شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
عباس کیارستمی در افتتاحیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر
نمی‌دانم از آقای ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم

شهروند| نخستین روز برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر پیوند زیادی با عباس کیارستمی، کارگردان سینما داشت؛ چرا که علاوه‌بر به‌نمایش درآمدن یکی از فیلم‌های او به‌نام «کپی برابر اصل»، فیلمی که پیش از این هم در سینماهای جهان اکران شده بود، نخستین کارگاه آموزشی جشنواره هم با حضور کیارستمی برگزار شد.
عباس کیارستمی، یکی از کارگردانان شناخته‌شده ایرانی در سطح بین‌الملل است برای همین بسیاری از هنرجویان سینمایی علاقه‌مندند از آموزش‌های او استفاده کنند. گرچه خود کیارستمی می‌گوید انگیزه‌ای برای یاد دادن ندارد اما کار کردن با جوان‌ها را دوست دارد چون او را به‌یاد جوانی‌اش می‌اندازند: «راجع به حس خودم باید بگویم خیلی خوشحالم که با جوان‌ها کار می‌کنم و از آنها یاد می‌گیرم.» فیلم کارگاه مشترکی که کیارستمی با مارتین اسکورسیزی در مراکش برگزار کرده بود، در ابتدای این کارگاه به‌نمایش درآمد. سیف‌الله صمدیان درباره این فیلم که نامش «روزی روزگاری در مراکش» بود در این کارگاه گفت: «در این فیلم، ۱۶ فیلمساز از طبقات معیشتی متوسط با مدیریت اصلی عباس کیارستمی در کنار هم گردآوری شدند و من این کارگاه را به‌صورت یک فیلم با عنوان «روزی روزگاری در مراکش» فیلمبرداری کردم و اکنون برای شما نمایش داده می‌شود.» این کارگردان سپس با اشاره به تفاهم دلی میان کیارستمی و اسکورسیزی در این فیلم بیان کرد: «با حضور اسکورسیزی در این فیلم، فرق میان master class (کلاس درس) و کارگاه را متوجه خواهید شد.» بعد از نمایش این فیلم بود که کیارستمی به دعوت صمدیان پشت تریبون قرار گرفت،‌ البته او غافلگیر شده بود و حرف زیادی برای گفتن نداشت: «قرار ما بر این بود که این ورک‌شاپ‌ها را با دانشجویان خودمان و دانشجویان میهمان برگزار کنیم و من آمادگی برگزاری جلسه به این شیوه را نداشتم و درحال حاضر راهی به ذهنم نمی‌رسد تا بتوان جلسه را جذاب‌تر کرد.»
کیارستمی نه‌فقط به‌خاطر شیوه‌ برگزاری کارگاه، بلکه به‌خاطر انتخاب شدن فیلمش برای افتتاحیه جشنواره غافلگیر شده بود. او دراین‌باره گفت: «تصور نمی‌کردم که جشنواره این لطف بزرگ را نه‌تنها به من بلکه به سینمای مهجور سال‌ها دیده نشده داشته باشد و «کپی برابر اصل» را برای افتتاحیه جشنواره انتخاب کند. باز هم تأکید می‌کنم که نمی‌دانم از آقای ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم که عادت‌های دیرینه ما را برهم زده اند.»
هنرمندانی نظیر علیرضا شجاع‌نوری، حامد بهداد، محمد نیک‌بین، علی کریم، هوشنگ گلمکانی، غلامرضا آزادی، مونا زند، جعفر صانعی‌مقدم، ناصر شفق، فریال بهزاد، سیف‌الله صمدیان و... برای تماشای فیلم کیارستمی به محل برگزاری جشنواره آمده بودند. بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

 


تعداد بازدید :  450