شماره ۵۵۰ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک روز نارنجی

روز دوشنبه ۲۷ آوریل به‌مناسبت زادروز ویلم الکساندر فان اورانیه ناسائو روز «پادشاه» در هلند نام‌گذاری شده و تعطیل است.
در این روز هلندی‌ها به‌طور فراگیر در خیابان‌های مرکزی سراسر هلند جشن می‌گیرند. نصب پرچم سلطنتی فان اورانیه (نارنجی) و پرچم ملی هلند، آذین‌بندی کوچه و خیابان و پوشیدن لباس‌های نارنجی، همچنین موسیقی زنده و پایکوبی از خصوصیات این جشن سراسری است.
اگرچه امسال شاه و ملکه هلند برای برگزاری این جشن به«‌دوردرخت» می‌روند، اما بزرگترین گردهمایی همه‌ساله در آمستردام و در کنار کانال‌های آبی معروف آن و خیابان‌های منتهی به میدان دام برگزار می‌شود.
این جشن یکی از جاذبه‌های توریستی آمستردام نیز به‌حساب می‌آید و همه‌ساله نزدیک به دو ‌میلیون توریست را به‌پایتخت هلند   می‌کشاند.
تا قبل از صدارت ویلم الکساندر (در‌سال ۲۰۱۲)، این جشن با عنوان «روز ملکه» و به‌مناسبت تولد ملکه هلند جشن گرفته می‌شد. شهر دوردرخت در نزدیکی روتردام خود را برای پذیرایی از خانواده سلطنتی آماده می‌کند، هرچند پیش‌بینی شده امسال برخلاف سال‌های اخیر «روز پادشاه» شرایط جوی خیلی مساعد   نباشد.
از‌ سال ۱۹۴۹، زمانی که ملکه «یولیانا» بر تخت نشست، روز ۳۰آوریل مصادف با زادروز او جشن روز ملکه برگزار می‌شد و ملکه بئاتریکس (مادر شاه کنونی) زمانی که تاج سلطنت را بر سر نهاد، روز ملکه را تغییر نداد. علت این امر آن بود که زادروز بئاتریکس ۳۱ ژانویه بود و با توجه به شرایط جوی، امکان برگزاری جشن در هوای آزاد از مردم سلب می‌شد.
جالب این‌که روز تولد ملکه ویلمینا (مادرِ مادربزرگ شاه‌فعلی) هم ۳۱ آگوست بود و برگزاری این جشن در هوای مطبوع سابقه‌ای طولانی دارد.
در روز پادشاه (یا روز ملکه) معمولا قوانین ساده‌تری به اجرا گذاشته می‌شوند، با توجه به قانون آزادی خرید و فروش اجناس بدون مالیات، در هر شهر بازاری از دستفروشان در پیاده‌روها تشکیل می‌شود که اقدام به فروش اجناس دسته‌دوم می‌کنند. این بازار
«فلو مارکت» نامیده می‌شود.
همچنین در این روز محدودیت‌های ترافیکی در مرکز شهر به اجرا درمی‌آید و معمولا خودروها حق ورود به خیابان‌های مرکزی را ندارند و قطارهای فوق‌العاده مسافران را به‌ویژه در مسیر آمستردام جابه‌جا می‌کنند.
گفتنی است، مقام سلطنت در هلند یک مقام تشریفاتی است و پادشاه یا ملکه عملا اختیار چندانی در امور کشور ندارند و تصمیمات کشور توسط مجالس دوگانه و هیأت‌دولت گرفته می‌شود.

 


تعداد بازدید :  487