شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس سازمان انرژی اتمی:
طرف‌های مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفتند
پیشنهاد مذاکره با آمریکا را من به مقام معظم رهبری ارایه کردم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:  در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل ابهام‌زدایی شد و طرف‌های مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفته‌اند. علی‌اکبر صالحی، که در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما سخن می‌گفت با بیان این‌که اکنون مذاکرات وارد جزییات شده است و در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات ازجمله نطنز، فردو و اراک رسیدیم، افزود: وارد این عرصه شده‌ایم که مفاهیم مشترک به توافقنامه تبدیل شود. وی گفت:  مفاهیم مشترک کنونی تعهدآور نیست اما از این به بعد به جزییات می‌پردازیم و کارشناسان دراین‌باره مذاکره می‌کنند. صالحی افزود:  اصل روشن است که باید چه کنیم و در وین درباره بحث تحریم‌ها مذاکره داشتیم. وی گفت: مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحریم‌ها نیز باید روشن شود به‌ویژه پس از گزاره برگی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها در انتشار گزاره برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با یکدیگر قاطی و تشویش فکری ایجاد کردند.
وی با بیان این‌که مذاکره فن است و باید درباره آن کتاب نوشت گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده به خود اجازه می‌دهند از هر ابزاری در مذاکره استفاده کنند که دست بالاتر را داشته باشند. صالحی افزود:  ازجمله ابزاری که در مذاکره استفاده می‌شود رسانه، افکارعمومی و عصبانی کردن طرف مقابل است. وی گفت:  آمریکایی‌ها چون امپراتوری رسانه‌ای را در دست دارند می‌توانند افکارعمومی را آنچنان که می‌خواهند بسازند اما حقیقت را نمی‌توانند کتمان کنند.  صالحی افزود: مواردی است که پس از پایان مذاکرات و اصول توافقنامه و مبرهن شدن نتایج می‌توان درباره آن صحبت کرد. وی گفت: امروز متوجه شدم رسانه‌های رسمی کشور بیش از گزاره برگ آمریکایی‌ها مواردی را مشابه گزاره برگ منتشر کرده بودند و رسانه‌های خارجی از این مطالب استفاده کردند. صالحی افزود:  آمریکایی‌ها در گزاره برگ خود برای توجیه مخالفان و افکارعمومی کشور خود درست و نادرست را قاطی کردند. وی گفت:  انتظار داشتیم در گزاره برگ آمریکایی‌ها موارد درست را بیشتر و نادرست را کمتر می‌آوردند که منجر به تفسیر و استنباط نادرست نشود.
صالحی افزود:  با توجه به فضای عمومی کشور، گزاره برگی را آماده کردیم اما گفت‌وگوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه 1 و مطرح شدن همه موارد و گفت‌وگوی اینجانب با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبت‌ها تبدیل به گزاره برگ شد. وی افزود:  توصیفی که از مذاکرات در سخنان مسئولان کشور چه در صداوسیما و چه در دانشگاه‌ها شد کفایت می‌کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده است نیازی به گزاره برگ نداریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی، ادامه تحقیق و توسعه را یکی از خطوط قرمز و بایدهای ایران نام برد و گفت:  تلاش بسیاری شد تا تحقیق و توسعه متوقف شود و یکی از علت‌های طولانی شدن جلسه آخر مذاکرات که تا صبح بطول انجامید این بود که تحقیق و توسعه متوقف شود و استنباط ما این بود که آنان در صورت قبول کردن ما در انصراف از تحقیق و توسعه آماده هر گونه امتیازی بودند هر چند به‌طور واضح آن را نگرفتند اما استنباط ما از مذاکره این مهم را می‌رساند. وی با بیان این‌که ممکن است برخی بگویند 20‌هزار ماشین سانتریفیوژ به 5 ‌هزار ماشین کاهش یافت، خاطرنشان کرد:  البته 20‌هزار عدد حدودی است و در اصل 10‌هزار ماشین کار می‌کند و 10‌هزار ماشین دیگر اورانیوم تولید و غنی‌سازی نمی‌کرد و نصب شده بود و 2‌هزار و چند صد ماشین فعالیت که از این تعداد 600 ماشین غنی‌سازی می‌کرد که حاصل آن 17 کیلو غنی‌سازی اورانیوم بود. صالحی گفت: این‌که بقیه سانتریفیوژها چرا همین‌طور نصب شده بود تصمیم الان نیست بلکه در دولت سابق این تصمیم گرفته شد. وی خاطرنشان کرد:  نیاز سالانه بوشهر 30‌هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده است که ما 1500 تا 2هزار کیلو تولید می‌کنیم.  وی درخصوص حق غنی‌سازی ایران و به‌رسمیت نشناختن آن ازجانب آمریکایی‌ها گفت: موضع‌گیری آمریکایی‌ها همواره نشان می‌دهد که حق غنی‌سازی برای ایران قایل نیستند و این چیزی است که الان در دولت آمریکا دیگر گفته نمی‌شود ولی در کنگره مطرح می‌شود.
صالحی با اشاره به روند مذاکرات با آمریکا در ‌سال 91 و زمان مسئولیتش در وزارت خارجه گفت:  این پیشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم. ایشان گفتند قابل اطمینان نیستند و ما با پیش‌شرط‌هایی که ایشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان 2 بار گفت‌وگو کردیم که منجر به این شد که نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت یازدهم همزمان شد که دولت یازدهم هم به‌خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای و اظهارات اخیر مونیز، وزیر انرژی آمریکا گفت:  این موارد با آقای مونیز مطرح نشد، از قبل این موارد مطرح شده بود. من با آقای مونیز اصلا راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردیم. راجع به نطنز، فردو، اراک، ذخایر و تحقیق و توسعه صحبت کردیم.


تعداد بازدید :  496