شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
حملات توپخانه‌های مرزی عربستان به شمال یمن

شهروند |  منابع محلی یمن روز گذشته از پیوستن توپخانه مرزی سعودی به تهاجم علیه این کشور خبر دادند. بنابر اعلام خبرگزاری رسمی یمن در 24 ساعت گذشته همزمان با تداوم حملات هوایی، توپخانه‌های نیرو‌های گارد مرزی سعودی مناطق مرزی شمال یمن را هدف قرار داد. به گزارش سبا، خبرگزاری رسمی یمن نیرو‌های مرزی عربستان بیش از 45 موشک و راکت به سوی شهرستان مرزی «الظاهر» شلیک کردند و منطقه «کتفا» در شهرستان «منبه» را با چندین موشک و شهرستان «باقم» را با تسلیحات سنگین و توپخانه هدف قرار دادند. به گفته این منبع، عربستان به‌طور مداوم مناطق مرزی را هدف آتش توپخانه و خمپاره قرار می‌دهد که این حملات باعث «تخریب تعداد زیادی از ساختمان‌های خصوصی و اموال عمومی و مزارع مردم» شده‌اند.
همچنین رویترز گزارش داد در بامداد روز گذشته دست‌کم 5 حمله هوایی در مناطق اطراف کاخ ریاست‌جمهوری یمن در صنعا صورت گرفت. این درحالی بود که ناو‌های جنگی نیز بندر عدن و مناطق جنوبی یمن را هدف قرار دادند.
بمباران صنعا، پایتخت یمن از هفته گذشته و پس از اعلام توقف حملات از سوی عربستان متوقف شده‌بود، با این حال خلف وعده مقامات سعودی و ازسرگیری حملات صنعا را نیز در برگرفت.
ساکنان عدن از درگیری شدید میان شبه‌نظامیان مسلح محلی و مبارزان حوثی تحت حمایت ارتش خبر می‌دهند. گفته می‌شود شبه‌نظامیان برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها به تانک و کاتیوشا مجهز شده‌اند.
 روز گذشته همچنین شورای امنیت سازمان‌ملل که به‌تازگی قطعنامه‌ای را علیه جنبش حوثی‌های یمن صادر کرده ‌بود، فرستاده ویژه‌ای را برای بررسی وضع یمن تعیین کرد. به گزارش الجزیره، «اسماعیل ولد شیخ احد»، دیپلمات اهل موریتانی از سوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل معرفی شد و شورای امنیت این سازمان نیز با این تصمیم موافقت کرد.
اسماعیل ولد شیخ احمد، پیشتر به‌عنوان رئیس هیأت سازمان ملل در کشورهای آفریقایی برای انجام اقداماتی جهت مقابله با ویروس ابولا و همچنین به‌عنوان معاون رئیس هیأت سازمان ملل در لیبی فعالیت   می‌کرد.
سازمان ملل در بیانیه خود از تلاش‌های جمال‌بن‌عمر، فرستاده سابق این سازمان به یمن در کمک کردن به مردم و مسئولان این کشور برای ایجاد راهکاری برای پایان دادن به درگیری‌ها قدردانی و اعلام کرد که فرستاده جدید با اعضای شورای امنیت، شورای همکاری خلیج فارس و مسئولان یمنی برای انجام فعالیت خود همکاری خواهد کرد. طرف‌های بحران یمن نیز هیچ‌گونه مخالفتی با تعیین این دیپلمات  موریتانیایی  نکردند.


تعداد بازدید :  375