شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
امضاکننده طرح استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس:
می‌دانستم شورای نگهبان طرح را رد می‌کند



روز گذشته، سخنگوی شورای نگهبان گفت که شورای نگهبان طرح دو فوریتی الحاق یک جزء به ماده 29 قانون انتخابات مجلس مبنی بر استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی برای ثبت‌نام در انتخابات دور بعد را مغایر قانون اساسی تشخیص داده است. غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با «شهروند» رد شدن این طرح دو فوریتی را قابل پیش‌بینی دانست و گفت که اگرچه این طرح را امضا کردم اما از ابتدا احتمال این‌که این طرح در شورای نگهبان رد شود را می‌دادم. مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با نوری در پی می‌آید.
آقای نوری قبل از ارائه، چقدر بر روی طرح استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس کار کارشناسی شده بود؟
نمی‌دانم چقدر برای این طرح وقت صرف شد ولی آقای پورابراهیمی آن را به ما دادند و وقتی خواندم به نظرم طرح خوبی آمد و آن را امضا کردم. ولی خب وقتی طرح را خواندم اصلا این مطلب به نظرم نرسید که طرحی است که خیلی فوری و بدون کار کارشناسی طراحی شده است. البته ایراداتی هم داشت که البته کم و به اعتقاد من در صحن علنی مجلس قابل رفع بود.
فکر می‌کنید مهم‌ترین اشکالات این طرح چه بود؟
متاسفانه تا از استمرار نمایندگان صحبت می‌شود، برداشت‌های منفی در ذهن شکل می‌گیرد. در صورتی که واقعا این‌طور نیست. تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را مطرح کردند مبنی بر این‌که لزومی ندارد شورای نگهبان صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس را که برای دور بعدی انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوند، بررسی کند چرا که ۴‌سال قبل شورای نگهبان صلاحیت آنها را بررسی و تایید کرده است. اما شکل‌گیری بحث از اینجا بود که اصلا بحث استمرار یا تمایز و امتیاز دادن مطرح نبود، بلکه در هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها افرادی ثبت‌نام می‌کنند که مدارک را بررسی و احراز هویت می‌کنند. حال بحث از اینجاست که نمایندگانی که این مراحل اولیه را در هیأت‌های اجرایی گذرانده‌اند، دیگر نگذرانند. در همین زمینه ما حساسیت‌ها را حتی افزایش دادیم و گفتیم درعین‌حال اگر ثابت شود که کسی تا آخرین لحظه تخلفی کرده، قابل رسیدگی است، بنابراین کل این طرح محدودیت است.
به نظر شما چرا شورای نگهبان این طرح را رد کرد؟
به نظر من شاید آنها احساس کردند مطالبی که در این طرح عنوان شده در حوزه اختیارات شورای نگهبان است و مجلس در این راستا دست به اقدامی موازی زده است. البته وقتی هم که طرح به مجلس آمد، برخی نمایندگان مجلس اخطار قانون اساسی دادند که این طرح مغایر قانون اساسی است که وقتی این اخطار مطرح شد، روی من هم تاثیر گذاشت و باعث شد که فکر کنم شاید این طرح مصونیت قایل شدن برای نمایندگان باشد.  
آیا پیش‌بینی می‌کردید که این طرح
 رد شود؟
بله. احتمال رد شدن آن زیاد بود چون همان‌طور که گفتم به نوعی شاید شورای نگهبان این طرح را دخالت در حیطه وظایف خود دانست.


تعداد بازدید :  146