شماره ۵۴۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
پرورش دوران کودکی و کاربرد رسانه‏ها

|  افسر موموندی کاظمی  |    دبیر سرویس جامعه وبسایت الفبا  |

در عصر رسانه‏های نو، خانه نیز چون یک حوزه ارتباطاتی در نظر گرفته می‏شود. قشر متوسط جامعه امروز بیشتر در خانه‏ای زندگی می‏کند که افزون بر یک مرکز گسترده خانواده، مراقبت و گفت‌وگو، بازار، یادگیری، تفریح و سرگرمی، یک مرکز چندرسانه‏ای نیز هست. اکنون برخی اندیشمندان برآنند که در تمام سرزمین‏ها فناوری‏های ارتباطات و اطلاعات تثبیت و جایگزین الگوهای رفتاری در محیط زندگی و خانه می‏شوند و فضاهای فیزیکی و مجازی به‌سوی احاطه خانه در حرکت‌اند.
عصر جدید با همگرایی هوشمندانه، فناوری‌های گوناگون ارتباطی مبتنی بر نظم دیجیتالی (صفر و یک) را به ‌ارمغان آورد و تلویزیون و تلفن و دیگر ابزارهای ارتباطی را بر قواعد خود بازتولید کرد تا شکل خاصی از ساختار اجتماعی، یعنی جامعه شبکه‏ای، از آن سر بر کند. بدین‌گونه هر انسان نقطه‏ای در شبکه‏ای برآمده از نقاط انسانی در فضای شبکه‏ها شد و هزاران شبکه کوچک و بزرگ تمام ارتباطات انسانی را، از پرورش و آموزش و سیاست و مذهب و پژوهش تا تجارت، پوشش دادند. این دگرگونی‏های جهان انسانی از همان آغاز لحظه‏ای از گسترش و نوآوری بازنایستاده است.
آغاز عصر رسانه‏های نو به‌منزله پایان عصر تلویزیون نیست؛ بدان‌گونه که تلویزیون، جهان گوتنبرگ و سامانه ارتباطی مبتنی بر ذهن چاپی و نظم الفبای آوایی را پایان داد. جهان ما جهان همگرایی و گسترش رسانه‏هاست؛ رسانه‏هایی که توانایی تسلط بر سرنوشت و رویدادهای دگرگون‌کننده را در هر جامعه به‌دست می‏دهد. به بیانی دیگر، فناوری‏ نو ابزار ارتباطی نوینی نیافرید، بلکه ابزار و فنون پیش از خود را با همگرایی تقویت کرد و به توسعه شبکه‏هایی پرداخت که از نظر فرهنگی توانمندتر و مسلط‏ترند. این خود به شکل‏گیری عادات ارتباطی مجازی منجر شد که فرهنگ انسان آینده را شکل می‏دهد. رشد انفجار‏آمیز ارتباطات از طریق پیامک و ایمیل اگرچه کاملا جایگزین ارتباط بین‌فردی نشد، ارتباطات رویاروی دیداری و شنیداری را به کمترین میزان رساند. جلوگیری از رویارویی انسانی احتمالا با کاهش مهارت‏های ارتباطات انسانی و افزایش مهارت‏های فنی همراه است. بیم آن می‏رود انسان بی‌نیاز از مهارت‏های ارتباطی (چون حالات ارتباطی غیربیانی) با قدرت جعل هویت خود در فضاهای مجازی و رویابافی‏های احساسی و جنسی، توانایی درک و یافتن هر معنایی را از دست بدهد. فناوری به‌واسطه بازتعریف مفاهیم انسانی، «منِ» نوینی از «من» می‏آفریند و حریم خصوصی را نیز به ساحت همگانی می‌آورد. فناوری از مرزهای تاریخ و زمان عبور کرد و گذشته و حال و آینده ذهنی را که برقرارکننده ارتباط انسانی است، به هم ‏آمیخت.
کودكان در دنياي كنوني تاثیرپذیرترين گروه انساني‌اند كه در شتاب و اضطراب این دگرگونی‏ها نباید فراموش شوند. پرورش کودکان در عصر رسانه‏های نو اگرچه آسان‌تر، دارای پیچیدگی‏ها و ظرافت‏هایی است که آگاه بودن از آنها به‌مثابه توانمندسازي كودك امروز و تولد انساني خوشبخت براي فرداست. در جهانی که کامپیوترها امتداد ذهن انسان می‏شوند، هماهنگی فزاینده میان ذهن و ماشین به‌گونه‏ای بنیادین نحوه تولد، زندگی، یادگیری، کار، تولید، مصرف، رویابینی و جنگیدن یا مردن ما را هم دگرگون می‏کند.
اکنون زمان سرگرمی کودکان با تلویزیون، کامپیوتر و بازی‏های ویدیویی بیش از دیگر فعالیت‌های رسانه‏ای است. کاربرد این رسانه‏ها به‌گونه‏ای رو به گسترش است که طی 10‌سال گذشته هم تعداد کودکان کاربر رسانه و هم زمانی که این کودکان با رسانه‏ها سرگرم می‏شوند افزایش چشمگیری داشته‏ است.
پدران و مادران، معلمان و مربیان بهداشتی بایستی با درک تاثیرات رسانه‏ها بر پرورش دوران کودکی، شیوه‏های کاستن آثار منفی و افزایش آثار مثبت رسانه‏ها را بیاموزند. آثار جسمی و روانی رسانه‏ها بر کودکان اهمیت بسیار دارند. رسانه‏ متناسب با ویژگی‏هایی چون سن، جنس، زمان و محتوا، پیامدهای خاص خود را برای کودکان دارد. پژوهشگران در اواخر قرن بیستم پرسش درباره چگونگی تأثیر رسانه‏ها بر رفتارهای کودکان را آغاز کردند. توجه به این پرسش به‌دلیل اهمیت تأثیر رسانه‏ها بر پرورش کودکان است. امروز در هنگامه ظهور پرهیاهوی صدها تلویزیون کابلی و شبکه‏های ماهواره‏ای، میلیون‏ها دی‌وی‌دی، بازی‏های ویدیویی، تلفن همراه و انواع کامپیوتر شخصی پرسش‏های بی‌پاسخ بسیاری مطرح است و به‌نظر می‏رسد ظهور رسانه‏ها را نیز پایانی نیست. رسانه، با یواس‎پی، دی‌وی‌دی، تلویزیون، کنسول‌های بازی، گوشی تلفن، تبلت و کامپیوتر در بسیاری از جنبه‏های زندگی روزمره و محیط‏های خانوادگی وارد شده است. مشاهدات و نظرسنجی‏ها نشان می‏دهد اغلب خانواده‏ها و فرزندانشان دارای تلویزیون، بازی‏های ویدیویی، کنسول‎های بازی، کامپیوتر و تبلت هستند و به اینترنت دسترسی دارند. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ما به‌ازای هر 100 نفر 77 نفر اعلام شده است. شاخص توسعه‌يافتگي فاوا در كشورها نسبت مستقيم با رشد كاربران جوان متصل به اينترنت دارد. این شاخص 52‌درصد جمعيت جوان كشورمان محاسبه و اعلام شده است. بیش از 84‌درصد ایرانی‏ها نیز سواد فاوا دارند. در بخش نشانگرهای استفاده مهارتی از فاوا، ایران دارای نرخ رشد 3/86‌درصدی در مقاطع تحصیلی مدارس و ضریب باسوادی 3/84‌درصد در کل کشور است. بنابر آمار، در ایران افراد 15 تا 17‌سال بیشترین مخاطبان بازی‏های شبکه‏ای‌اند و در تهران روزانه حداقل بین
20 تا 30‌هزار پسر 11 تا 20 ساله بیشترین ساعات اوقات فراغتشان را در گیم‏نت‏ها می‏گذرانند. رسانه، نه‌تنها بیشتر خانواده‏ها را درگیر کرده، مدرسه و محیط‏های عمومی نیز مملو از رسانه است. اکنون می‏توان گفت خواب، تنها فعالیتی است که کودکان زمان بیشتری را نسبت به رسانه صرف آن می‏کنند. پیش‏فرض‏های سنتی برآنند که رسانه «خطر و تهدیدی بی‌اندازه برای کودکان» و القاکننده «انزوای شخصی» است و کودکانِ تنها در فضای خصوصی را با کاهش تجربیات روانی شخصی روبه‏رو می‏کند. استفاده از رسانه، همچون تماشای تلویزیون، بیشتر با تنهایی و کم‌تحرکی همراه است. آثار کاربرد رسانه‏ با این روش در کودکان با پیامدهای منفی بهداشتی و پرورشی مانند چاقی، پرخاشگری و عملکرد ضعیف در مدرسه ارتباط دارد. این چند اثر وجه غالب نگرانی از سلامت کودکانِ کاربر رسانه است.
با وجود این پژوهشگرانِ پیامدهای کاربرد رسانه بر سلامت کودکان برآنند که شواهد از آثار سودمند رسانه بر سلامت کودکان نیز خبر می‏دهد. فرضیه آثار سودمند و قابل اندازه‌گیری کاربرد رسانه در پرورش دوران کودکی دور از ذهن نیست، هرچند بسیاری از این آثار هنوز قابل استناد نباشد.
زمان کاربرد رسانه توسط کودک مهم‌ترین عامل پیامدهای پرورشی چون افسردگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف عملکرد تحصیلی و بزهکاری به‌نظر می‏رسد. بروز ناهنجاری‏های متابولیک مانند فشار خون بالا، چاقی، بیماری عروق کرونر و سندرم متابولیک نیز پیامدهای زندگی بی‌تحرک و بدون ورزش است. پدران و مادران، مربیان بهداشتی و پرستاران مسئولیت کاربرد هوشمندانه رسانه در خانه‏ها و مدارس را برعهده دارند. پدر و مادرها مسئول انتقال رفتار اجتماعی مناسب به فرزندانشان هستند و باید اطمینان حاصل کنند که محیط خانه، فرصت پرورش عاطفی و علمی را به‌طور کامل برای فرزندانشان فراهم می‏کند. بدیهی است پدر و مادرها مهم‌ترین تنظیم‏کننده استفاده کودکان از رسانه و زمان کاربرد آن هستند. مربیان مسئول ارایه بهترین ابزار برای آموزش‌وپرورش‌کودکان‏اند، به‌گونه‏ای که امکان دستیابی هر کودک را به توانایی کامل علمی‏اش فراهم آورند. در دوره‏ای که رسانه درحال جایگزینی روش‏های تدریس سنتی است، مربیان باید برای هماهنگی با این دگرگونی‏ها به‌خوبی آماده باشند. مربیان تربیتی و بهداشتی مسئولیت ترویج پیامدهای مثبت رسانه بر سلامت کودکان و آموزش این مفاهیم به خانواده را
برعهده دارند.


تعداد بازدید :  283