شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از مشکلات ورزشکاران کم‌توان ذهنی برای اعزام‌های برون‌مرزی
بهشتیان روی زمین
رئیس انجمن در گفت‌وگو با «شهروند»: در انتظار یک «زلاتان» هستیم!

شهروند| کم‌توانان ذهنی حدود 5‌درصد از جامعه را در بر گرفته‌اند و به گفته پزشکان این افراد همواره نیاز مبرمی به ورزش دارند. اتفاقا افرادی که دارای کم توانی ذهنی هستند، علاقه شدیدی به ورزش داشته و در بخش کوچکی از فدراسیون جانبازان و معلولین کار خود را پیش می‌برند. البته این بخش قطعا برای جمعیت حدودا 3 میلیونی این افراد بسیار محدود است و همین کار را برای کم‌توانان ذهنی بسیار سخت کرده است، تا جایی که حالا اعزامشان به مسابقات جهانی اکوادور نیز در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
یک انجمن برای 3‌میلیون نفر
انجمن ورزش افراد کم‌توان ذهنی مانند 17 انجمن دیگر ورزش معلولان ایران زیر نظر فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان فعالیت می‌کند و به یقین بودجه این فدراسیون پاسخگوی نیاز این جامعه آماری  نخواهد بود. در این میان افراد با هوش میانه یا همان کم‌توانان ذهنی تعدادی بسیار بیشتر از سایر جمعیت‌ها در بخش جانبازان و معلولان دارند و به گفته مسئولان 3‌میلیون نفر را در بر می‌گیرد. هم اکنون این افراد در 6 رشته تنیس، تنیس روی میز، دوومیدانی، شنا، فوتسال و دوچرخه‌سواری مشغول فعالیت هستند.
بهشتیان روی زمین کمک می‌خواهند
کسانی که با ورزشکاران کم توان ذهنی سر و کار دارند، به دلیل سادگی و صداقت این افراد نام آنان را بهشتیان روی زمین گذاشته‌اند. مشکل اصلی این افراد درحال‌حاضر مالی است که قطعا از بودجه 2 میلیاردی یک فدراسیون چیزی به آنها نمی‌رسد. در همه جای دنیا به این شکل است که کمک به ورزشکاران این رشته از سوی ورزشکاران بزرگ دنیا صورت می‌گیرد و شکل خیریه دارد اما متاسفانه در ایران هنوز این موضوع جا نیفتاده است و حتی ورزشکاران ایرانی برای انجام امور خیریه به موسسات دیگر مراجعه می‌کنند.
احتمال لغو اعزام به اکوادور
در حالی که ورزشکاران با هوش میانه چند سالی است که برای مسابقات جهانی اکوادور که از مهرماه امسال آغاز می‌شود، خودشان را آماده می‌کنند، حالا در فاصله چند ماه مانده به این رقابت‌ها زمزمه‌های لغو این اعزام به گوش می‌رسد. به نظر مشکلات مالی به‌حدی است که فدراسیون راهی جز لغو اعزام ندارد اما هنوز در انتظار ورود خیرین به این ماجراست تا آرزوهای ورزشکاران پرتلاش این بخش بر باد نرود. حتی این مشکلات مالی ‌سال گذشته تیم فوتسال ایران را از اعزام به مسابقاتی که بعد از جام‌جهانی 2014 فوتبال در برزیل برگزار شد و چهره‌های سرشناسی در آن حضور داشتند، بازداشت.
باغستانی: برخی کم توانان ذهنی در تیم‌های افراد سالم بازی می‌کنند
عباس باغستانی، رئیس انجمن ورزش‌های با هوش میانه درباره احتمال لغو اعزام ورزشکاران این رشته به «شهروند» می‌گوید: «به دلیل بودجه محدود فدراسیون فعلا تصمیم بر عدم اعزام است اما هنوز قطعی نشده است. جالب است بدانید سوئدی‌ها نیز با همین مشکل مواجه بودند اما زلاتان ایبراهیموویچ هزینه سفر آنها را تقبل کرد، اتفاقی که حالا ما در انتظارش هستیم.» او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «ما چند سالی است که به دنبال فرهنگ‌سازی برای کمک به این افراد هستیم. درواقع الان روی صحبت من با مسئولان نیست بلکه با مردم و ورزشکاران است که می‌توانند به این ورزشکاران کمک کنند. البته شاید ذهنیت‌ها نسبت به این افراد درست نباشد چون به غیر از تعداد محدودی از آنها بقیه در ظاهر مثل افراد سالم هستند و حتی برخی از آنها در تیم‌هایی که افراد سالم بازی می‌کنند، به میدان می‌روند.» باغستانی همچنین می‌افزاید: »شاید خیلی‌ها ندانند اما پیمان نصیری که قهرمان پارالمپیک لندن شد، جزو افراد باهوش میانه است. البته از طرفی دیگر نیز افرادی هستند که خودشان را به جای کم توانان ذهنی جا می‌زنند تا در مسابقات موفق باشند. این افراد نه می‌توانند کار کنند و نه درس بخوانند، پس بهترین کار برای آنها ورزش است.»
در انتظار افتتاح فدراسیون خیریه
پیشنهاد افتتاح فدراسیونی مستقل برای کم توانان ذهنی مدتی است که مطرح شده و حتی مورد تأیید مسئولان وزارت ورزش نیز قرار گرفته است و در انتظار مصوبه مجلس شورای اسلامی است. البته به نظر مجوز برای تشکیل یک انجمن مستقل برای این افراد صادر شده و همین یک گام رو به جلو است. در سراسر جهان افراد با هوش میانه زیر نظر یک فدراسیون مستقل اداره می‌شوند که البته به شکل خیریه و با کمک افراد خیر. جایی که کم‌توانان ذهنی می‌توانند با کمک خیرین کار خود را به شکلی سازمان‌یافته‌تر پیش ببرند.

 


تعداد بازدید :  265