شماره ۵۵۱ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

استعفای نخست‌وزیر کره‌جنوبی
 در پی رسوایی اقتصادی
مقامات رسمی کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کردند که رئیس‌جمهوری این کشور با استعفای نخست‌وزیر خود به دلیل رسوایی اقتصادی، موافقت کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، «لی وان-کو» که تنها 2 ماه از نخست وزیری‌اش می‌گذشت، 31فروردین استعفانامه‌‌اش را تسلیم کرد. وی اصلی‌ترین متهم در یک پرونده رسوایی اقتصادی است که همراه با برخی مقامات عالیرتبه کابینه پارک گون‌های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به رشوه‌خواری از یک تاجر قدرتمند این کشور متهم شده‌است. این تاجر به نام سونگ وان-جونگ، در تاریخ 20 فروردین پس از ورشکستگی شرکت ساخت و سازش، خود را حلق‌آویز کرد و پلیس در جیب لباس او یادداشتی پیدا کرد که اسامی 8 نفر، ازجمله نخست‌وزیر که از سونگ رشوه دریافت کرده بودند، روی آن نوشته شده بود. دفتر رئيس‌جمهوري کره‌جنوبی اعلام کرده است که پارک، استعفای لی را پذیرفته اما جایگزینی برای او اعلام نشده است.

پوتین، آمریکا را به حمایت از شورشیان چچن متهم کرد
رئیس‌جمهوري روسیه، آمریکا را به حمایت مستقیم تدارکاتی از شبه‌نظامیان در منطقه قفقاز شمالی متهم کرد. ولادیمیر پوتین، این سخنان را در جریان مستندی تلویزیونی که روز یکشنبه از تلویزیون روسیه پخش شد بیان کرد. وی گفت: منابع اطلاعاتی روسیه به اسنادی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد آمریکا از اوایل دهه گذشته میلادی به شبه‌نظامیان چچن کمک کرده است. پوتین افزود:  «در مدت 10 روز، روسای سازمان اطلاعات روسیه نامه‌ای از همکاران خود در واشنگتن دریافت کردند که در آن نوشته بود ما (آمریکا) با همه نیروهای مخالف در روسیه روابط داشته‌ایم و خواهیم داشت و فکر می‌کنیم حق این کار را داریم و در آینده نیز این کار را انجام می‌دهیم». پوتین در ادامه گفت: دولت‌ها نباید هرگز با «تروریست‌ها» همکاری کنند. وی تأکید کرد: «حتی نباید برای حل مسائل سیاسی گذرا و حتی ژئوپلتیکی از تروریست‌ها استفاده کنید». به گفته پوتین «استفاده از تروریست‌ها در یک مکان موجب سربرآوردن آنها در جای دیگر خواهد شد و آنها بی‌شک به کسانی که دیروز از آنها حمایت می‌کردند حمله خواهند کرد».

آ.‌سه‌.آن:
اقدامات پکن صلح و امنیت را
تضعیف می‌کند
سران کشورهای عضو آ.سه.آن در بیانیه‌ای اعلام کردند، اقدامات چین در جزایر مورد مناقشه واقع در دریای جنوب چین ممکن است صلح، امنیت و ثبات را در این منطقه تحت‌تأثیر قرار دهد. به گزارش ایسنا، این بیانیه که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است، از سوی کشورهای عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا که برای برگزاری نشست سالانه خود در مالزی جمع شده‌اند، آماده شده است. در این بیانیه آمده است «ما در نگرانی‌هایی که از سوی برخی کشورها نسبت به ادعاهای مطرح شده در دریای جنوب چین ابراز شده سهیم هستیم؛ اقداماتی که اعتماد و اطمینان را تضعیف می‌کند و ممکن است صلح، امنیت و ثبات را در منطقه تحت‌تأثیر قرار دهد». پیش از این نشست، فیلیپین از اعضای این بلوک خواسته بود تا در مقابل پکن بایستند و خواستار پایان اقدامات آن در دریای چین جنوبی شوند.

4 کشته در حمله هوایی اسراییل
 به بلندی‌های جولان
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چهار فرد مسلح را در مرزهای جولان اشغالی و درحالی‌که مشغول بمب‌گذاری علیه نیروهای اسراییلی بودند   هدف قرار داده ‌است. به گزارش ایسنا، یک مسئول امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی در این‌خصوص گفت: «شامگاه یکشنبه 4 فرد مهاجم در نوار مرزی عیت - مجد الشمس رویت شدند و نیروهای اسراییلی به آنها اجازه دادند تا به یک منطقه خالی از سکنه متعلق به نیروهای اسراییلی وارد شوند و سپس از نیروی هوایی درخواست شده تا موقعیت آنها را بمباران کند که این امر انجام شد و  4 فرد مذکور کشته شدند». هویت قربانیان حمله یکشنبه شب اسراییل به منطقه‌ای در نزدیکی شهر «مجدالشمس» هنوز مشخص نشده است.


تعداد بازدید :  93