شماره ۵۵۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
دانش زندگي در زندان

ناليني نادكارني گياه شناس

ناليني نادكارني، ديدگاه ما درخصوص درختان و زنداني بودن را به چالش مي‌كشد - وي معتقد است كه هر دوي اينها مي‌توانند بسيار پوياتر از آني باشند كه ما فكر مي‌كنيم. وي با مشاركت و همراهي ايالت واشنگتن برنامه‌هاي حفاظت منابع‌طبيعي و كلاس‌هاي علمي را براي زندانيان ارایه كرد و به نتايج حيرت‌انگيزي دست يافت.
در نگاه اول به نظر مي‌رسد درختان مظهر سكون هستند و در طول زندگي نسل‌هاي متمادي بشري در درون زمين ريشه زده‌اند. اما اگر ما نگاه خود را از تنه به روي شاخه‌ها بياوريم درختان را موجودات بسيار پويايي مي‌بينيم كه حركت كرده و رشد مي‌كنند. من علاقه داشتم اين حركت و جنبش را از طريق كار هنري درختان بررسي كنم. براي اين كار فقط ته قلم مو را به يك شاخه بستم و منتظر باد شدم كه بيايد و آن را روي كرباس بكشد و يك كار هنري خلق شد. چيزي كه من آموختم اين بود كه گونه‌هاي مختلف آثار متفاوتي دارند، نظير آثار پيكاسو در مقابل آثار مونه.
اما من به حركت درختان نيز علاقه‌مند بودم و اين‌كه چگونه اين هنروري آنان مي‌تواند مرا قادر سازد كه آن را كمي كنم. بنابراين براي اندازه‌گيري مسافتي كه يك تك درخت مو در طول يك‌سال طي كرده است من فقط هريك از خط‌ها را اندازه گرفتم و جمع زدم و حاصل را در تعداد زيرشاخه‌هاي هر شاخه اصلي و تعداد شاخه‌هاي اصلي هر درخت ضرب كردم و بعد عدد به دست آمده را به تعداد دقايق هر‌ سال تقسيم كردم و به اين ترتيب توانستم محاسبه كنم كه يك درخت واحد چقدر در طول يك‌سال حركت داشته است. درواقع پاسخ عبارت است از 184  هزار و 540 مايل (يا به اندازه هفت بار دور زمين گشتن) بنابراين، تنها با تغيير زاويه ديد از يك تنه واحد درخت به شاخه‌هاي پوياي فراوان ما مي‌توانيم ببينيم كه درختان نه‌تنها موجودات ايستايي نيستند بلكه بسيار هم پويا هستند.
من به راه‌هايي فكر كردم كه به وسيله آنها مي‌توانيم اين درس از درختان را مدنظر قرار داده و ببينيم كه ساير موجوداتي هم كه ايستا و گيرافتاده هستند، تغيير و پويايي را فرياد مي‌كنند و يكي از اين موجودات زندانيان ما هستند. درست است كه زندان جايي است كه افرادي كه قوانين ما را زيرپا گذاشته‌اند آن‌جا متوقف شده و پشت ميله‌هاي آهني محبوس شده‌اند. خود سيستم زندان‌هاي ما هم متوقف و دچار مشكل است. ايالات متحده آمريكا 2میليون و 300هزار زن و مرد زنداني دارد و اين تعداد رو به افزايش است. از هر صد نفر زنداني كه دوران محكوميت را طي كرده و آزاد مي‌شوند 60نفر مجددا به زندان بر‌مي‌گردند. كمك‌هزينه‌هاي تحصيلات، آموزش و توانبخشي رو به كاهش است. لذا اين چرخه نوميدكننده محبوس بودن تداوم مي‌يابد. من تصميم گرفتم ببينم آيا درسي كه از درختان به‌عنوان هنروران آموختم مي‌تواند در مورد موسسه ايستايي نظير زندان‌ها كاربرد داشته باشد.
در ‌سال 2007 ما كاري را با مشاركت اداره بازپروري ايالت واشنگتن كه با چهار زندان كار مي‌كرد، با استفاده از دانش و دانشمندان، پروژه‌هاي حفاظت از منابع طبيعي و توسعه پايدار براي چهار زندان ايالتي آغاز و مقاله‌هاي علمي ارایه مي‌كرديم. مرداني كه اينجا مي‌بينيد انتخاب كردند كه به سخنراني علمي ما بيايند به جاي اينكه تلويزيون تماشا كنند يا وزنه‌برداري كنند.

 


تعداد بازدید :  222