شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پخش منظم برنامه تلویزیونی
84‌سال پیش، برابر با سی‌ام آوریل 1931 میلادی، شبكه (NBC) كار پخش منظم برنامه‌هاي تلويزيوني را آغاز كرد. نخستين برنامه پخش شده از این شبکه، جريان بازديد روزولت رئيس‌جمهوری وقت آمريكا از يك نمايشگاه بين‌المللي در نيويورك بود. روزولت نخستين رئيس يك كشور است كه گزارش كار او از تلويزيون پخش شده است. شبکه ان.بي.سي كه در‌ سال 1926 براي پخش برنامه‌هاي راديويي تاسيس شده بود اينك داراي بيش از 200 فرستنده است.

پایان جنگ 20ساله ویتنام
40‌سال پیش، برابر با سی‌ام آوریل 1975 میلادی، شهر سايگون پایتخت ویتنام جنوبی، پس از سال‌ها جنگ خونين به تصرف نيروهاي ويت كنگ درآمد. آمريكا از 1964 میلادی حملات وسيعي را عليه ويتنام‌شمالي ترتیب داد به‌طوري ‏كه در مدت 3‌سال بيش از 100‌هزار حمله هوايى اجرا كرد و بيش از 5/2 ميليون تن بمب بر سر مردم ويتنام‌شمالي فرو ريخت. پيش از سقوط سايگون، بسياري از مقامات دولتي كه در طول جنگ با ایالات متحده همكاري داشتند با هواپيما و هلي‌كوپترهاي آمريكايي فرار سایگون را ترک و آخرين دسته نيز از طريق پشت‌بام سفارت آمريكا فرار کردند.

درگذشت بازیگر «دختر لُر»
18‌سال پیش، برابر با دهم اردیبهشت 1376 خورشیدی، صدیقه سامی‌نژاد معروف به روح‌انگیز، بازیگر فیلم «دختر لُر» و نخستین هنرپیشه زن اولین فیلم ناطق ایرانی در 80سالگی درگذشت. صدیقه سامی‌نژاد ۳ تیر ۱۲۹۵ در شهر بم در استان کرمان متولد شد و در‌ سال ۱۳۰۸ به همراه همسرش دماوندی که در استودیو امپریال فیلم بمبئی به کار اشتغال داشت به هندوستان مهاجرت کرد و پس از ۱۸‌سال به ایران بازگشت. به دلیلی استقبالی که از فیلم «دختر لُر» در اکران عمومی صورت گرفت، سامی‌نژاد در فیلم «شیرین و فرهاد» ساخته عبدالحسین سپنتا نیز بازی کرد.


تعداد بازدید :  281