شماره ۵۵۱ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از بسیج جامعه‌جهانی برای کمک‌‌رسانی به زلزله‌زدگان
همه برای «نپال»
جمعیت هلال‌احمر ایران آماده ارسال ۴۰ تن محموله امدادی است

گروه هلال| سه روز از مرگبارترین روز تاریخ اورست گذشت؛ شنبه ساعت «11:56» به وقت محلی نپال، اورست لرزید، کوه لرزید؛ با زمین لرزه‌ای به بزرگی 9/7 ریشتر. لرزش زمین به‌حدی بود که در قسمتی از هند و تبت نیز احساس شد. خبرها از آمار کشته‌ها و میزان خسارات، از اعداد‌ و ارقام کشتگانی حکایت می‌کند که دایما درحال تغییر است؛ آخرین آمار از مرگ بیش از 3‌هزار و 200 نفر و زخمی شدن 7‌هزار نفر دیگر خبر می‌دهد. این زمین‌لرزه قوی‌ترین زلزله پس از زلزله «بیهار» در‌ سال ۱۹۳۴ در سده اخیر محسوب می‌شود. وضع انسانی به دلیل ضعف ‌و کاستی‌های نظام بهداشتی در این کشور باعث شده تا بحران انسانی نپال بیش از پیش وخیم‌تر شود. پیامدهای فاجعه اخیر در نپال پرده از سطح پایین معیارهای بهداشتی در این کشور برداشته است. براساس گزارشی که سازمان جهانی بهداشت در ‌سال 2011 منتشر کرده، به ازای هر 10‌هزار نفر از جمعیت 28‌میلیون نفری نپال، 1/2 پزشک و 50 تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. ژیلبر پوتیه، مدیر عملیات بین‌المللی «پزشکان جهان» روز یکشنبه بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد اخبار رسیده از سطح بالایی از خرابی‌ها حکایت دارد. به گفته پوتیه، بیمارستان‌های نپال دیگر جایی برای پذیرش بیمار ندارد و باید سریعا اقدامات جدی صورت گیرد. سازمان پزشکان جهان در بیانیه خود اعلام کرد با همکاری سازمان غیردولتی «همبستگی بین‌المللی»، یک تیم پزشکی 12 نفره به همراه 15 تا 20 تن مواد و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای کمک به زلزله‌زدگان نپالی به این کشور اعزام می‌کند. به گفته پزشکان حاضر در مناطق زلزله‌زده، دست‌کم ‌هزار تخت دیگر برای بستری و مداوا شدن آسیب‌دیدگانی نیاز است که تاکنون با آمبولانس و دیگر خودروها از مناطق زلزله‌زده تخلیه شده‌اند.
به‌دنبال امدادرسانی
تنها خبر رضایت‌بخش، بسیج جامعه جهانی بلافاصله پس از اعلام خبر زلزله در نپال بود؛ چین، روسیه، پاکستان، ایران و ژاپن و بسیاری از کشورها در کنار نهادهای مدنی مختلف برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان نپال داوطلب شده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست‌وچهار، چین، پاکستان، فرانسه و آمریکا، سازمان‌های غیردولتی و بسیاری از پزشکان نیز برای امدادرسانی داوطلب شده‌اند، کمک‌های بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای از 4گوشه جهان به نپال می‌رسد. سخنگوی نخست‌وزیر پاکستان از آمادگی پرواز 4 هواپیمای (سی1-130) پاکستان برای کمک به مردم نپال خبر داده است، وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه اعلام کرد که دولت چین قرار است چندین محموله کمک‌های بشردوستانه به ارزش 20‌میلیون یوان (معادل 3.3‌میلیون دلار) را برای زلزله‌زدگان نپالی ارسال کند. بنابر اعلام این وزارتخانه، این کمک‌ها شامل چادر، پتو و ژنراتورهای مولد برق است که توسط هواپیماهای اختصاصی به نپال ارسال خواهند شد. دولت چین همچنین اعلام کرده حاضر است بنابر درخواست و نیاز دولت نپال، کمک‌های بیشتری به این کشور ارسال کند. صلیب‌سرخ آمریکا از کمک یک‌میلیون دلاری به نپال خبر داده است. 70امدادگر آمریکایی به همراه سگ‌های رهیاب و همچنین45تن ابزار و تجهیزات امدادی راهی نپال شده‌اند. لهستان نیز امدادگر و سگ‌های رهیاب به نپال اعزام کرده است. آلمان هم هواپیمایی حامل کارشناسان در حوزه فجایع طبیعی و تجهیزات اولیه امدادی راهی نپال کرده است. بلژیک و ژاپن هم در این امدادرسانی مشارکت می‌کنند. ژاپن با این مشارکت قصد دارد از جامعه بین‌المللی به دلیل کمک در زمان سونامی‌ سال 2011 قدردانی کند. امدادگران روسیه، چین و پاکستان هم در نپال حضور دارند. سازمان‌های غیردولتی نیز از ساعات اولیه کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند.
آمادگی جمعیت هلال‌احمر ایران
مهندس علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران هم بلافاصله ضمن ارسال پیامی مراتب تسلیت جمعیت هلال‌احمر ایران به دولت و مردم نپال را ابراز کرد و از آمادگی هلال‌احمر برای انجام عملیات پاسخگویی به حادثه و کمک به زلزله‌زدگان نپالی خبر داد. وحید رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر نیز در این خصوص گفت: «آماده‌سازی محموله امدادی هلال‌احمر ایران به وزن۴۰ تن شامل چادر، پتو، موکت و ست ظروف، هماهنگی با وزارت امور خارجه برای ارسال محموله، انجام مکاتبات متعدد با دفتر فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و منطقه آسیا و اقیانوسیه به منظور ایجاد تسهیلات و انجام هماهنگی‌های لازم برای اعزام تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر ازجمله اقدامات انجام شده برای کمک به مردم آسیب‌دیده نپال تاکنون بوده است.» مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «باتوجه به وقوع پس‌لرزه‌های متعدد در نپال و عدم امکان فرود هواپیما در فرودگاه کاتماندو، جمعیت هلال‌احمر درحال پیگیری ارسال کمک‌های امدادی از طریق کشورهای همسایه نپال ازجمله هندوستان است که در صورت به نتیجه رسیدن محموله کمک‌های امدادی هلال‌احمر ایران به این کشور ارسال خواهد شد.» گفتنی است با گذشت 3روز از وقوع اولیه زلزله، پس‌لرزه‌های آن در نپال و تبت همچنان ادامه دارد. تاکنون وقوع بیش از یکصد پس‌لرزه در نپال گزارش شده که افزون‌بر 20 مورد آن بین 4.5 تا 6.9 ریشتر شدت داشت. کارشناسان لرزه‌نگاری زمین پیش‌بینی کرده‌اند که پس‌لرزه‌های زلزله نپال تا چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

 


تعداد بازدید :  128