شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان دریانورد پرتغالی
494‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم آوریل 1521 میلادی، فرديناند ماژلان، دريانورد و سیاح پرتغالی، در فیلیپین طی درگیری با بومیان به قتل رسید. ماژلان و همراهانش نخستين اروپاييانی بودند كه راه عبور از اقيانوس اطلس به اقيانوس آرام را کشف کردند. آنها همچنين نخستين کسانی به شمار مي‌روند كه عرض اقيانوس آرام را طي‌ كرده و توانستند سفر به دور كره زمين را با کشتي تکميل کنند. ماژلان يك پرتغالي بود، ولي چون پادشاه پرتغال حاضر به قبول پيشنهاد او براي دور زدن كره زمين نشد به اسپانيا رفت و پادشاه اين كشور را به قبول آن راضي كرد.

زادروز مخترع تلگراف
224‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم آوریل 1791 میلادی، ساموئل مورس، نقاش، فیزیکدان و مخترع کد مورس، در ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. ساموئل مورس پس از تحصیلات مقدماتی در ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد، اما آن‌جا با پدیده برق و جریان الکتریسیته آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و تحقیق در باب آن کرد. مورس در ۱۸۳۲ موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد، سپس با کمک خط و نقطه (کد مورس) علایمی را وضع کرد که معادل حروف الفبا بودند. این اختراع خیلی زود در سرتاسر جهان شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

مرگ فیلسوف کمونیست
78‌سال پیش، برابر با بیست و هفتم آوریل 1937 میلادی، آنتونیو گرامشی، فیلسوف و نظریه‌پرداز مارکسیست و از رهبران و بنیانگذاران حزب کمونیست ایتالیا، در سن ۴۶سالگی درگذشت. بنیتو موسولینی سیاستمدار بزرگ حزب فاشیست ایتالیا او را مغز متفکر حزب کمونیست این کشور می‌‌دانست و همین نکته باعث شد تا گرامشی سال‌های بسیاری را در زندان‌های دولت ایتالیا به اسارت بگذراند. گرامشی از فعالان ضداستعماری و واضع نظریه و اصطلاح مشهور هژمونی است.


تعداد بازدید :  547