شماره ۵۵۱ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری:
350 پرستار سال گذشته از کشور مهاجرت کرده‌اند

شهروند| 350 پرستار طی ‌سال گذشته از کشور مهاجرت شغلی کردند که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
به گزارش نظام پرستاری، احمد نجاتیان، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با اعلام این مطلب در یک نشست خبری گفت: در برخی سال‌ها آمار مهاجرت پرستاران تا 500 نفر را هم داشته‌ایم. آمار مهاجرت نسبت به جمعیت کل نظام پرستاری کشور، آمار نگران‌کننده‌ای نیست. بیشترین پرستاران نیز به کانادا مهاجرت می‌کنند و اخیرا از آلمان نیز درخواست‌هایی شده است.
او همچنین به سریال «در حاشیه» اشاره کرد و گفت: سریال مهران مدیری بهتر از هر کتاب اقتصاد سلامتی توانست نظام پرداخت نظام سلامت کشور را نقد کند. نظام کنونی پرداخت در نظام سلامت ناکارآمد و تبعیض‌آمیز است. نجاتیان افزود: با وجود انتقاداتی که برخی پزشکان به این سریال داشتند، اما مدیری به خوبی نظام پرداخت در حوزه سلامت را به نقد کشید که چطور یک بیمار را بی‌دلیل بستری و جراحی می‌کنند درحالی‌که این معایب وجود دارد.
نجاتیان ادامه داد: بنابراین تمام بیمارستان‌ها باید پرداخت‌هایشان را براساس تشخیص صورت دهند و نه خدمت، زیرا اگر براساس تشخیص پرداخت‌ها صورت گیرد دیگر خدمات القایی از بین می‌رود و این نظام غیرعادلانه تعرفه‌ها نیز اصلاح می‌شود. قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری به اختلاف درآمد پرستاران و متخصصان اشاره کرد و افزود: حاضریم امضا دهیم که با اختلاف درآمد پنج برابری متخصصان با پرستاران موافقیم، زیرا امروز اختلاف درآمد یک پرستار با متخصص 20 برابر است و حتی در مواردی به 100 تا 200 برابر می‌رسد که البته با آن موارد اندک کاری نداریم. نجاتیان ادامه داد: بر این اساس با آماری که در چند روز گذشته اعلام شده که میانگین درآمد یک متخصص 12.5‌میلیون تومان است، مخالفیم زیرا باید یک نهاد بی‌طرف این بررسی را انجام دهد چون امروز شاهدیم یک پرستار در بخش خصوصی یک‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد و کارانه او 200‌هزار تومان می‌شود درحالی‌که همین کارانه در بیمارستان دولتی 100‌هزار تومان است، بنابراین به حقوق ماهانه 2.5‌میلیون تومان پرستاران نیز که برخی عنوان می‌کنند نقد جدی داریم. او ادامه داد: نمی‌خواهیم دعوای پزشک و پرستار راه بیفتد، اما امضا می‌دهیم که اختلاف پنج برابری درآمد متخصص و پرستار را می‌پذیریم اما اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع شود زیرا ما نیز خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی‌کنیم. قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در برخی موارد حتی تا 200 برابر می‌رسد بطوری‌که در مشهد محل فعالیت من، متخصصی ماهانه 800‌میلیون تومان درآمد دارد. نجاتیان گفت: درمورد بازنشستگی پیش از موعد پرستاران مشکل داریم در بیمارستان‌های خصوصی پرستاران می‌توانند با 20‌سال سابقه بازنشسته شوند اما در بخش دولتی آیین‌نامه‌ها مشکل دارند و نمی‌توان از قانون سخت و زیان‌آور استفاده کرد.


تعداد بازدید :  69