شماره ۵۵۴ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
جهان

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ: وضعیت در نپال بحرانی است
مقام‌های نپال می‌گویند شمار کشته‌شدگان زلزله شنبه گذشته این کشور به بیش از ۶۲۰۰ نفر و شمار مجروحان آن به بیش از ۱۳‌هزار نفر رسیده است. صلیب‌سرخ بین‌الملل گفته است که شهرها و روستاهای اطراف مرکز سطحی زلزله «تقریبا به‌طور کامل تخریب» شده‌اند و افرادی که جان به در برده‌اند، در وضع اسفباری هستند. از سرنوشت هزاران نفری که در مناطق کوهستانی زندگی می‌‎‌کنند اطلاعی در دست نیست و دولت نپال گفته است که تعداد کشته‌شدگان این زلزله ممکن است از ۱۰‌هزار نفر بیشتر شود.
اگرچه که گروه‌های نپالی و بین‌المللی نجات در کاتماندو، پایتخت، و مناطق اطراف آن همچنان به عملیات جست‌وجو ادامه می‌دهند اما رانش زمین و بدی هوا مانع کار آنهاست. روز پنجشنبه، دو نفر از زیر آوار نجات داده شدند اما امید به پیدا کردن و بیرون کشیدن افراد زنده کمرنگ‌تر می‌شود. مقام‌های نپال می‌گویند بیش از یکصدهزار امدادگر نپالی در عملیات جست‌وجو و نجات و امدادرسانی شرکت دارند. شرایط بد آب و هوا مانع از رسیدن هلی‌کوپترها به مناطق دورافتاده است. دولت نپال از کشورهای خارجی تقاضای هلی‌کوپتر کرده است که تنها وسیله کمک‌رسانی و تخلیه افراد از مناطق دورافتاده کوهستانی است. شدت این زمین‌لرزه 7.8 درجه در مقیاس ریشتر بود.

نگرانی صلیب‌سرخ از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان
دفتر نمایندگی صلیب‌سرخ جهانی در افغانستان از افزایش 19‌درصدی تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول ‌سال میلادی جاری در این کشور ابراز نگرانی کرد. این دفتر با انتشار گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در 3 ماه اول ‌سال میلادی جاری نسبت به همین مدت در‌ سال گذشته 19‌درصد افزایش یافته که این تلفات بر اثر درگیری‌ها و انفجار مین های کنار جاده‌ای
 رخ داده است.
در گزارش گفته شده است که حمله انتحاری 29 فروردین‌ماه در شهر جلال آباد در استان ننگرهار افغانستان 33 کشته و یکصد زخمی برجای گذاشت. در گزارش گفته شده که کمک‌های بشردوستانه در افغانستان کاهش یافته و درگیری‌ها در هفته‌های اخیر تلفات سنگینی در این کشور برجای گذاشت و صلیب‌سرخ در 3 ماه اول‌سال میلادی جاری 345 غیرنظامی را درمان کرده‌است. در گزارش آمده که کمک‌های بشردوستانه در این کشور کاهش یافته و در‌ سال‌جاری این نهاد 25‌درصد بودجه کمکی را بدست آورده و 75‌درصد بودجه آن مشخص نیست. با فرارسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا حملات طالبان در افغانستان آغاز شده است و رئیس‌جمهوری افغانستان نیز‌ سال پیش رو را برای نیروها و مردم این کشور‌ سال دشواری
خوانده است. هم‌اکنون درگیری‌های شدید بین نیروهای افغان و شبه‌نظامیان طالبان در استان شمالی قندوز ادامه دارد که چند روز پیش تا دروازه‌های شهر قندوز نیز رسیده بود.


تعداد بازدید :  240