شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
معاون روابط کار وزیر تعاون خبر داد:
مرگ سالانه یک‌هزار و 400 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار

شهروند| سالانه بیش از یک‌هزار و 400 نفر در کشور بر اثر حوادث فیزیکی ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. این خبری است که دیروز معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین همایش روز جهانی ایمنی و سلامت کار در دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد. حسن هفده‌تن در این‌باره گفت:  «شش برابر این رقم نیز آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی است که گریبان نیروی کار را گرفته است.»
به گفته این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 43.8‌درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث کار در بخش صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد. هفده‌تن ادامه داد:  «با آسیب‌شناسی وضع حوادث ناشی از کار در ایران، می‌توان به عمق فاجعه و نگرانی‌ها در این‌باره پی برد.»
او گفت: «طبق اعلام سازمان بین‌المللی کار، مرگ هر فرد به غیر از تبعات غم‌انگیز خانوادگی، به‌طور مستقیم یک‌میلیارد تومان به اقتصاد آسیب وارد می‌کند و مرگ هر فرد به معنای از دست دادن هفت‌هزار و 500 روز کاری است.» هفده‌تن ادامه داد: «با توجه به این‌که نرخ بهره‌وری نیروی کاری در ایران به‌طور میانگین یک چهارم نرخ بهره‌وری نیروی کار جهانی است، سالانه 10‌هزار‌میلیارد تومان به علت مرگ نیروی کار در اثر حوادث ناشی از کار به کشور تحمیل می‌شود که این موضوع به علت غفلت ما در برنامه‌ریزی و پیشگیری از این حوادث است.» معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «میانگین نرخ بهره‌وری نیروی کار ژاپن، هفت‌برابر نیروی کار ایرانی است و نیروی کار ژاپن، 98‌درصد منابع سرمایه این کشور را تشکیل می‌دهد. در چنین کشوری نرخ حوادث ناشی از کار منجر به مرگ در بین یکصد‌هزار نیروی کار، صفر است، این درحالی است که این نرخ در کشورهای دیگر ازجمله ایران، بالا است.» هفده‌تن ادامه داد:  «41‌میلیون ایرانی از سفره صندوق‌های بیمه ارتزاق می‌کنند؛ صندوق بیمه فولاد به مرز ورشکستگی رسیده است و اگر اهتمام نشود بقیه صندوق‌های بیمه نیز ورشکسته می‌شوند.» او گفت:  «برای صیانت از این صندوق‌ها راهی جز سرمایه‌گذاری در منابع صندوق‌ها و کاهش هزینه‌های صندوق نداریم که مهم‌ترین راهکار کاهش هزینه این صندوق‌ها نیز کاهش حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی است.» هفده‌تن ادامه داد: «طبق آمار سازمان بین‌المللی کار، به طور میانگین چهار تا پنج‌درصد تولید ناخالص داخلی یعنی دو‌هزار و 800‌میلیارد دلار صرف هزینه‌های حوادث ناشی از کار می‌شود که حتی اگر این رقم را در ایران دو‌ درصد بگیریم، سالانه 30‌هزار‌میلیارد تومان صرف هزینه حوادث ناشی از کار می‌شود.»
او گفت: «با بازرس‌های فعلی، اگر از هر واحد تولیدی و صنفی برای رعایت بهداشت و ایمنی کار، بازرسی شود به 6 و نیم‌ سال زمان نیاز است و نمی‌توانیم ارزیابی، مدیریت و پیشگیری خطر در این واحدها را داشته باشیم. رویکرد ما بر برنامه‌های کنشی دستاورد محور پیشگیرانه، متمرکز شده است. حوادث ناشی از کار براثر غفلت دست‌اندرکاران ذیربط، قتل شبه عمد به شمار می‌آید.»
هفده‌تن ادامه داد: «می‌خواهیم اقتصاد سیاه کشور در امر ایمنی کار را به اقتصاد سبز تبدیل کنیم. خون کارگران تنها خط قرمز وزارت کار است و از خون آنان نمی‌گذریم. برنامه‌های کاربردی آموزشی برای حفظ ایمنی نیروی کار را هم در دست طراحی داریم.» معاون روابط کار وزارت کار گفت: «یکی از برنامه‌های این وزارتخانه، امحای بیماری‌های شغلی ناشی از مشاغل سخت و
زیان آور است زیرا نیروی کار کشور بعد از بازنشستگی زندگی راحتی ندارند.» او اظهار امیدواری کرد که مسئولان ایمنی در واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی مستقر شوند. هفده‌تن گفت: «از وزیر بهداشت می‌خواهیم که موارد و آلاینده‌های خطرناک در محیط‌های کار را به ما معرفی کند تا برای آن خط تولید، تغییر ساختار ایجاد کنیم؛ همچنان‌که امسال نخستین اقدام در این مورد را برای واحدهای نساجی انجام داده‌ایم.»


تعداد بازدید :  129