شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری «شهروند» از جدی‌ترین مزایده سرخابی‌ها
استقلال در انتظار 4 پرسپولیس سرمست از 6
کاظم اولیایی: فقط می‌خواهند دو باشگاه را از سرشان باز کنند

شهروند| بالاخره بعد از چند‌ سال انتظار برای برگزاری مزایده باشگاه‌های پرطرفدار تهرانی، دیروز جلسه‌ای شلوغ و پرحاشیه را در سازمان خصوصی‌سازی شاهد بودیم که برای باشگاه سرخ، خوش‌یمن و برای باشگاه آبی تهران این‌طور نبود. بالاخره پاکت‌هایی ارایه و سپس باز شد، درحالی‌که کسی از محتویات درون آنها خبری ندارد و قرار است نتیجه نهایی روز سه‌شنبه هفته آینده اعلام شود. البته برخی نیز در میانه راه از میدان رقابت کنار رفتند و فقط 2 فردی که پیش‌بینی می‌شد، برای خرید پرسپولیس جدال خود را ادامه می‌دهند.
یک پاکت آبی و 3 پاکت قرمز
دیروز مزایده سرخابی‌ها از ساعت 14 در سازمان خصوصی‌سازی در روزی که حتی پوری‌حسینی از حضور پرتعداد جمعیت تعجب کرده بود، آغاز شد. در همان ابتدا اعلام شد که یک پاکت برای خرید استقلال رسیده و 3 پاکت نیز برای پرسپولیس. البته برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها نه نام سیروس محجوب، مالک باشگاه ملوان در میان اسامی بود و نه شرکت‌های خودروساز. شرکت استیل‌آذین ایرانیان، بهنام پیشروی کیش و فردی به نام علیرضا معظمی‌نیا خواهان خرید پرسپولیس بودند. از سوی دیگر شرکت شورایکو هم خواهان خرید باشگاه استقلال بود.
استقلال بازهم بدون مشتری شد
پس از بازشدن پاکت‌ها مشخص شد شرکت شورایکو که خریدار استقلال عنوان شده بود به دلیل عدم پرداخت فیش ورودی مزایده، درخواستش رد شده و بدین ترتیب مزایده‌ای برای باشگاه آبی‌پوش پایتخت برگزار نشد. این شرکت را اسکندر شوراب‌اسکندری مدیریت می‌کند که در زمینه حفاری فعالیتش را انجام می‌دهد. گفته می‌شود این فرد همشهری امیدوار رضایی، عضو سابق هیأت‌مدیره استقلال است اما درنهایت موفق به حضور در مزایده نشد. بدین ترتیب طبق اعلام پوری‌حسینی برای استقلال باید مزایده چهارم برگزار و یا این‌که تصمیم جدیدی برای اداره این باشگاه در هفته آینده گرفته شود.
300 میلیاردی پراید سوار!
از حاشیه‌های جالب مزایده دیروز رقابتی بود که برای خرید پرسپولیس به وجود آمد. پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درحالی‌که در نشست خبری صحبت از رد شدن درخواست یکی از مشتریان پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت فیش ورودی می‌کرد، علیرضا معظمی‌نیا، (همان شخص مورد اشاره) به سازمان خصوصی‌سازی رسید. او که توجه همه را به خود جلب کرده بود، این‌طور از اراده‌اش برای خرید پرسپولیس صحبت کرد: «من خواهان خرید باشگاه هستم و حاضرم 300‌میلیارد و بیشتر از 2 پیشنهاد دیگر به صورت نقدی پرداخت کنم. هر وقت مسئولان صلاح بدانند پول را تقدیم می‌کنم. پس از آن پرسپولیس را به همه مردم ایران و به‌ویژه مردم خوب کرمانشاه تقدیم می‌کنم. من نماینده هیچ شرکتی نیستم و چون پروازم تاخیر داشت، دیر به اینجا رسیدم.» با وجود صحبت‌های معظمی‌نیا که فردی ناشناس در حوزه اقتصادی و ورزشی به شمار می‌آید، به او اعلام شد در صورتی که 2 خریدار دیگر برنده مزایده نشدند، او می‌تواند اقدام کند. اگرچه خروج او با یک خودروی پراید از سازمان خصوصی‌سازی باعث تعجب همگان شده بود.
دوئل هدایتی و گلرخسار
در پایان نشست دیروز 2 مشتری مورد تایید سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفتند و قرار است بعد از بررسی پیشنهاد آنها و اهلیت‌شان درنهایت برنده واقعی مزایده مشخص شود. مشتری اول شرکت استیل‌آذین ایرانیان است که مدیریت آن را حسین هدایتی، مرد نام‌آشنای پرسپولیسی‌ها برعهده دارد. مشتری دوم نیز نادر گلرخسار است که مدیر شرکت بهنام پیشروی کیش محسوب می‌شود. شرکتی که از ابتدای فصل تا مدتی پیش هزینه‌های پرسپولیس را در قالب اسپانسر این باشگاه پرداخت می‌کرد. حالا مسئولان سازمان خصوصی‌سازی اعلام کردند تا اواسط هفته آینده به احتمال فراوان باشگاه پرسپولیس به یکی از این 2 شرکت واگذار می‌شود.
حاشیه‌های خواندنی
طبق گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی یکی از پیشنهادات برای خرید باشگاه پرسپولیس به مبلغ 296.666.666.666 است. این رقم از سوی حسین هدایتی برای کری‌خوانی انتخاب شده اما مبلغ دیگر طبق اعلام پوری‌حسینی 298‌میلیارد تومان است که از سوی بهنام پیشروی کیش است. البته نمی‌توان تنها مبلغ را ملاک پیروزی یک فرد در این مزایده دانست. از طرفی شاید دل بیشتر هواداران سرخ با هدایتی باشد که با حمایت پیشکسوتان جلو آمده و از حضور شخص قابل قبولی مثل دادگان به‌عنوان مدیرعامل آینده این باشگاه خبر داده است. حتی هدایتی دیروز امیر عابدینی را به نمایندگی از خود به مزایده فرستاده بود. از سویی دیگر نیز بهنام پیشروی کیش قصد دارد زحمات یکساله خود در این باشگاه را به بار بنشاند و منتقمی، سرپرست پیشین باشگاه پرسپولیس نزدیک‌ترین فرد به این
 گروه است.
اولیایی: در بن‌بست گیر کرده‌اند!
کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره اتفاقات رخ داده در نوبت سوم مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به «شهروند» می‌گوید: «آقایان با این شیوه واگذاری بن‌بستی را ایجاد و خودشان هم در بن‌بست گیر کردند. مطمئنم این شیوه موفقیت‌آمیزی نخواهد بود که در مقابل 20‌درصد از کل مبلغ دریافتی یک باشگاه با این عظمت را به یک شخص یا یک شرکت واگذار کنیم. متاسفانه طرز فکر مسئولان این شده که یک پولی در قبال این 2 باشگاه بگیرند و آنها را از سرشان باز کنند.» وی همچنین می‌افزاید: «با این وضع نه می‌توان گفت که وضع پرسپولیس خوب خواهد بود که خریدار دارد و نه استقلال که خریداری ندارد زیرا اگر پرسپولیس به یکی از این 2 شخص واگذار شود، هیچ ضمانتی نخواهد بود که از شیوه صحیحی برای باشگاهداری استفاده کند. اصلا مبنای قانونی باشگاهداری در این مملکت چیست؟ از طرفی تیم مدیریتی، فنی و بازیکنان استقلال هم بدون داشتن خریدار بلاتکلیف خواهند ماند. من نمی‌دانم این چطور خدمت کردن به مردم و هواداران این 2 تیم است.»


تعداد بازدید :  196