شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
پایان کار کوهنورد ایرانی در‌ سال 94
بدشانسی، فتح «عظیم» را قیچی کرد

شهروند| نام عظیم قیچی‌ساز دیگر برای همه ایرانی‌ها نامی آشنا است؛ برترین کوهنورد کشورمان قصد داشت قبل از پایان بهار 1394 رکوردی جاودانه ثبت کند و پرچم ایران را به اهتزاز درآورد اما درست مثل‌ سال گذشته اسیر بدشانسی بزرگی شد؛‌ زلزله نپال تمام رویاهای قیچی‌ساز و هوادارانش را بر باد داد.
رکورد   ناتمام
کوهنورد مشهور ایرانی به همراه تیم خود اواخر فروردین‌ماه راهی نپال شد تا قله لوتسه، چهاردهمین و آخرین قله بالای 8‌هزار متر جهان را فتح و به باشگاه‌ 8‌هزار تایی‌ها راه پیدا کند. او همه امکانات را فراهم آورده بود که بتواند در کنار 32 کوهنوردی که قبلا دست به چنین کاری زده بودند، سریع‌ترین فرد در باشگاه 8‌هزار تایی باشد و رکوردی منحصربه‌فرد را ثبت کند اما زلزله‌ای که در کشور نپال رخ داد، ادامه مسیر را برای تیم ایرانی
 مهیا نساخت.
بازگشت  به ایران
عظیم قیچی‌ساز به همراه 15 کوهنورد دیگر برای فتح اورست و لوتسه اقدام کرده بود، نهایت تلاشش را کرد تا هرطور شده به این مهم برسد اما گویا نتوانسته ادامه دهد. او با انتشار مطلبی روی سایت رسمی‌اش اعلام کرد: «هرکاری کردم که به فتح خود ادامه دهم اما پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و هرلحظه بهمن‌زیادی فرو می‌ریزد. ادامه دادن مهیا نیست و وسایلم را جمع کرده‌ام که برگردم. الان در مسیر ایران هستم اما بدانید من راهم را تمام می‌کنم. امروز میسر نشد ولی فرصت دارم و برای حضور در جمع کوهنوردان 8 هزارتایی می‌جنگم.» این درحالی است دولت نپال پس از زلزله شدید نپال که سبب ریزش بهمن گسترده در ارتفاعات اورست شد تمامی صعودها به اورست را لغو کرده و دولت چین هم تمامی صعودها از سمت شمال را لغو کرده است و اگر قیچی‌ساز نمی‌خواست برگردد نیز، اجازه صعود نداشت.
آینده
با توجه به این‌که صعود به قله‌های اورست و لوتسه در فصل بهار باید انجام شود، کار قیچی‌ساز در‌ سال 94 تمام شده است و باید تمریناتش را ادامه دهد تا در‌ سال آینده صعود خود را انجام دهد. زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز از قول این ورزشکار خبر داده که او تصمیمش را گرفته و قطعا‌ سال بعد برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کند. جالب است بدانید قیچی‌ساز اگر سال‌آینده هم بتواند به لوتسه صعود کند، باز هم رکورد سریع‌ترین صعود به 14 قله بالای 8‌هزار متر را به نام خود ثبت خواهد کرد چون کوهنورد کره‌ای بالای 8‌سال این قله‌ها را فتح کرده است.


تعداد بازدید :  141