه‌ها ازجمله درگیری با چین تاکید کردند.

گاردین: ابوبکر البغدادی فلج شده‌است
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی اعلام کرد که سرکرده ارشد داعش در جریان حملات جنگنده‌های ارتش عراق فلج شده است. به گزارش مهر به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، «ابوبكر البغدادی» در پی حملات هوایی جنگنده‌های ارتش عراق از ناحیه ستون فقرات به شدت آسیب دیده و از ناحیه کمر فلج شده است. به گزارش این روزنامه، البغدادی درحال حاضر قادر به حركت نيست و پزشكان در مخفيگاهش در شهر موصل عراق درحال درمان او هستند. گفتنی است، ابوعلاء العفری چندی پیش به‌عنوان جانشين موقت ابوبكر البغدادی منصوب شد.


تعداد بازدید :  279