شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
مدیرعامل جمعیت‌ هلال‌احمر استان مرکزی ‌در گفت‌وگو با «شهروند»:
به دنبال تحقق شعار «هر خانواده، یک امدادگر» هستیم
آموزش‌ کمک‌های ‌اولیه به 50هزار نفر در چارچوب تفاهمنامه هلال‌احمر مرکزی و آموزش‌و‌پرورش ارایه می‌شود

گروه هلال| از میان 43 مورد بلایای طبیعی شناخته‌شده در جهان، بیش از 30 مورد آن در ایران قابل وقوع و محتمل است؛ موضوعی که خود، برهانی است بر اهمیت آموزش امدادی در کشور؛ آموزش‌هایی که متولی آن سازمان امدادی و عام‌المنفعه جمعیت ‌هلال‌احمر است. این سازمان طرح‌های مختلفی را به همین منظور در سطح کشور با شعار «هر خانواده یک امدادگر» اجرا کرده است. تفاهمنامه‌ اخیر جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی با آموزش و پرورش نیز نمونه‌ای از این طرح‌های اجرا شده است. گروه هلال روزنامه «شهروند» برای اطلاع از جزییات این تفاهمنامه با «مرتضی سلیمی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی گفتوگویی داشته است. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگوست.

تفاهمنامه هلال‌احمر مرکزی با آموزش و پرورش استان با چه هدفی شکل گرفته است؟
این تفاهمنامه به منظور بهره‌وری از ظرفیت‌های عظیم آموزش‌و‌پرورش و جمعیت هلال‌احمر شکل گرفت؛ پیش از این نیز دو تفاهمنامه در همین زمینه منعقد شده بود و در آن به ترتیب 50‌هزار نفر و 60‌هزار نفر آموزش‌های لازم را کسب کردند. سومين تفاهمنامه نیز میان این دو دستگاه در اراك با هدف آموزش امداد و کمک‌های اولیه به 50‌هزار نفر و در راستای تحقق شعار «هر خانواده، یک امدادگر» و فرهنگ خودامدادی منعقد شده است. ما با اجرای چنین طرح‌هایی به دنبال تحقق شعار «هر خانواده، یک امدادگر» در استان هستیم.
    از جزییات این تفاهمنامه بگویید.
این طرح آموزشی با یک دوره بازآموزی برای 500 مربی که در گذشته آموزش‌های لازم را در زمینه کمک‌های اولیه گذرانده‌اند، آغاز می‌شود. این نفرات که از میان فرهنگیان آموزش و پرورش هستند به‌عنوان مربی با ما همکاری می‌کنند. طرح در 5 منطقه از استان اجرایی می‌شود. 50‌هزار نفر از
دانش آموزان، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش استان در طول این طرح که به مدت 2‌سال است، آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند و در پایان با آزمونی که برگزار می‌شود، گواهینامه‌ای در همین زمینه دریافت می‌کنند. در تابستان پیش‌رو هم 10‌هزار دانش‌آموز در اوقات فراغت تابستانه در راستای همین طرح آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.
  ارزیابی خاصی درباره تفاهمنامه پیشین جمعیت‌ هلال‌احمر استان ‌مرکزی با آموزش‌وپرورش که در سال‌های گذشته انجام شد، صورت گرفته است؟
بله، ما در هر مرحله آموزش، ارزیابی‌هایی را انجام می‌دهیم و تمامی اطلاعات را به صورت مستندسازی‌شده ذخیره می‌کنیم. در دو تفاهمنامه پیشین هم این ارزیابی‌ها صورت پذیرفت و در دوره جدید نیز بسیاری از این اطلاعات برای افزایش کیفیت آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
   درباره مهم‌ترین تعهدات دو طرف صحبت کنیم؛ هرکدام از طرفین چه تعهداتی را پذیرفته‌اند؟
جمعیت هلال‌احمر در این تفاهمنامه متعهد
 شده‌است تا در طول طرح از مربیان آموزش و پرورش که در ‌سال گذشته دوره‌های لازم را دیده‌اند و نیز مربیان طرح ملی دادرس به‌عنوان مربی امداد و کمک‌های اولیه در سطح استان استفاده کند. براساس تعهدات آموزش و پرورش نیز فراگیران پس از گذراندن دوره در صورت تمایل به فعالیت داوطلبانه به عضویت  هلال‌احمر  درمی‌آیند.
   با سازمان‌های دیگر نیز تفاهمنامه‌ای در همین زمینه داشته‌اید؟
بله؛ در سال‌های قبل دوره‌های تخصصی با حضور روسای مدیریت بحران در شهرهای مختلف، مسئولان استانی از قبیل فرماندارهای شهرستان‌ها برگزار شد. یک دوره آموزشی هم توسط مربیان جمعیت هلال‌احمر برای کارکنان شرکت گاز استان و رانندگان حمل‌ونقل پایانه‌های شهری برگزار شد. تفاهمنامه‌هایی هم با دانشگاه‌های آزاد و موسسات علمی-کاربردی استان داشته‌ایم. جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی درحال حاضر نیز به دنبال تدوین تفاهمنامه با کمیته امداد است. برنامه‌های آموزشی مختلفی نیز در شعب استان با استقبال بانوان و زنان خانه دار در ‌سال گذشته برگزار شد و حدود 70‌هزار نفر در ‌سال گذشته این آموزش‌ها را دریافت کردند.
   اگر مورد خاصی برای گفتن باقی مانده، بفرمایید.
در پایان از دکتر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان جوانان؛ دکتر داوود شجاعی‌زاده، رئیس موسسه علمی-کاربردی هلال و دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات و همین‌طور مسئولان آموزش و پرورش که در شکل‌گیری این تفاهمنامه همکاری داشته و همچنین اصحاب رسانه که در انعکاس خبرهای این موضوع فعالیت کردند، تشکر می‌کنم.

 


تعداد بازدید :  214