شماره ۵۵۱ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
معرفی یک کارآفرین اجتماعی

«اگر من که یک فلسطینی هستم داستان زندگی مردم فلسطین را نمی‌دانم، چطور می‌توانم از افراد دیگر انتظار داشته باشم که چیزی بدانند.»
در‌ سال 2009، «رمزی جابر» یک مهندس عمران از شغلش دربیت المقدس استعفا داد و با قصد راه‌اندازی TEDx رام‌الله به این شهر رفت. در شروع کار او با حجم انبوهی از اطلاعات در مورد وضع زندگی مردم در فلسطین روبه‌رو شد؛ اطلاعات و واقعیاتی که تا آن روز خودش ‌از آنها خبر نداشت. همین مسأله سوالی را در ذهن او ایجاد کرد: «اگر من که یک فلسطینی هستم، داستان زندگی مردم فلسطین را نمی‌دانم، چطور می‌توانم از افراد دیگر انتظار داشته باشم که چیزی بدانند.» به این ترتیب او سازمان غیرانتفاعی Visualizing Palestine  را با همکاری
 TEDx رام‌الله سازماندهی کرد و قصدش آن بود که با طراحی دقیق اینفوگرافیک‌ها (گرافیک‌های اطلاع‌رسان) تصویر واقعی‌تری از فلسطین و وضع مردم به رسانه‌ها و افکار عمومی ارایه دهد. این کار باید در هشت مرحله انجام می‌شد:
1-شناسایی موضوع 2- تحقیق و پژوهش 3- تهیه داستان موثق 4- تهیه خلاصه 5- طرحی در قالب اینفوگرافیک 6- بازبینی کار و کیفیت آن 7- انتشار آنلاین 8- ارزشیابی و بررسی اثرات و بازخورد
او خیلی سریع موفق شد تیمی شامل مدیر، چند طراح و محقق به همراه تعدادی داوطلب تشکیل دهد تا داده‌های موجود را به داستان‌های اینفوگرافیک تبدیل کنند. بعد از آن مجلات و وبسایت‌ها شروع به خرید و انتشار این اینفوگرافیک‌ها کردند و این روند همچنان ادامه دارد. موسسان این سازمان، سازمان‌شان را مدلی می‌دانند بین یک شرکت تجاری و یک نهاد غیرانتفاعی که توانسته به بهترین شکل هم درآمدزایی داشته باشد و هم به موضوعات اجتماعی بپردازد. هرچند موسسان آن هنوز نتوانسته‌اند حقوقی برای خودشان در دو سال گذشته در نظر بگیرند اما درآمد پرسنل و هزینه‌های اجرایی از حق انتشاری که از رسانه‌ها، وبسایت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و آژانس‌های سازمان ملل دریافت می‌کنند، تأمین می‌شود. همچنین کمک‌های مالی سازمان‌های بشردوستانه، جوایز و گاهی کمک‌های غیرنقدی، بخش دیگری از درآمد این سازمان است.
در حال حاضر این سازمان یک کمپین آنلاین جذب منابع مالی برای تهیه اینفوگرافیک‌هایی در مورد عدالت اجتماعی و حقوق کودکان فلسطینی به راه انداخته است.


تعداد بازدید :  103