شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
در جلسه علنی روز گذشته مجلس رخ داد
عذر خواهی وزیر کشور از نمایندگان

فرشید غضنفرپور| نه اسنادی ارایه کرد و نه درباره مفسدانی که پیش از این وعده داده بود به مجلس گزارش داد، وزیر کشور روز گذشته چشم در چشم نمایندگان دوخت و بابت «انتشار مطالب و سوءاستفاده» از صحبت‌هایش در نشریات و روزنامه‌ها از آنان عذرخواهی کرد.
ایرنا عصر روز شنبه از جلسه غیرعلنی رحمانی‌فضلی با نمایندگان مجلس خبر داده بود، خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی اما نوشته بود که جلسه علنی برگزار می‌شود. درنهایت اما گویی حرف مجلسیان چربید و صحبت‌های وزیر به‌طور مستقیم از رادیو پخش شد. در سخنان وزیر کشور اما اثری از ارایه اسناد چنانکه پیش از این حداقل دوبار وعده داده بود دیده نشد. هرچند رحمانی‌فضلی در اظهارات روز گذشته‌اش اشاراتی هم به موضوع واردات خودروهای گرانقیمت توسط بیش از یکصد نفر «در موضوع کمیته امداد امام‌خمینی(ره)» و به مبلغ 20‌میلیارد تومان داشت اما این اظهارات هم نتوانست خشم نمایندگان را برطرف کند. حمید رسایی به ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت تذکر داد که «به وزیر بگویید از کلی‌گویی دست بردارد» و روح‌الله حسینیان هم تا جایی که توان داشت بر سر وزیر فریاد کشید. شاید اگر رحمانی‌فضلی همه تقصیرات را به گردن رسانه‌ها نمی‌انداخت و کمی بیشتر درمورد موضوعی که وعده داده بود سخن می‌گفت، خبرگزاری‌های منتقد دولت جمله «وزیر کشور از اظهاراتش عقب‌نشینی کرد» را تبدیل به تیتر یک اخبار سیاسی خود نمی‌کردند.
رحمانی‌فضلی در نطق روز گذشته‌اش 8 بار به رسانه‌ها اشاره کرد و از نمایندگان پرسید که چرا انتظار دارند او در «دام پهن‌شده توسط رسانه‌های بیگانه» حرکت کند. او از جمله تأکید کرد: رسانه‌ها از صحبت‌های او برداشتی نادرست، ناقص، جهت‌دار و تحریف‌کننده داشته‌اند و شماری از نمایندگان این برداشت‌ها را به خود گرفته‌اند.
او بار دیگر هم ماجرای جوانی را روایت کرد که
5 کلاس بیشتر سواد ندارد، 35ساله است و طی 2 سال
 2‌ هزار‌ میلیارد تومان گردش مالی داشته است. او همچنین گفت: ما در جریان بررسی شماره حساب‌های مرتبط با دو فرد دیگر به 2‌هزار شماره حساب و شخص برخورد کردیم، آیا میزان دارايی این افراد و رشوه‌های پرداختی از سوی آنها حساب نیست؟ به گفته وزیر کشور در طی 10‌سال 487 پرونده در قوه قضائیه بررسی شده است و جریمه‌ای که متهمان این پرونده‌ها داده‌اند، 6‌هزار‌ میلیارد تومان بوده که این رقم در نوبت بررسی بعدی به کمتر از یک‌درصد رسیده و باید با چنین مسائلی به صورت جدی برخورد شود. او همچنین از رقم‌های 30 تا 50 میلیاردی در حوزه قاچاق داروهای تقلبی سخن گفت و با اشاره به این‌که در یکی از جزایر کشور از 9570 شرکت 2814 مورد آن فقط با یک آدرس به ثبت رسیده و کد پستی 99‌درصد شرکت‌های ثبت‌شده یک رقم بوده است، ادامه داد: این‌گونه اقدامات باعث شده حدود 20‌میلیارد دلار مالیاتی که باید در کشور اخذ می‌شده، قابل پیگیری نباشد و همین فرارها و پولشویی‌ها موجب می‌شود فساد به‌وجود‌ آید و این پول‌ها در حوزه‌های دیگر هم هزینه شوند. اما همه اینها بازهم کافی نبود وقتی وزیر کشور دلیل عمده عصبانیت منتقدان سخنانش را تحریف رسانه‌ها عنوان کرد و گفت در جلسه‌اش با روسای پلیس مبارزه با موادمخدر تنها درباره این موضوع هشدار داده است!
وزیر کشور دقیقاً چه گفته بود؟
رحمانی‌فضلی پیش از آن‌که در صحن علنی مجلس بگوید درباره ورود پول‌های کثیف به حوزه قدرت تنها هشدار داده بوده حداقل دوبار اعلام آمادگی کرده بود تا در حضور نمایندگان اسناد مورد ادعایش را ارایه کند. یک‌بار هنگامی که به انتقاد تند و تیز علی لاریجانی پاسخ می‌داد و بار دیگر هنگامی که در نشستی خبری در وزارت کشور مخاطب پاسخ خبرنگاران قرار گرفت.
رحمانی‌فضلی در نشست علنی روز گذشته به نمایندگان گفت: بسیاری عنوان می‌کنند چرا مسأله پول کثیف را بدون توجه به عواقب آن عنوان کردم اما بنده در جلسه فرماندهان ستاد مبارزه با موادمخدر چنین بحثی را عنوان کردم و خبرنگاری در سالن حضور نداشت و اگر حضور داشت تأکید کردم لزومی ندارد این موضوع منتشر شود.  این درحالی است که خبر اظهارات وزیر کشور توسط خبرگزاری دولتی ایرنا و «به گزارش خبرنگار انتظامی» آن خبرگزاری در ساعت 10:11 صبح روز دوم اسفند منتشر شد و البته یک روز بعد ستاد کل مبارزه با موادمخدر در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رسانه‌های داخلی یادآور شد: «جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی با تأکید بر این‌که چنانچه گردش ناسالم مالی قاچاق موادمخدر در هر حوزه‌ای ازجمله سیاست ورود پیدا کند، منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه خواهد شد.» مطابق آنچه خبرگزاری ایرنا منتشر کرده بود وزیر کشور در اظهاراتش در جمع فرماندهان پلیس مبارزه با موادمخدر صراحتاً یک نامزد انتخابات شورای شهر را مثال زده بود که «دو‌میلیارد تومان خرج می‌کند و وقتی از او پرسیده می‌شود این پول را از کجا آوردی، می‌گویند دوستان کمک کرده‌اند، و باید پرسید این پول‌های کثیف و قاچاق به همانجا نفوذ کرده، بر این اساس می‌گوییم این پول‌ها در همه جا نفوذ کرده و تأثیر خود را گذاشته است.» مطابق این خبر وزیر کشور گفته بود: «بخشی از این پول در حوزه سیاست وارد می‌شود و افراد در قالب انتخابات و غیره به آن ورود می‌کنند، از این‌رو حوزه قدرت آلوده می‌شود و مردم در قالب دموکراسی، اختیار خود را به حاکمیتی تحت عنوان مجلس یا دولت می‌دهند.»
تأیید اظهارات وزیر کشور
 توسط وزیر دادگستری
نکته جالب توجه اینجاست که علاوه بر وزیر کشور وزیر دادگستری هم دوبار، یک‌بار در حاشیه ختم والده مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و یک‌بار در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع «ورود پول‌های کثیف در انتخابات» اظهارات رحمانی‌فضلی درباره ورود پول‌های کثیف به حوزه انتخابات را تلویحاً تأیید کرده و ازجمله در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود: «8‌سال پیش بررسی یک موسسه تحقیقاتی در انگیس درباره فساد در انتخابات نشان داد که بیشترین فسادها، در حوزه انتخابات به‌ویژه در «انتخابات پارلمان‌ها» انجام می‌شود.» افشاگری‌های اندک وزیر کشور در مقابل عذرخواهی بزرگ او از نمایندگان رنگ باخت، رحمانی‌فضلی فعلاً تکلیف خودش را با یکی از پرونده‌های گشوده شده در زمان وزارتش روشن کرد، شاید نه آن‌طور که رسانه‌ها و افکار عمومی انتظار داشتند اما به‌هرحال اینبار ماجرا برای شخص وزیر ختم به خیر شد. هرچند هنوز تعیین تکلیف دو پرونده اسیدپاشی و ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز روی میز او باز است، دو پرونده‌ای که حالا دیگر ماه‌ها است به آرشیو رسانه‌ها نقل مکان کرده‌اند.

نایب‌رئیس مجلس: جریان‌های سیاسی از سخنان مسئولان تسویه حساب سیاسی نکنند
با وجود عذرخواهی وزیر کشور از نمایندگان، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی روز گذشته را برعهده داشت و پیش از سخنان وزیر کشور از او خواسته بود اگر اسنادی در زمینه اثبات سخنانش دارد ارایه کند در اظهاراتی خطاب به رحمانی‌فضلی گفت: همان‌گونه که خداوند نیز فرموده است همه ما به‌ویژه دولتمردان باید رعایت کنیم که سخن‌مان قول سدید باشد. قول سدید سخنی است که از استحکام منطقی و علمی برخوردار است و امکان کمترین سوءاستفاده و سوءبرداشت را به مخاطب نمی‌دهد ابوترابی همچنین به جریان‌های سیاسی توصیه کرد: نباید با تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست از سخن یک مسئول مانند وزیر کشور به فکر تسویه‌حساب‌های سیاسی باشیم.

 


تعداد بازدید :  268