شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
بمباران باند و برج فرودگاه صنعا توسط جنگنده‌های ‌عربستان
روایت بازگشت هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه: تحرکات نظامی هواپیماهای سعودی در جهت واردساختن فشار به مردم بی‌گناه است نمایندگان مجلس با صدور یک بیانیه‌، خواستار اقدام صلیب‌سرخ جهانی برای امدادرسانی به مردم یمن شدند

گروه هلال| هواپیمای شرکت ماهان که حامل محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر برای مردم یمن بود، با دخالت جنگنده‌های عربستانی برای دومین بار مجبور به بازگشت به ایران شد. این اقدام درحالی توسط عربستان صورت گرفت که جمعیت هلال‌احمر ایران از ششم فروردین ماه آمادگی خود را برای ارسال این محموله اعلام کرده بود و تاکنون دو بار هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه از تهران به مقصد صنعا پرواز داشته که در هر دو بار با دخالت جنگنده‌های عربستان مجبور به بازگشت به تهران شده است. به گزارش دفتر معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر؛ این هواپیما، حامل کمک‌های غذایی و دارویی با اخذ مجوز از کشور عمان از طریق آسمان هوایی این کشور عازم پایتخت یمن بود که در لحظه آمادگی برای فرود هواپیمای امدادی ایران، فرودگاه صنعا توسط جنگنده‌های سعودی به شدت بمباران شد و پس از این بود که هواپیما به دلیل شرایط غیراستاندارد ایمنی و وضع پرمخاطره‌ به ایران بازگشت. بنابر این گزارش برنامه‌ریزی شده بود، با تحویل محموله بشردوستانه هلال‌احمر ایران به یمن، تعدادی از زخمیان و مجروحان نیز با این هواپیما به تهران منتقل شوند. این اقدام جنگنده‌های عربستان در ممانعت از فرود محموله جمعیت هلال‌احمر باعث شده است تا خسارت بسیاری به فرودگاه صنعا وارد شود. میدان اصلی فرودگاه، بمباران شده ‌و یک هواپیمای متعلق به شرکت السعیده یمن هدف قرار گرفته و به آتش کشیده شده است. همچنین جنگنده‌ها چهار حمله به فرودگاه بین‌المللی الحدیده در غرب یمن انجام دادند که احتمالا برای پیشگیری از فرود هواپیما  در این فرودگاه‌ها بوده است.
تنها دروازه ورود به یمن
در همین ارتباط، خالد الشایف، مدیرکل فرودگاه صنعا در یمن گفته است: «بمباران فرودگاه صنعا همچنان ادامه دارد. فرودگاه صنعا همیشه از درگیری‌های سیاسی به دور بوده ‌و در راستای خدمت‌رسانی به همه قشرهای جامعه فعالیت می‌کرده است. این فرودگاه تنها دروازه ورود به یمن است و به همه خدمات بشردوستانه ارایه می‌کند. » او ادامه داد: «با حمله به این فرودگاه مشخص شد، سخنان کسانی که ادعا می‌کنند به مسائل بشردوستانه و کمک‌های انسانی توجه دارند، دروغ است. عملکرد آنها درست برخلاف چیزی است که ادعای آن را دارند. این فرودگاه غیرنظامی‌ بی‌هدف بمباران شده و تأسیسات غیرنظامی هدف قرار گرفت. این مسائل نشان می‌دهد که دشمن نه به تأسیسات غیرنظامی ما رحم می‌کند و نه توجهی به مسائل بشردوستانه دارد. بمباران همچنان ادامه دارد و جنگنده‌های دشمن تجاوزکار همچنان بر فراز ما به گشتزنی می‌پردازند.»
اقدامی غیرانسانی و کینه‌توزانه
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در اولین اظهارنظر خود در این‌خصوص ممانعت هواپیماهای نظامی عربستان از فرود هواپیمای حامل کمک‌های دارویی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه صنعا را اقدامی کاملا غیرانسانی و کینه‌توزانه توصیف کرد. مرضیه افخم تحرکات نظامی هواپیماهای سعودی را در جهت وارد ساختن فشار هرچه بیشتر به مردم بی‌گناه دانست. او از سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه صلیب‌سرخ جهانی خواست زمینه‌های لازم برای ارایه کمک‌های غذایی و دارویی به مردم یمن را فراهم آورند.
بیانیه نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در پایان جلسه علنی بیانیه‌ای در این خصوص قرائت کردند. در این بیانیه‌ ضمن محکومیت اقدامات جنایتکاران آل‌سعود در یمن، خواستار اقدام صلیب‌سرخ جهانی برای امدادرسانی به مردم بی‌پناه این کشور شدند. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکوم کردن شدید این اقدام ضدانسانی، از صلیب‌سرخ جهانی و هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران قویا خواستاریم که به فریاد ملت مظلوم یمن برسند و اجازه ندهند دیکتاتوری حاکم بر آل‌سعود بیش از این به این نسل‌کشی ادامه دهد.» در پایان بیانیه نیز از کادر پرواز، خلبان شجاع و همه کسانی که برای کمک به مردم مظلوم یمن جان خود را به‌خطر انداخته‌اند، صمیمانه تشکر و قدردانی شده است. نمایندگان مجلس پس از قرائت این بیانیه با فریادهای مرگ بر آل‌سعود انزجار خود را از اقدامات جنایتکارانه عربستان اعلام کردند. این بیانیه به امضای همه نمایندگان مجلس رسیده است.
عربستان بیش از یک ماه است که طی عملیاتی موسوم به طوفان قاطعیت یمن را زیر حملات هوایی قرار داده و ضمن از بین بردن تأسیسات زیربنایی این کشور فقیر، مردم بی‌دفاع را هم زیر آتش جنگنده‌های خود قرار داده است. جمعیت هلال‌احمر ایران تا کنون سه محموله با مجموع  37 تن شامل دارو، مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی و پزشکی در یمن توزیع کرده که تماما قبل از حمله گروه ائتلاف به این کشور بوده است.


تعداد بازدید :  243