شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
دیگر رسانه‌ها

سپرده‌های قدیمی چه می‌شوند؟

مهدی‌زاده، معاون اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی درباره این‌که تکلیف سپرده‌ها و تسهیلات قبل از تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه برای دریافت یا پرداخت سود چه خواهد شد، گفته است: با توجه به این‌که سپرده‌های مدت‌دار مبتنی بر قرار‌داد بین سپرده‌گذار و بانک‌ها تعیین می‌شود تا هنگام سررسید همچنان به قوت خود باقی است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد و سود براساس مصوبات قبلی پرداخت می‌شود. وی تاکید کرد: اما با سررسید قرار‌داد که با توجه به انواع سپرده‌ها می‌تواند مدت آن کمتر از یک‌ سال نیز باشد، تمدید حساب سپرده با نرخ‌های مصوب جدید و براساس 20‌درصد سالانه خواهد بود.

سر بی‌کلاه واحدهای تولیدی

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به شیوه غیررقابتی و دستوری کاهش نرخ سود بانکی انتقاد و تصریح کرد: این شیوه تعیین نرخ سود یک نوع تبانی بین بانک‌های تجاری کشور است و در این شرایط بانک‌ها عملا حقوق سپرده‌گذاران و حقوق تسهیلات‌گیرندگان را ضایع می‌کنند و باز هم سر واحد‌های تولیدی کوچک بی‌کلاه می‌ماند. وی درباره کاهش نرخ سود سپرده به ایسنا، گفت: هیچ‌گاه این شیوه تعیین نرخ سود در نظام بانکی کشور نتوانسته موثر واقع شود و بخش تولید خاطره خوشی از تعیین نرخ سود به این شیوه ندارد؛ در ابتدای امر به نظر می‌رسد که اقدام مثبتی برای ارزان‌تر کردن هزینه تامین مالی تولید و فعالیت‌های اقتصادی باشد.

بازنگری ۳ ماه یک‌بار نرخ سود

عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که از مصوبه شورای پول و اعتبار برای نرخ سود سپرده و تسهیلات استقبال می‌کنیم، گفت: شورای پول و اعتبار به درستی پیش‌بینی کرده است که در چند مرحله و هر 3 ماه یکبار نرخ سود را بازبینی خواهد کرد. همتی با اشاره به برخی پیشنهادهای بانک‌ها ادامه داد: برخی بانک‌های خصوصی پیشنهاد کردند نرخ سود سپرده آنها مقداری از بانک‌های دولتی بالاتر باشد، اما مورد موافقت قرار نگرفته و البته شورا پذیرفته است که اگر طرحی توسط بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی ارایه شود که نرخ سود آن بالاتر از 24‌درصد است، با تایید بانک مرکزی قابل پذیرش خواهد بود.

بازار طلا  تکان نمی‌خورد

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز درباره این موضوع به ایرنا، گفت: کاهش دو‌ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی انگیزه‌ای برای هدایت صاحبان سرمایه و انتقال پول‌هایشان به بازار طلا ایجاد نمی‌کند. وی درباره تاثیر کاهش دو‌ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار طلا، افزود: هرچند نرخ سود سپرده‌ها براساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار دو‌ درصد کاهش یافت اما این نرخ هنوز از نرخ تورم بالاتر است و به همین دلیل رغبت سپرده‌گذاری در بانک‌ها بالا است. وی اظهار داشت: علاوه بر این قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی در دو ‌سال گذشته نوسان چندانی نداشته به‌طوری که این بازار نیز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.


تعداد بازدید :  322