شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
آداب معاشرت هلندی

کشور هلند از قومیت‌های مختلفی تشکیل شده است و به‌دلیل همجواری با کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه و انگلیس، محل تلاقی فرهنگ‌های این دسته از کشورها نیز است.
- در هر ملاقاتی، دست‌دادن در ابتدا و انتهای دیدارها امری پسندیده و لازم است. به همین دلیل دوستانی که با فرهنگ اسلامی خو گرفته‌اند و از دست‌دادن با جنس مخالف معذوریت دارند، بهتر است جهت رفع سوءتفاهم توضیحات لازمه را مبذول دارند.
- دوستان صمیمی در برخی مواقع با نزدیک‌کردن گونه‌ها به‌هم و بوسیدن هوا به یکدیگر خوشامدگویی گفته و احوالپرسی می‌کنند.
- در به‌کار بردن نام کوچک افرادی که تازه با آنها آشنا شده‌اید، کمی صبور باشید زیرا در اکثر مواقع فرد مقابل خود از شما می‌خواهد که نام کوچک وی را خطاب قرار دهید.
- در اولین آشنایی‌ها و با افرادی که هنوز صمیمی نشده‌اید، از پرسیدن سوالات شخصی به‌خصوص درمورد سن، وضع تاهل و میزان درآمد به‌شدت پرهیز کنید چراکه امکان دارد فرد مقابل بسیار ناراحت شود. این به دلیل آن است که این مردم سوالات اینچنینی را به مثابه تعرض به حقوق خود می‌پندارند.
- تعیین قرار قبلی برای انجام کارها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مهم خود را در انجام کارهای اداری بیشتر نشان می‌دهد، به‌طور مثال، مراجعه به شهرداری یا مراکز خدماتی- درمانی همواره با تعیین وقت قبلی انجام می‌شود. در روابط دوستانه و فامیلی نیز این مهم اجرا می‌شود. از دید من، این‌گونه آداب به‌دلیل قانونمند بودن این مردمان و همین‌طور وجود نظم در کارهایشان است. برای فردی از فرهنگی دیگر که این تمایلات کمتر اجرا می‌شود، در وادی امر بسیار ثقیل پنداشته می‌شود اما به مرور زمان و ورود این آداب به زندگی فرد مذکور این کوربینی در موضع ضعف قرار می‌گیرد. به این نکته هم توجه داشته باشید که مردمان هلند به گفته‌ها و قول‌های شما بسیار بها می‌دهند و در صورت کوتاهی در این امور مجازات‌هایی برایتان در نظر می‌گیرند. به‌طور مثال، اگر با پزشکی قرار ملاقات بگذارید و در ساعات پایانی آن قرار را لغو کنید، حتما باید جریمه‌ای از حق‌‌ویزیت خود پرداخت کنید.
- در صورتی که برای اولین‌بار به خانه فرد هلندی دعوت می شوید، بهتر است هدایایی همچون گل، گلدان، شکلات مرغوب یا کتاب ببرید.
توجه داشته باشید که بهتر است اگر گل هدیه می‌دهید، تعداد شاخه‌ها فرد باشد اما از دادن 13 شاخه جدا خودداری کنید. هرچند این فرهنگ در میان نسل جدید هلند کمتر دیده می‌شود اما بهتر است، رعایت کنید.  هدایا را حتما کادوپیچ کنید.
- اگر برای وعده‌ای غذایی دعوت شده‌اید باید نکاتی را رعایت کنید. هرگز بر سر میز، خودسر ننشینید تا میزبان صندلی مخصوص شما را نشان دهد. اگر شما آقا هستید تا زمانی که تمام خانم‌ها ننشسته‌اند، روی صندلی خود ننشینید.
در زمان خوردن و وقتی که نیاز به کمی استراحت دارید تا مجددا بعد از چند ثانیه‌ای شروع به خوردن کنید، بایستی چنگال و قاشق (کارد) خود را به حالت ضربدر (چنگال روی کارد یا قاشق باشد) روی بشقاب خود قرار دهید تا میزبان متوجه شود شما همچنان میل به خوردن دارید.
اصراف غذا امری ناپسند در میان مردم هلند است. سعی کنید همیشه به اندازه غذا بردارید. در هلند همیشه میهمان ابتدا خوردن غذا را شروع می‌کند و هرگز تعارف نمی‌کند. برای اعلام سیر شدن و عدم خوردن بایستی چنگال و کارد خود را به صورت موازی در بشقاب قرار دهید.
- مردمان هلند کمتر اهل تعارف هستند و نظرشان را واضح و صریح بیان می‌کنند و از طرف مقابل هم انتظار دارند که چنین رفتاری داشته باشد. هلندی‌ها افرادی بسیار رک هستند اما در ارتباط‌های اجتماعی خود بسته به میزان رسمی‌بودن روابط ملاحظاتی انجام می‌دهند. به‌طور مثال در ارتباط با خارجی‌ها بسیار صبورتر و متین‌تر برخورد می‌کنند و همواره سعی دارند خود را میهمان‌نواز جلوه دهند.

 


تعداد بازدید :  475